Umění

Zika Ascher: Šílený hedvábník, který předběhl svou dobu

Zika a Lída Ascherovi změnili směr, kterým se ubírala móda. Náměty na jejich látky tvořili umělci jako Matisse, Braque a Derain, z látek pak čerpali inspiraci světoví návrháři, mezi nimi Dior, Balenciaga, Lanvin nebo Saint Laurent. Tvorba manželské dvojice, která předběhla svou dobu, bude k vidění ode dneška až do 15. září v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. 
Přezdívku Šílený hedvábník, která dala výstavě jméno, mu přisoudili sportovní novináři. Než v roce 1942 Zika Ascher založil s manželkou Lídou v Londýně firmu na potisk látek, byl od roku 1933 majitelem pražského obchodu s textilním zbožím a reprezentantem Československa ve sjezdovém lyžování. S Lídou se vzali v únoru 1939 a po březnové okupaci země nacistickými vojsky se jejich svatební cesta změnila v definitivní odjezd za hranice. 
Foto: Ascher Family Archive
Lída se Zikou v kanceláři ve Wigmore Street nad návrhy látek, 1946
Foto: Ascher Family Archive
Lída, Henry Moore, Zika a tiskař prohlížejí panel Ležící postava, 1948
Foto: Ascher Family Archive
Lída Ascher na módní přehlídce v roce 1957
Působili v Paříži a Londýně, kde spolupracovali s nejvýznamnějšími umělci a kde z jejich tištěných látek vytvářely své modely nejslavnější módní domy. Od začátku získali výborné renomé díky vysoké kvalitě návrhů i provedení. Jejich syn Peter Ascher na ně vzpomíná: “Měl jsem zajímavé rodiče, celý život se zajímali o textil. Už ve dvanácti jsem se zaučoval v továrně.” Osobně se znali také s rodinou Hany Podolské, jejich osudy však válka a poválečné události rozdělily. 
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Vzor Ostnatý drát, filmový tisk na viskóze, 1946 — Henry Moore
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Filmový tisk květů pivoněk na hedvábném krepu Giselle v barevných variantách, 1956
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Filmový tisk na hedvábném šantungu, 1952
Spolupráce s umělci, mezi které patřili Henri Matisse, Henry Moore, André Derain, Cecil Beaton, Alexander Calder a mnoho dalších, vedla k vytvoření kolekce zhruba třiceti hedvábných šátků, tzv. Ascher Squares, které brzy obletěly celý svět. Spolupráce s umělci pokračovala řadu let a hedvábné a bavlněné tištěné látky i různé typy vlněných tkanin firmy Ascher se staly světovým fenoménem. 
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archiv
Moře, 1947, Alexander Calder, filmový tisk na hedvábném tvilu
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Šátek Square
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Mechová růže, 1947 Keith Vaughan, filmový tisk na hedvábném tvilu limitovaná edice 225 kusů
Zika zároveň s látkami experimentoval, zkoušel nové materiály a jejich kombinace. 
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Vzor Doprava, tisk z formy na viskózovém krepu, 1945, Feliks Topolski
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Kohoutí zápas, 1947, Antoni Clavé, filmový tisk na hedvábném krepu limitovaná edice 675 kusů
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Tkanina Aviemore ze směsi mohéru s nylonem buklé, vyráběná v mnoha barevných variantách, 1957
Z látek firmy Ascher vytvářely oděvní kolekce nejslavnější módní domy po celém světě – Dior, Balenciaga, Lanvin, Cardin, Y. S. Laurent, Fabiani, Paterson, Quant nebo David Sassoon.
Foto: Peter Ascher/David Olins/Ascher Family Archive
Společenské šaty - Pierre Cardin, 1957, tisk dvou odstínů červené na bavlně
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Večerní šaty - Norman Hartnell, 1952, filmový tisk na hedvábí
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Večerní šaty - Worth (House of Worth), 1953, filmový tisk na bavlněném organtýnu, bavlněný mušelín pro Cotton Board, Manchester fabric
Módní dům Balenciaga vytvořil pro Lídu Ascherovou nadčasové černé společenské šaty. 
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Společenské šaty ušité pro Lídu Ascher, Cristóbal Balenciaga - 1951 hedvábná organza, strojová krajka fabric
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Společenské šaty ušité pro Lídu Ascher, Cristóbal Balenciaga - 1951 hedvábná organza, strojová krajka fabric
Lída Ascherová se nejenom podílela na chodu rodinné firmy, podporovala spolupráci s návrháři, navíc sama z přebytků látek začala od roku 1961 navrhovat vlastní nadčasové, pohodlné a elegantní modely pod značkou Lida Ascher Boutique.   
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Parka Eskimo oranžové barvy - Lida Ascher Boutique, 1962, tkanina Lochnagar s bohatým vlasem ze směsi mohéru s nylonem
Foto: Peter Ascher/Robert Dibué/Ascher Family Archive
Plášť do deště, 1967, Ostorog, bavlněná krajka pokrytá plastem fabric
Foto: Peter Ascher/Ascher Family Archive
Letní šaty Balloon Trevenez, které je možné nosit na pláž přes plavky, 1963, bavlněná krajka s tištěným vzorem několika velkých inkoustových skvrn fabric
K výstavě muzeum vydává společně s nakladatelstvím Slovart publikaci, která nejen zachycuje životní příběh manželů Asherových, ale je navíc mimořádně zajímavě zpracovaná, ořízku zdobí jeden z potisků a potah připomíná látku firmy Ascher. Připravila ji Konstantina Hlaváčková, autorka koncepce a kurátorka výstavy, na které pracovala sedm let a kterou označila za "splněný muzejníkův sen". Česká televize chystá o jejich životním příběhu dokumentární film, který bude mít premiéru v září v samém závěru výstavy. 

Unikátní obálka Vogue CS

Látky Ascherových se objevovaly ve významných časopisech, samozřejmě také ve Vogue. Slavné šaty Rose Pompon z kolekce Dior Haute Couture, s potiskem firmy Ascher, které nosila princezna Margaret a které vyfotil pro květnové vydání Vogue UK v roce 1953 Henry Clarke, zdobí speciální březnové vydání Vogue CS, které vzniklo k příležitosti této výstavy a je k dostání pouze v limitovaném počtu 500 kusů v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Foto: Henry Clarke for Vogue UK, 5/1953
Zika Ascher rád podporoval mladé talenty, daroval jim látky a sledoval jejich tvorbu. V padesátých letech pro ně například zorganizoval soutěž Try your hand. I proto je součástí projektu spolupráce s Ateliérem módní tvorby Pavla Ivančice z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, jehož studenti představí své modely zhotovené z původních látek firmy Ascher na výstavě Ascher Challenge, která se bude konat od 14. března do 19. května. 
Výstavu podpořilo britské velvyslanectví, které si letos připomíná sto let od svého otevření v pražském Thunovském paláci a podpora výstavy je součástí programu kulturních aktivit #STOLET. Mezi čestnými hosty, kteří se zúčastnili zahájení výstavy, byl také nadaný návrhář a ilustrátor David Longshaw, kterému právě podobné soutěže pomohly k tomu, že v pětatřiceti letech vede (společně s manželkou) vlastní módní značku, pravidelně spolupracuje s předními módními časopisy, mezi nimiž je britská a italská Vogue, nebo se účastní London Fashion Week.
"Teprve když jsem se na látky podíval, uvědomil jsem si, že už je vlastně znám. Jejich autora jsem neznal jménem, ale určitě jsem znal jeho práci," říká David, který se na studentskou přehlídku přijel podívat těsně před zahájením LFW. Absolvent St. Martins a Royal College of Art je nejen návrhářem, ale také nadaným ilustrátorem. I on si vytváří vlastní potisky látek založené na ilustracích. S manželkou se v tvorbě doplňují a rozhodnutí dělají společně. Zakládá si na tom, že veškerý textil jejich kolekcí a většina doplňků vzniká ve Spojeném království. "Soutěže mi rozhodně pomohly, zviditelnily mě a dopomohly i k setkání s lidmi, které bych jinak potkal ve své kariéře až mnohem později." Pro začínající návrháře je to podle něj velká příležitost.