TrendyBackstage týdnů módy v Londýně, Miláně i Paříži očima českého make-up artisty
Natálie Debnárová21. 10. 2025
Z pražského salonu až na přehlídky do Paříže, Milána nebo Londýna. Český vizážista Petr Simon Fridrich se propracoval mezi nejžádanější make-up artisty světové módní scény. Je součástí týmu Pat McGrath a spolupracuje se značkami, které současně vedou módní scénu. V zákulisí módních domů, kde panuje chaos i magie, se naučil, že klidná ruka a otevřená mysl jsou tou největší výbavou.
Foto: Archiv Petra Simona Fridricha
Make-up artist Petr Simon Fridrich při líčení
Petře, momentálně se o vás mluví jako o jednom z nejvytíženějších českých vizážistů, kteří působí na světových týdnech módy. Jak se vůbec člověk z Česka dostane do backstage těch největších show v Miláně či Paříži? A pamatujete na své začátky?
Moje babička říkávala, že jsem člověk, který nevydrží na jednom místě. Měla pravdu. Svou kariéru v make-upu jsem začal v ČR a poté jsem se přes Německo přesunul do Anglie. Usadil jsem se v Londýně. Zpočátku jsem ve městě neměl žádné kontakty, a tak jsem získával zkušenosti v maloobchodním prodeji kosmetiky, kde jsem pracoval pro několik luxusních značek. Vše se změnilo v okamžiku, kdy jsem se dozvěděl o vstupu značky Pat McGrath Labs na evropský trh. S PMGL následoval rychlý vzestup: po pouhých několika měsících práce na prodejně mě značka vyslala do New Yorku, Milána a Paříže, kde jsem líčil eventy, VIP klienty, celebrity a nakonec i módní přehlídky.
Pamatujete si na úplně první show, kterou jste líčil v zahraničí? Jaké emoce a tlak jste tehdy zažíval?
Moje úplně první show v zahraničí byla pro módní značku Christopher Kane v rámci londýnského fashion weeku. V té době jsem měl už nějaké zkušenosti s líčením přehlídek z Česka a trochu jsem věděl, co mě čeká. Každá show má hlavního make-up artistu, který má svou vizi a styl práce. Já jakožto člen týmu pak musím nalíčit určený make-up na modelce, kterou hlavní vizážista zkontroluje a řekne, zda je vše v pořádku nebo se musí něco předělat. V této fázi procesu jsem byl vždy velice nervózní. Měl jsem pochybnosti, jestli je můj make-up na úrovni, jaká se na takovéto akci očekává. Když přehlídka skončila, nevěřil jsem, že mě ještě někdy pozvou na další show. Mýlil jsem se! Hned druhý den mi přišel e-mail od agentury zastupující hlavního maskéra, kde se mě ptali, zda bych měl zájem asistovat na přehlídkách v Miláně a v Paříži. Dostavil se pocit, který bych přál každému vizážistovi!
Foto: Archiv Petra Simona Fridricha
Petr Simon Fridrich se zakladatelkou značky Pat McGrath Labs
Backstage bývá synonymem chaosu a adrenalinu. Jak byste popsal atmosféru těsně před přehlídkou?
Backstage těsně před začátkem show? Je to ohromná energie! Stres smíchaný s maximální euforií dohromady. Až v line-upu (seřazení modelek) vidíte, jak vše zapadá dohromady. Tým stylistů, kadeřníků (hair stylistů) a maskérů (make-up artistů) se snaží opravit jakoukoliv chybičku na perfektně vypadajících modelkách. Musíte si všímat úplně všeho. Zamaskovat každou modřinu na těle, vyčesat obočí do perfektního tvaru, zapudrovat lesk, který na obličej nepatří, atd.
Co považujete za klíčové pro zvládnutí stresu v takovém tempu? Pomáhá vám nějaký osobní rituál? Nebo prostě vypnete a jedete na autopilota?
Pro mě osobně je to spíše autopilot. Po pár přehlídkách už víte, co vás čeká. Je to týmová práce, v níž osobní ego nemá prostor. Je nutné 100% nasazení od začátku do konce. Čas na odpočinek nastane až po skončení fashion weeku.
Make-up: Petr Simon Fridrich
Foto: Archiv Petra Simona FridrichaNa přehlídkách je často potřeba přizpůsobit make-up v poslední minutě, reagovat na změny nebo návrhářovy pokyny. Jak zachovat klid a přesnost, když se vše mění v reálném čase?
Ano, to je pravda. Daný make-up look se může změnit z originálu na něco úplně jiného. To se ale dozvídáme hned po generální zkoušce, po níž má módní návrhář a hlavní stylista má poslední poradu s hair stylistou a klíčovým maskérem. Ti pak sdělí svým týmům jakékoli změny. Náš tým má až 40 vizážistů a na takové změny reaguje pohotově. Často spíše něco ubíráme, než přidáváme. V takovém případě musíte zachovat chladnou hlavu. Vše se dá zvládnout. Jinak to nejde. Pro paniku v zákulisí není prostor.
Jaký je rozdíl mezi líčením pro přehlídku, pro editorial a pro komerční focení? Co vás osobně baví nejvíc?
Technicky jde především o světlo a intenzitu líčení. U přehlídek záleží na ročním období a druhu přehlídky. Make-up pro jaro–léto je většinou svěží a používáme méně barev. Pro podzim a zimu je make-up vždy intenzivnější. Haute couture shows mívají kreativnější pojetí, zatímco editorial bývá provokativní a u komerčních kampaní jde především o produkt. Já osobně mám rád fashion glam. Rád vyzdvihuji ženskost, eleganci a vše „opepřím" jedním extra prvkem, jako jsou například grafické oční linky.
Kde hledáte inspiraci pro svou práci? Sledujete trendy, umění, lidi na ulici, nebo čerpáte spíš z emocí a atmosféry konkrétní kolekce?
Já čerpám inspiraci všude, kde to jde. Příroda, vzory, barvy, vůně, ale třeba i divadlo nebo obrazy. Důležité je být otevřený novým podnětům. Pokud jde specificky o módu a módní přehlídky, inspirace je vždy založena na moodboardu, který vytváří sám módní návrhář. Vše se pak prodiskutuje s hlavním stylistou, jehož názor může ovlivnit i make-up.
Pracoval jste s řadou zahraničních týmů a návrhářů. Co vás na jejich přístupu či stylu práce nejvíc překvapilo?
Každá spolupráce mě něčím obohatí. Pokud pracuji na projektu přímo, je pro mě důležitá příprava. Překvapení přichází ve chvíli, kdy se váš koncept musí předělat v poslední minutě, protože něco nesedí. Třeba na focení, kdy po prvních pár snímcích vidíte, že to nefunguje. Od různých profesionálů jsem se naučil, že se nemůžete spoléhat, že to za vás někdo vylepší. Musíte vstoupit do procesu a navrhnout změnu.
Když stojíte vedle modelek těsně před výběhem, vnímáte, jak make-up dokáže ovlivnit jejich sebevědomí a celkový výkon?
Ano, síla make-upu je opravdu velká a může zvednout sebevědomí. Většinou vám modelka dá najevo, pokud se v make-upu necítí dobře, už v zákulisí, když make-up vytváříte. Pokud takováto situace nastane, vždy se jim snažím vyhovět v rámci daného looku. Pokud je problém většího rázu, jdu vše zkonzultovat s hlavním maskérem. Sladkou odměnou je, když na vás modelka mrkne těsně před přehlídkou, čímž dává najevo, že je spokojená.
Znamenal pro vás nějaký moment zlom v kariéře? Stalo se něco, kdy jste si řekl: „Teď už to opravdu dává smysl“?
Přemýšlím... Na jednu stranu si říkám, že ten velký zlom mě teprve čeká. Ale když se ohlédnu zpět, určitě najdu pár momentů, na které jsem hrdý. Například, když jsem poprvé asistoval Pat McGrath na módní přehlídce Maison Margiela a potkal v zákulisí návrháře Johna Galliana. Nebo když si mě Peter Philips vybral do svého týmu. Focení pro Vogue UK s Lucy Bridge, setkání s Evou Herzigovou na přehlídce The Row, setkání s Annou Wintour, Meryl Streep a podobně. Takových sladkých okamžiků hned mám několik, což vlastně může dohromady vypadat jako jeden velký úspěch. Takže teď už mi to smysl dává.
Módní průmysl je náročný nejen fyzicky, ale i psychicky. Jak se staráte o vlastní rovnováhu a regeneraci po fashion weeku?
Vím, že mnoho mých kolegů si po skončení fashion weeku bere dovolenou, aby se zregenerovali a zrelaxovali, pokud to jen trochu jde. U mě je to trochu jiné. Nejsem freelancer, jsem zaměstnaný, a pokud máme nějaký velký projekt hned po fashion weeku, musím prostě fungovat. Když pak ale přijde čas oddychu, rád si vše vynahradím někde na slunné pláži, kde doplním energii.
Make-up artist Petr Simon Fridrich při líčení
Foto: Archiv Petra Simona FridrichaCo byste poradil mladým vizážistům, kteří sní o tom, že se dostanou na světové přehlídky? Jaké dovednosti a přístup jsou podle vás rozhodující?
Všem, kdo chtějí pracovat ve světě módy a velkých projektů, bych doporučil hlavně výdrž! Nevzdávat se, když vám někdo řekne ne. Angličtina na komunikativní úrovni je samozřejmostí a k make-up dovednostem, které by všichni měli ovládat, definitivně patří umět dobře nalíčit základ a to tak, aby pleť vypadala jako svá nejlepší verze! Svěže, přirozeně, bez velkých vrstev líčidel.
Máte z letošních týdnů módy nějaký zážitek, na který nezapomenete?
Obrovský zážitek mam z letošní D&G show, které se zúčastnila Meryl Streep převlečená za Mirandu Presley. Nikdo v backstage netušil, že se taková návštěva uskuteční, a bylo to naprostou dokonalé!
Jaká show se vám osobně nejvíce letos líbila?
Na tuto otázku odpovím jednoznačně: show módní značky Schiaparelli je pro mě vždy highlightem celých týdnů módy. Je to pokaždé úžasná podívaná na neuvěřitelné řemeslnou a zdobnou práci. Pokud jste ji neviděli, určitě se podívejte, jak kolekce vypadala. Jako vizážistovi se mi nejvíc líbil model vytvořený z malířských štětců.
Foto: Archiv Petra Simona Fridricha
Make-up artist Petr Simon Fridrich