Umění

Česko-slovenská premiéra Márie Švarbové

Červené plavky a plovárny. Dva dominantní prvky tvorby slovenské fotografky Márie Švarbové okouzlují celý svět. Podařilo se jí to, o čem ostatní jen marně sní. V době Instagramu objevit originální koncept a zapamatovatelnou estetiku, které jste mohli vidět v New Yorku, výkladních skříních obchodního domu Fenwick na londýnské Bond Street, v korejské galerii a teď konečně i v Bratislavě.
Foto: Mária Švarbová
Swimming Pool
Zářivě rudá se odráží od modrých kachlíček. Přirozené světlo zdůrazňuje dokonale přesné linie. Ticho. Čas se zastavil, emoce přestaly existovat. Stačí jediná vteřina a okamžitě víte, že se díváte na snímky Márie Švarbové. Její styl se nedá s ničím zaměnit. Jednatřicetileté rodačce ze Zlatých Moravců se povedlo téměř nepřestavitelné. Přišla s novým pohledem na současnou fotografii. Sama svůj styl nazývá futuro-retro.
V roce 2014 začala zachycovat slovenské plovárny z dob socialismu, kde lidé hrají vedlejší roli. Modelky oblečené v zářivých barvách tvoří součást celku, nikoliv hlavní roli. Na snímcích působí více jako figuríny než živé osoby. Dokonalá čistota linií, barev a celkové kompozice vyvolává silné emoce, přestože je fotografie nezachycují. Neuvidíte v nich úsměv, pláč, hněv, radost. Vše je oproštěné od pocitů a sterilní. Téma komunistických plováren Mária rozvíjela několik let až vznikla ucelená série pod názvem Swimming Pool a svět se do talentové umělkyně zamiloval. 
Po galeriích ve světových metropolích se fanoušci konečně dočkali tuzemské výstavy. „Fotografie pro sólovou výstavu jsem vybírala podle více klíčů,“ říká Mária Švarbová. „První je chronologický, protože jsem Swimming Pool vytvářela čtyři roky a myslím si, že je potřeba ukazovat vývoj série. Druhý aspekt je technický. Na začátku jsem fotila na běžný digitál a později jsem přešla na střední formát – Hasselblad. Jsem ráda, že po úspěších v zahraničí přišel ten správný čas ukázat sérii také na Slovensku.“
Česko-slovenská premiéra samostatné výstavy je v režii soukromé galerie collective, za kterou stojí filantropka Silvia Kušnírová. „Umění je kreativní a stejně kreativní by měla být i jeho prezentace,“ říká zakladatelka a sběratelka umění. „A proto, i s ohledem na odlehčenou atmosféru červnového večera, jsme se rozhodli reflektovat prvky tvorby přímo v prostorách galerie a okolí.“ Součástí vernisáže se tak staly cedule se zákazy a příkazy ve stylu socialistických plováren, které fotografka zachycuje ve svém nejslavnějším cyklu.