Vogue Leaders

Barbara Nesvadbová: Nejvíc si cením síly ženského přátelství

Potkávám je v ateliéru, těsně po focení. Obě se usmívají. Obě mají červenou rtěnku. A tu nosí hrdě, společně ji totiž proměnily v symbol naděje. Edita Szabóová a Barbara Nesvadbová, charitativní tandem, který jde dobru naproti. Nejen prodejem kultovních rtěnek a řasenek, ale i během speciálních akcí společně přivádějí potřebné zdroje i pozornost k tématům, která si obojí zaslouží.
Foto: Vogue Leaders

Jak partnerství mezi Mary Kay a Be Charity začalo? 

Barbara: Po začátečním oťukávání a ladění se podařilo najít projekt, který nám dával smysl. Společně realizujeme dětské koutky v nemocnicích, na lůžkových odděleních, aby děti a jejich maminky měly možnost a prostor trávit čas během často dlouhé rekonvalescence. Když nás Mary Kay pozvala na jejich první konferenci, která je určena pro nezávislé kosmetické poradkyně, kde nám se vší láskou předávali štědrý šek, šla jsem po Edit na pódium a viděla všechny ty ženy, co seděly v publiku. A já najednou cítila, že kdybych se otočila zády a spadla, chytily by mě. Tam jsem pochopila sílu ženské sounáležitosti, která je s Mary Kay tak silně spojená a která je základem tohoto skvělého partnerství a celou dobu ho doprovází.
Edita: Súhlasím, toto je v podstate základ našej značky, ktorý siaha až k odkazu zakladateľky Mary Kay Ash, ktorá verila v silu ženského spojenia a podpory. Som nesmierne rada, že sa nám tento zámer darí takto krásne napĺňať a posielať ďalej tým, ktorí to najviac potrebujú. A v Be Charity a Báre sme túto úžasnú symbiózu našli.

Znamená to, že každá prodaná rtěnka může pomoci?

Edita: Symbolicky áno. Každý rok zvolíme špeciálny produkt a určitá časť z jeho ceny putuje na účet charitatívnej organizácie. Vždy je to iný produkt, minulý rok to boli naše krásne srdiečkové rúže. Je až fascinujúce pozorovať, ako sa šíri energia a znásobuje nadšenie pri predaji týchto možno malých produktov a menia sa na skutočnú pomoc. Miestami sme až so zatajeným dychom sledovali, ako boli naše nezávislé kozmetické poradkyne nadšené a motivované dosiahnuť doslova rekordy v predajoch, aby sme dokázali pomôcť najviac, ako vieme. 
Barbara: Já je obdivuji a jsem za to neskonale vděčná. Zároveň si uvědomuji, že když se člověk setká s příběhy našich handicapovaných dětí, tak mu to nedá, nepomáhat. Když pochopí, že třeba napít se, když to nejde, je hrozně moc. My si často bohužel vůbec neuvědomujeme, jak vzácné je zdraví.

Kdy nejvíc cítíte sílu toho spojení a sounáležitosti, o kterých mluvíte? Je to, když člověk vidí ten větší obraz, během konferencí, nebo právě při osobních setkáních? 

Edita: Mary Kay a Be Charity je viac než len spolupráca medzi značkami, sú to predovšetkým ľudia. Myšlienka dávať viac než brať pre nás nie je len fráza. Je to princíp, ktorý nás posúva vpred. Komunita žien, pre ktorú je prirodzené podporovať jedna druhú, vytvára ohromný potenciál pre ešte väčší dosah. A to, že máme možnosť premeniť drobný produkt na neoceniteľnú podporu a skvalitnenie zdravotnej starostlivosti konkrétnym deťom a rodinám, vo mne vyvoláva pocit nekonečnej vďačnosti a zároveň záväzku pokračovať do budúcnosti. 
Barbara: Nejvíc si cením jedné důležité hodnoty, která mě osobně provází celý můj dospělý život, a tím je síla ženského přátelství. My máme vlastně v Be Charity jen jednoho muže a to je právník. Ne že bych chtěla být jakkoli genderově nevyvážená, ale síla sesterstva je pro mě nesmírně silná, dokáže neuvěřitelné věci.
Edita: A v tom je aj poslanie Mary Kay, vytvárať takéto silné putá, vďaka ktorým sa ženy nielen navzájom posúvajú a vzdelávajú, ale zároveň získavajú príležitosti na rozvíjanie vlastného potenciálu. A keď vidíte, že sú aj vďaka našim produktom krajšie a spokojnejšie, o to viac sa napĺňa pôvodná myšlienka, ktorá za založením samotnej značky Mary Kay stojí. 

Jaké výsledky vaší společné práce vás zatím těší nejvíc? 

Edita: Minulý rok v septembri sme sa boli pozrieť na detský kútik v Centre detskej plastickej chirurgie vo Fakultnej nemocnici Královské Vinohrady. Videla som, že vďaka našej angažovanosti môžu vzniknúť aj takéto úžasné projekty, a napĺňa ma to veľkou nádejou a aj hrdosťou na to, čo spoločne ešte dokážeme vybudovať. Dokážeme získať potrebné zdroje a rovnako vieme, že Bára so svojím tímom dokáže neuveriteľné zázraky. Je to o ľuďoch, ktorým pomoc smeruje a ktorí sa na nej podieľajú. A ja som veľmi šťastná, že sme toho súčasťou. Pretože to je ten vyšší princíp, ktorí robí ľudí ľuďmi. 
Barbara: Pro mne jsou primárně nejdůležitější pokroky našich handicapovaných dětí, máme jich už devadesát dva, po těžké onkologii, s autoimunitním onemocněním, po nehodách. Ne vždy budou mít na světě rodiče, kteří se o ně postarají, proto je psychomotorická rehabilitace tolik důležitá, aby v budoucnu nebyli závislí na pomoci druhých, aby třeba mohli pracovat v našich kavárnách, kde zaměstnáváme handicapované z chráněného bydlení a z ústavů ve Středočeském kraji. S Mary Kay jsme v Centru dětské plastické chirurgie zřizovali novou podobu dětského koutku, který je zároveň i učebnou pro děti, aby měly kde dohánět školu během náročnější hospitalizace. A takových koutků plánujeme mnohem víc. Aktuálně pracujeme na dalších čtyřech, ty už jsou v běhu. Pamatuji si, že když byla moje dcera Bibi malá, nechtěla jsem ji za žádnou cenu nechávat v nemocnici, pro děti to může být zatěžující a traumatizující zážitek, takže je důležité snažit se tohle prostředí pro ně zjemnit, udělat jim tam alespoň kus místa, kde se mohou cítit dobře, útulně a skoro jako doma. 

Kromě zlepšování života dětí také pracujete na zlepšení jejich zázemí. S tím se pojí zájem mimo jiné i o ženy, maminky samoživitelky. Co byste si přály pro ně? 

Barbara: Někdy je důležité podpořit třeba jen objetím nebo slovem. Moc bych si přála změnu vnímání rovnoprávnosti. Upřímně nechápu, jak je možné, že máme v Česku stále tak výrazný pay gap. Když je žena vzdělaná, ty nůžky se rozevírají ještě víc. Stále je tu hodně témat, která je třeba otevírat, a také nevnímat problematiku jen prizmatem střední Evropy.
Edita: Je až neuveriteľné, že sa s Bárou a celou Be Charity prepájame aj na tejto úrovni. Naša spolupráca je o to hodnotnejšia, keď si uvedomím, že sa pri tom prepája naša DNA a podstata. Pretože keď si predstavíte, že pani Mary Kay Ash prišla s platformou na rozvoj podnikania a s férovým ohodnotením pre všetky ženy bez rozdielu, a to už dokonca pred šesťdesiatimi rokmi, Mary Kay je do veľkej miery úžasne nadčasová a stále veľmi aktuálna.

A k čemu se obracíte vy, když potřebujete podpořit? Ať už to je myšlenka, citát, nebo třeba rituál? 

Edita: Nepredávame len kozmetiku, meníme životy žien. Každý jeden deň vo svojej práci sa stretávam až s neuveriteľnými príbehmi žien, ktoré i vďaka Mary Kay dostali novú príležitosť na lepší život, a našli tak jeho zmysel. Vidím zmeny, ktoré pomáhajú tak jednotlivcom, ako skupinám, vidím šťastné a spokojné tváre. To je odpoveď na každú jednu otázku. Tu je ten zmysel, ktorý mi dáva silu pokračovať a energiu tvoriť aj také skvelé spolupráce, aké máme s Bárou a Be Charity. 
Barbara: Věřím, že šťastné buňky tvoří šťastné organismy. Záleží na tom, čím se obklopíme, co čteme, na co se koukáme z okna. Vlastně opravdu věřím, že právě výběrem jsme tvůrci vlastního života. Ne že by se mi to tedy nějak zvlášť dařilo, ale teoreticky to mám zmáknuté. 

Přesto aktuálně jako společnost procházíme obdobím zkoušek. Jak prodlužujete životnost vize v těžkých časech? 

Barbara: Myslím, že nás doba učí ještě větší sounáležitosti. Máme k sobě blíž a tyhle momenty, kdy máme šanci mluvit o naší práci, jsou důkazem, že skutečná partnerství se v těžkých časech jedině prohlubují. Be Charity taky s Vogue CS připravilo na jaře gala dinner spojenou s dražbou úžasných modelů slavných českých a slovenských návrhářů, takže mám pocit, že náš fond už je vlastně taková rozvětvená rodina dobrých přátel.
Edita: To je veľká pravda, v ťažších časoch je najdôležitejšie pomáhať si, preto som nesmierne šťastná, že máme takúto príležitosť. V máji pri príležitosti narodenín Mary Kay Ash nás čaká uvedenie kozmetického štetca v tvare srdiečka, ktorého predaj podporí charitatívne účely. Veľmi sa na to teším, rovnako ako na všetko, čo nás spoločne s Bárou a Be Charity čaká. 
BARBARA NESVADBOVÁ
Spisovatelka, novinářka, filantropka. Co kniha, to příběh, ať už Bestiář, nebo Iluze. Největší příběh je ale ten, který utváří s Be Charity, nadačním fondem, který vznikl v roce 2005 s cílem podpořit jedince, hlavně děti, s mentálním nebo fyzickým znevýhodněním. V porovnání s tím bledne i sedmnáct let v roli šéfredaktorky Harper’s Bazaar nebo četné rozhlasové a televizní pořady. 
EDITA SZABÓOVÁ
Top manažerka, mentorka, vizionářka. Od roku 2000 působí ve vedení jedné z největších celosvětových kosmetických společností, značky Mary Kay. V dubnu 2019 se stala generální ředitelkou Mary Kay Česko a Slovensko a o rok později propojila charitativní aktivity společnosti s Nadačním fondem Be Charity. Část z ceny vybraných produktů pravidelně míří na konto Be Charity.