Vogue Leaders

Zrodil se jedinečný projekt na podporu ukrajinské módy: Angel for Fashion

Nejlepší tvorba ze současné ukrajinské módní scény s dodáním do celého světa (s výjimkou Ruska a Běloruska) je nyní k mání na e-shopu Angel for Fashion. O tom, jak výjimečný projekt vznikl a jak lze ve válečných podmínkách fungovat, si s jeho zakladatelkou Jennifer Sidary povídala fashion & beauty editorka Cindy Kerberová.
Foto: Gunia Project
Ve vší tichosti se před pár dny spustil největší e-shop s oblečením, doplňky a šperky od ukrajinských návrhářů. Angel for Fashion není jen další charitativní projekt, ale obchodní platforma, jejímž cílem je udržet módní scénu Ukrajiny i v těch nejtěžších chvílích co nejvíce funkční. Aby nikdo nemusel skončit, i když momentálně nemůže otevřít butik nebo síť prodejen. Během jediného měsíce dokázala Jennifer Sidary zmobilizovat tři desítky designérů a zrealizovat největší internetový obchod s módou „Made in Ukraine“. Na jednom místě tak můžete nakoupit oblečení, boty, kabelky a doplňky od značek jako Gudu, The Coat, FROLOV, Valery Kovalska, BOBKOVA, Kachorovska, Gunia Project nebo Elena Burenina.

Co bylo prvním impulsem ke spuštění projektu Angel For Fashion?

Protože jsem také módní konzultantka pro program USAID, přivezla jsem na newyorský fashion week šest ukrajinských značek. Když jsme je prezentovali, Rusko zrovna napadlo Ukrajinu. A když jsem se 27. února vrátila domů do L. A. , zavolala mi Alina Kachorovska (ze značky Kachorovska, pozn. redakce). Se svou rodinou se zrovna nacházela v krytu a řešila, jak by mohla pokračovat s prodejem, když jsou všechny její obchody kvůli válce zavřené. Napadlo ji založit fond na Kickstarteru, ale nechtěla dary ani dotace. A mně v tu chvíli proběhlo hlavou, že musím spustit multibrandový web. Pro záchranu ukrajinských značek.  

Jak dlouho trvala samotná realizace?

Tým neuvěřitelně talentovaných lidí z agentury Maktagg z Barcelony dokázal navrhnout a vytvořit stránky rychlostí blesku. Měsíc od první myšlenky jsme spustili web se 30 značkami a více než 800 produkty. 
Foto: Angel For Fashion

Jak jste vybírala značka a designéry do tohoto projektu?

S pomocí módní návrhářky Valery Kovalské, ze které se stal uprchlík. Z New Yorku jsem vezla domů tři kolekce, protože jsem je nemohla poslat zpátky na Ukrajinu. Začaly jsme spolu obvolávat a psát všechny ukrajinské značky. Pracovaly jsme ve dne v noci a během pouhých dvou týdnů jsme kontaktovaly přes sto lidí. Z toho vzešlo aktuální portfolio. Pořád jsem ohromena jeho rozmanitostí. Na jedné platformě zastupujeme tolik špičkových designérů z Ukrajiny.

Odkud objednávky odesíláte?

Většina značek stále posílá z Ukrajiny. Díky Nova Poshta mohou posílat pozemní zásilky a poté, co opustí Ukrajinu, může balíček doručit letecká doprava. Tento proces trvá trochu déle, ale zdá se, že zákazníci chápou, že posíláme produkt uprostřed válečné zóny.

Při takovém objemu a skutečnosti, že je Ukrajina ve válce, jste určitě musela překonávat plno překážek.

Největší výzvou je pomoci zákazníkům, kteří se potřebují vyznat ve velikostech a správně vybrat, protože vrácení zboží během války je velmi složitý proces. Raději proto označujeme zboží jako finální doprodej, ale někteří návrháři dělají výjimky, pokud mohou. Každopádně chceme, aby všichni „andělé“ byli spokojení. Raději neslibujeme, než abychom něco nedokázali splnit. 

Co bylo největší výzvou kolem Angel for Fashion

Určitě čas. Den nemá dost hodin na to, abych stihla všechno co je třeba. Ani pracovat 17 hodin denně není dost. A propojit se se všemi ukrajinskými návrháři, když jste sami v Los Angeles, představuje kvůli deseti hodinovému časovému posunu také velkou výzvu. 

O jakou značku je momentálně největší zájem?

Šperky Samokish se prodávají nejvíce, protože u nich nemusíte řešit velikosti jako u oblečení. Největší objednávku jsme zatím obdrželi pro značku Bob Basset. Celá jeho kolekce je na objednávku, vytváří totiž objekty na míru. Jsem nadšená, že zákazníci akceptují jeho ceny (od 915 do 2370 €, pozn. redakce), přijali jeho jedinečný styl a možnost si jeho kreace objednat. 

Plánujete další expanzi, anebo jste naopak limitováni?

Každý, kdo mě zná, ví, že já žádné limity nemám. Když mi někdo tvrdí, že něco nejde, přesvědčím ho, že jde  všechno! Máme velké plány, nejen na zbytek roku, ale i do budoucna. 

Co vás čeká v nejbližší době?

V květnu se chystám do Evropy, vyrovná se tím časový posun mezi mnou a designéry. A také chci v létě propagovat web na evropském trhu. 
Jennifer Sidary
Jennifer Sidary se více než dvě dekády věnuje módě, specializuje se zejména na e-commerce luxusních značek coby mentorka a poradkyně pro zavedené i vznikající značky. Vedla například Zappos Couture a působila jako prezidentka prodeje pro Vivienne Westwood America. V současnosti se plně věnuje propagaci ukrajinské módy ve světě. Sledovat ji můžete na jejím instagramovém účtu @jensidary.