Vogue LeadersKlára Laurenčíková Šimáčková jako most mezi vládou, politiky a lidmi ve zranitelných pozicích
Jana Potužníková1. 12. 2025
Za čtyři roky na postu zmocněnkyně pro lidská práva při Úřadu vlády ČR dokázala zviditelnit potřeby mnoha zranitelných skupin. S láskou i vehemencí mluví o nutnosti posilovat společnost zevnitř a ukotvovat lidskost jako jednu ze základních hodnot. I přes pobyt ve vysoké politice si uchovala své autentické já natolik, že působí bezmála jako zjevení.
Foto: Klára Laurenčíková Šimáčková
Celou kariéru se věnujete tématům, jež můžeme označit jako sociální. Co vás k nim vedlo?
Už odmalička jsem měla tendenci všímat si situací, které vypadají jako zjevná nespravedlnost, a nějak na ně reagovat. Vyrůstala jsem v Mostě, do svých deseti jen s mámou-samoživitelkou. I to byla formující zkušenost. A zažila jsem také důležitá raná přátelství, která byla při pohledu zpět rozhodující.
Jak konkrétně?
První byl David. Kluk ze sousedství, který často chodíval smutný a uplakaný a jednou mi v křoví za domem ukázal podlitiny na zádech s tím, že když zlobí, máma ho bije šňůrou od žehličky. Když jsem ho hledala v dospělosti, ukázalo se, že je už poněkolikáté trestaný za prodej drog. A že má malou holčičku, kterou nevidí vyrůstat. Opravdu hluboce mě to zasáhlo. Dnes už máme totiž i čísly potvrzené, že děti, které vyrůstají v násilí, dokážou hůř vnímat sebe, regulovat emoce, neumějí rozeznávat rizikové situace nebo vychovávat zdravě své děti. Častěji končí na drogách, předčasně ukončují školní docházku, mají psychické problémy nebo putují do vězení. A když je rizikových faktorů v dětství víc, výrazně se zkracuje celková délka dožití.
Co ty další dva příběhy?
Druhý kluk byl Standa. Měl mentální handicap, a zatímco já ve školce pomalu jedla, on se pomalu oblékal. Znamenali jsme pro sebe bezpečí, bylo nám spolu dobře… A později jsem zjistila, že maminka byla v podstatě systémem donucená ho umístit do ústavu, protože tehdy nebyla žádná škola, která by se mu mohla a chtěla věnovat. Když během covidu umřel, sám, v nemocnici, nutilo mě to zase přemýšlet, co je třeba dělat, aby i lidé s nejrůznějšími speciálními potřebami mohli žít doma, kde je jim dobře, a měli rovný přístup ke zdravotní péči i k ostatním službám.
A do třetice?
To byl Jirka, romský kluk ze třídy. Vodili jsme se za ruce, občas si dali pusu za obchoďákem Prior a psali si koresponďáky. Najednou po třetí třídě zmizel on i další romské děti. Odsunuli je na zvláštní školu na kraji města, přestože Jirka si zasloužil stejné šance jako já vychodit běžnou základku, dostat se na střední, vysokou a mít spokojený život. Asi tady někde může být začátek toho, kde teď jsem a že dělám, co dělám.
Všímat si nespravedlnosti a usilovat o změny jsou ale dvě různé věci. Kde se to překlopilo?
Myslím, že za tím kromě jiného byly třeba i silné příběhy, které jsem hltala skrze knížky, filmy… Právě ty, kde se odehrává nějaká nespravedlnost, která nás staví před rozhodnutí, zda zavřít oči, nebo se zastavit a hledat alespoň drobnosti, které můžeme v daném kontextu změnit. Pak jsem v sedmnácti odešla na stáž do kojeneckého ústavu a chtěla vědět, proč těm rodinám i samotným dětem neumíme pomoct jinak. Ale zlom se odehrával pokaždé díky tomu, že jsem potkávala lidi, kteří mě v důležitou chvíli k něčemu zásadnímu přizvali. Takovou pozvánkou byla i první práce v Jedličkově ústavu. Tehdy se mě uprostřed koncertu v mosteckém rockovém klubu kamarádka zeptala, jestli to nechci zkusit. A já, protože jsem se po gymnáziu rozhodla z řady důvodů vzdát vysněného studia medicíny, jsem chtěla. Odešla jsem z Mostu a šla dělat do Prahy vychovatelku dětem, jež byly jen o rok dva mladší než já.
To musela být výzva!
Zpočátku byla, ale nakonec jsem s nimi navázala hezký a silný vztah, s některými jsme dodnes přátelé. Jedličkárna pro mě byla až zázračné prostředí s velmi dobrou vnitřní demokratickou strukturou. Byla jsem překvapená, jak dobře tam funguje týmová podpora a probíhá řízení procesů, které nebylo striktně hierarchické, ale velmi rovnocenné.
Tedy stejně, jako vás formovaly první vztahy, formovala vás první pracovní zkušenost?
Určitě. Ale po čtyřech letech kombinace práce zde na plný úvazek a denního studia speciální pedagogiky jsem potřebovala jít dál. Začala jsem pracovat v Charitě jako sociální pracovnice v celorepublikovém projektu na pomoc ženám, obětem domácího násilí, obětem obchodu s lidmi. Byla jsem přímo v terénu, přebírala si klientky od policie, vodila je do utajených azylových bytů, sháněla jim akutní ošetření včetně psychiatrického, když bylo potřeba po často velmi těžkých, traumatizujících a násilných zážitcích. Dělala jsem také streetwork.
Jak je možné, že vás tohle nezlomilo? Syrové prostředí v kontrastu s vaší vysokou citlivostí? Mohla vás ochromovat bolest, a přesto jste musela fungovat jako integrita.
To říkáte moc hezky. V něčem to byla opravdu tvrdá zkušenost. Nakonec jsem si kladla otázky, jestli vůbec existují zdravé vztahy, dobrá partnerství. Sama jsem rodinu tou dobou ještě neměla a chtěla jsem věřit, že to všechno lze žít jinak, zdravě. Ve své práci jsem pochopila, jak funguje násilí, z čeho vzniká a jaké skupiny jsou vůči němu extrémně zranitelné. Viděla jsem mechanismy nejodpornějšího zneužívání žen, které často zažívaly násilí v dětském věku, vyrůstaly v ústavních zařízeních, neměly oporu ve vlastní rodině. Násilí se však rozhodně nevyhýbá ani ženám silným, vzdělaným a dobře situovaným. Přesto zřejmě nebylo ve vašich silách jim vždy pomoci… Tím spíš jsem životu nesmírně vděčná, že mě moje cesta zavedla tam, kde jsem teď. Že své zkušenosti a dovednosti mohu využít k posunu témat v rámci systému. Že jsem teď téměř čtyři roky mohla být jakýmsi mostem mezi vládou, politiky, lidmi ve zranitelných pozicích i těmi, kdo jim v terénu pomáhají.
Foto: Klára Laurenčíková Šimáčková
Klára Šimáčková Laurenčíková vystudovala speciální pedagogiku na Univerzitě Karlově a část studia absolvovala v Nizozemsku, kde se věnovala lidským právům a genderovým studiím. Dlouhodobě se zaměřuje na rovné příležitosti ve vzdělávání, ochranu práv dětí a duševní zdraví. Založila Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání, je spoluzakladatelkou iniciativy Dobrý start. Působila jako náměstkyně ministra školství, ombudsmanka na FAMU a od roku 2022 působí jako vládní zmocněnkyně pro lidská práva. O rok později byla jmenována národní koordinátorkou pro adaptaci a integraci uprchlíků z Ukrajiny. Za svou práci získala ocenění Nadace Olgy Havlové, je držitelkou titulu Ashoka Fellow a patří k nejvýraznějším osobnostem, které v Česku prosazují systémové změny v oblasti vzdělávání a péče o ohrožené děti a jiné zranitelné skupiny.