UměníUdržitelná móda v Museo Salvatore Ferragamo ve Florencii
28. 4. 2019
Výstava Sustainable Thinking pokrývá vše od průlomových návrhů značky Salvatore Ferragamo až po dnešní „zelené“ inovace. Seznamte se s novou generací designérů, kteří udržitelnost staví na první místo.
„Móda, materiály, vlákna a textil jsou jádrem výstavy, která zkoumá nové obchodní a spotřební modely. Spojuje design a vědu, estetiku založenou na recyklaci a opětovném používání, odmítá jednorázovou kulturu,“ říká Sara Sozzani Maino, zástupkyně ředitele speciálních projektů ve Vogue Italia.
Foto: Courtesy of the artist and Galleria Continua, San Gimignano/Beijing/Les Moulins/Habana
Pascale Marthine Tayou, Invasion, 2019
Foto: Guglielmo de ‘Micheli for Salvatore Ferragamo
Trasformazioni je sekce věnovaná opětovnému použití vyřazených materiálů. „Někteří návrháři recyklovali plastové lahve a vytvořili z nich mikiny nebo sportovní oděvy, jiní z moře vylovili rybářské sítě, ze kterých vznikly hi-tech tkaniny,“ říká.
Artigianalità e Moda Sociale se věnuje řemeslu a Innovation se zaměřuje na revolučních techniky k vytváření špičkových oděvů, od 3D tisku až po vývoj vláken z hub.
Nature nakonec uvádí designéry, kteří se zaměřují na organické příze bez pesticidů a živočišná vlákna z etických chovů.
Požádali jsme Sozzani Maino, aby nás provedla výstavou a představila klíčové modely.
Trasformazioni (Transformace)
Foto: Eileen Fisher
Eileen Fisher, Felted Kimono Coats, 2018
Eileen Fisher
Eileen Fisher, mezi návrháři jedna z prvních, kdo o etické módě hovořil už v roce 1984, nyní vede velmi úspěšnou značku s prodejnami v USA a Velké Británii. Zpočátku se zaměřovala na využívání organických materiálů a etických postupů a dnes výrazně podporuje inovace. Pro výstavu byly vybrány čtyři kabáty kimonového stylu, které zákazníci po letech nošení vrátili do obchodu. Oděvy byly obnoveny a prošity ve vrstvách, čímž vznikly jedinečné kusy s nápadnými odstíny barev.
Foto: Christopher Raeburn
Christopher Raeburn, Remade, total look 2011–2018
Christopher Raeburn
Britský designér přišel s konceptem RÆMADE, který dává nový účel vojenským tkaninám. Návrhy pro výstavu jsou kombinací modelů z dřívějších kolekcí, konkrétně jde o mikiny, trička, bundy a batohy ve tvaru pandy nebo opice ušité z uniforem.
Foto: Ecoalf
Ecoalf, Because there is no planet B, 2017
Ecoalf
Značka Javiera Goyenecheho si klade za cíl vytvářet špičkový textil s použitím rybářských sítí vylovených z moře. V rámci dlouhodobého projektu Upcycling the Oceans Goyeneche návrhář navázal spolupráci s hlavními rybářskými svazy, které působí podél španělského pobřeží Levante, a získává od nich odpad ze středomořských břehů. Oversized bunda je vyrobena z recyklovaného nylonu. Je vodotěsná, superlehká a zdobí ji slogan, který vystihuje principy značky Ecoalf „Because there is no planet B“.
Bottletop
Eko značka založená dvojicí Camerun Soul a Oliver Wayman zpracovává plastové uzávěry lahví a uzávěry plechovek od nápojů do složitých textur, ze kterých specializovaní řemeslníci v Africe a Brazíli vyrábějí vyhledávané kabelky. Jasně modrá taška je z hliníkových uzávěrů a kožených pásků. Kůže pochází z amazonského pralesa, od dodavatelských řetězců, které se zavázaly chránit lesy ohrožené intenzivním chovem hospodářských zvířat.
Foto: Bethany Williams
Bethany Williams, No Address Needed to Join Coat, 2018
Bethany Williams
Společensky uvědomělá britská návrhářka, která spolupracuje s asociacemi pomáhajícími lidem v nouzi, předvádí No Address Needed to Join, barevný kabát z příze, recyklovaných lan a vyřazených materiálů z tiskové produkce. Vznikl v textilní dílně v italském San Patrignano ve spolupráci s The Quaker Mobile Library v Londýně, která půjčuje knihy bezdomovcům, a Hachette UK. Pásky papíru byly ručně utkány na stavech pacienty rehabilitačního centra.
Foto: Kuon
Kuon, Up-cycled Boro Jacket, 2018
Kuon by Shinichiro Ishibashi
Tokijskou značku založil Shinichiro Ishibashi, vášnivý obdivovatel starověkého umění boro a sashiko, což jsou techniky, jakými japonští venkované opravovali prádlo. Zahrnují také klíčové japonské principy: umírněnost, jednoduchost, zero-waste přístup, úctu ke zdrojům a řemeslné zručnosti a opětovné používání předmětů každodenní potřeby.
Lucia Chain
Argentinská návrhářka, která vytváří oblečení z přírodně barvených organických materiálů, se rozhodla poslat na výstavu šaty, které evokují její vlastní původ a rodinnou historii. Lucia Chain je nazvala 23, což je počet předmětů a oděvů, které si její maďarská babička zabalila do kufru, když po druhé světové válce odešla z Evropy do Argentiny. Jsou z různých druhů surové bavlny a vyrobilo je sociální družstvo Inimbò v severní Argentině. Kousky z babiččina kufru jsou zobrazeny na bílé bavlně organickým černým inkoustem.
Foto: Maria Sole Ferragamo
Maria Sole Ferragamo, Artemisia, 2018
SO-LE
Studio di Sole Ferragamo patří vnučce Salvatora Ferragama. Rodinné dědictví proměnila na novou formu tvořivosti a využívá vyřazenou kůži, ze které vznikají unikátní modely a lehké, éterické šperky. Šaty Artemisia jsou inspirovány přírodou. Jako strom života se obalí kolem těla a chrání ho.
Artigianalità e Moda Social (Řemeslo a sociální móda)
Foto: Cangiari
Cangiari, Cappotto Kimono Peonia, 2017
Cangiari
Značka byla založena v italské Kalábrii jako součást sociálního družstva GOEL, jež se zavázalo nabízet pracovní příležitosti mezi odsouzenými v oblasti Locride. Na výstavě je k vidění kimonový kabát, který je dobrým příkladem řemeslné zručnosti místních tkalců.
Foto: Stella Jean
Stella Jean, Ararauna, 2018
Stella Jean
Návrhářka na sebe upozornila v roce 2011 rámci iniciativy Who Is On Next?, která nabízí mladým umělcům možnost zviditelnění v mezinárodním měřítku. Její multietnická móda je úspěšným příběhem, který vyzdvihuje spojitost mezi Itálií a Haiti, kde designérka spolupracuje s řemeslníky z domorodých komunit, a uchovává tak cenné dědictví a odborné znalosti země. Šaty Ararauna jsou z italské viskózy a mají na sobě ručně vyšívanou a barvenou aplikaci papouška.
Foto: Progetto Quid
Progetto Quid, Mosaico, 2018
Progetto Quid
Společensky uvědomělé módní družstvo vytvořené Annou Fiscale, mladou ženou z italských Benátek, má 75 zaměstnanců a nabízí pracovní příležitosti znevýhodněným skupinám. Používá zbytky tkanin od velkých výrobců. Róba pro výstavu se nazývá Mosaic, základ je z kusů čalounění, zatímco zipy, vrstvené a sešité dohromady, tvoří její horní část.
Foto: Studio 189
Studio 189, Multicolour Masquerade, 2018
Studio 189
Studio 189, které založily Rosario Dawson a Abrima Erwiah v roce 2013, je platformou pomáhající navázat přímé spojení mezi výrobci a spotřebiteli ve snaze podpořit africkou kulturu. Cílem značky je překlenout propast mezi tradičními technikami a technologiemi budoucnosti. Značka představí košili a sukni s názvem Multicolour Masquerade, které jsou inspirované maskami a kostýmy domorodých kmenů.
Foto: Katie Jones
Katie Jones, Somewhere over the Rainbow, 2018
Katie Jones
Anglická návrhářka je známá nenapodobitelným citem pro barvu a také jako odbornice v oboru strojového háčkování. Řemeslo se naučila od své babičky a dnes vytváří unikátní modely plné barev. Katie Jones aktuálně vytvořila háčkovanou bundu a využila přitom zbytky kůže v zářivých odstínech. Inspirovaly ji kultovní sandály Rainbow od Salvatore Ferragamo z roku 1938.
Foto: Andrea Verdura
Andrea Verdura, Love you Ocean, 2018
Andrea Verdura
Návrhář narozený v italském Piombinu začal svou uměleckou cestu před mnoha lety v Austrálii, kde se rozhodl nahradit své rozbité sandály novým párem z pneumatiky starého Fiatu 500. Našel své skutečné poslání a zasvětil život tvorbě řemeslné obuvi z udržitelných materiálů. Boty pro výstavu jsou z vyřazených rybářských sítí vylovených z moře nebo nalezených na pláži. Ze stejného materiálů vyrábí i sandály.
Matteo Thiela
Milánský rodák Matteo Thiela po letech výzkumu vynalezl a patentovala Bombyx, inovativní technologii inspirovanou zámotky bource morušového. V tomto případě bource nahrazují lidé, kteří spřádají hedvábné nitě přímo na těle, a vytvářejí tak model, který se podobá anatomické kukle, drží tvar a nemění se ani vypráním. Ve Florencii je k vidění Lucciole (světluška) ze sklolaminátu, PVC, viskózy, bavlny a polyesteru.
Innovation (Inovace)
Angus Tsui
Angus Tsui patří mezi nejzajímavější módní tvůrce. Čínský designér založil charitativní projekt ANCares, který koordinuje workshopy, semináře a výstavy o udržitelnosti. Oblečení v Museo Salvatore Ferragamo je součástí kolekce Xenomorph (mimozemšťan) a představuje techniky 3D plisování, ekologického potisku a zero-waste.
Foto: Hoh Pabissi
Hoh Pabissi, Highway, 2018
Hoh Pabissi
Londýnská módní značka Hoh Pabissi se zaměřuje na etickou a okázalou módu s použitím biologicky kompletně rozložitelných materiálů vyráběných ručně v britském hlavním městě. Model na výstavě představuje městskou krajinu s mrakodrapy, silnicemi a 3D auty. Oděvy jsou z biologicky rozložitelného materiálu a zdobené recyklovanými denimovými pásy, které napodobují silnice.
Foto: Flavia La Rocca
Flavia La Rocca, L’abito dalle 20 e più combinazioni, 2018
Flavialarocca
Flavia La Rocca vytváří prvky, které lze použít v nekonečných kombinacích. Model ve Florencii je z pěti modulů, které spojuje skrytý zip a lze je kombinovat až třiceti různými způsoby. Černá látka je z ekologicky šetrného Newlife polyesteru, vrstvené šaty z organické bavlny, nášivky z malých odstřižků z historického obchodu s plachetnicemi, flitry z hliníkového odpadu a skleněné korálky jsou přebytky z výroby krasobruslařských kostýmů.
Foto: Hellen van Rees
Hellen van Rees, Flows Follow Flaws, 2018
Hellen van Reese
Nizozemská návrhářka Helen van Reese věří v technologii. Její oděvy jsou vyráběny na míru a kombinují tradiční siluety, unikátní textilie, kontrastní textury a inovativní povrchy. Oblečení pro výstavu oslavuje krásu recyklovaného odpadu, který, jak designérka uvádí, přichází s chybami a nerovnostmi, které doplňují jeho jedinečnou povahu.
Riedizioni
Milánská rodačka Luisa Cevese má zkušenosti z výzkumu a vývoje pro některé z nejuznávanějších módních domů na světě. Její výtvory byly k vidění v prestižních muzeích, mezi nimi třeba v Cooper Hewitt Union v New Yorku. V roce 1996 založila vlastní řadu unikátních textilií z průmyslového odpadu a polyuretanu. Pro Sustainable Thinking navrhla tři průhledné duhové pláštěnky v různých odstínech z materiálu, který pojmenovala Undici (jedenáct).
Foto: Mats Rombaut
Mats Rombaut, Rombaut Piñatex Cowboy Sneakers, 2018
Rombaut
Belgičan Mats Rombaut navrhuje boty v cool moderním stylu založeném na udržitelných principech. Používá výhradně přírodní a rostlinné materiály včetně kamene, kůry stromů, přírodního kaučuku, bavlněné celulózy a kokosových a ananasových vláken. Futuristické, laserem vyřezávané boty se vyznačují stříbrnou svrchní částí z Piñatexu a podrážkou z recyklované gumy.
Foto: Nous Etudions
Romina Cardillo pour Nous Etudions, La biomìmesis, 2018
Nous Etudions
Argentinskou veganskou značku založila Romina Cardillo a její oděvy se vyznačují inovativními materiály, monochromatickou paletou a nadrozměrnými siluetami. Pro výstavu vytvořila oblek zvaný La biomìmesis. Je z materiálu odvozeného z kombuchy a 100% recyklované bavlny. Inspirací pro tento model je příroda, která se rovněž odráží ve 3D textuře látky.
Heisel American
Sylvia Heisel se vyjadřuje prostřednictvím technologií a 3D tisku. Vystavené šaty jsou z Willoflexu, bioplastového elastomeru z kompostovatelných materiálů. Stejně jako u mnoha jejích výtvorů byl tento model navržen s využitím 3D softwaru Morphi a 3D tiskárny Ultimaker. Grafický vzor vzdává hold ženám, které vynikaly inovativními projekty a nápady ve vědě, technice, strojírenství, umění a designu, matematice a médiích.
Foto: Wråd
Wråd, Graphi-Tee™ endorsed Perpetua, 2019
Wråd
Značka, kterou založili Matteo Ward, Silvia Giovanardi a Victor Santiago, začínala jako hnutí na zvýšení povědomí mezi spotřebiteli v módním odvětví. Pak přišlo znovuobjevení barvicí techniky z oblasti Kalábrie, která používá grafit a žádnou vodu. A zrodilo se Graphi-Tee, tričko, které je manifestem udržitelné módy v některých z nejlepších italských obchodů s módou.
Nature (Příroda)
Foto: Tiziano Guardini
Tiziano Guardini, Mother, 2018
Tiziano Guardini
Tiziano Guardini od uvedení první kolekce v roce 2012 dokazuje, že zvolit udržitelnost neznamená rezignovat na bohatství, kreativitu a kouzlo módy. V roce 2017 získal cenu Green Carpet Award v Teatro alla Scala v Miláně v kategorii Best Emerging Designer. Mnohé z jeho výtvorů předvádějí kvalitní řemeslo, které je blíže haute couture než ready-to-wear. Šaty pro výstavu to potvrzují. Je to kaskáda zelených hedvábných pásků, které jsou animal-friendly, takže během procesu extrakce hedvábí bourec morušový neumírá, ale opouští kuklu a odlétá jako motýl.
Maria Cornejo
V Chile narozená Maria Cornejo za svou oddanost udržitelné módě získala Fashion Group International Sustainability Award 2018. Podporuje partnerství s místními tkalci v Bolívii a většinu svých kolekcí produkuje co nejblíže k domovskému New Yorku, aby podpořila i lokální průmysl. Ero Jazmin, oděv, který navrhla pro Sustainable Thinking, je z viskózové příze ze směsi smrku a skotské borovice, které pocházejí z certifikovaných lesů ve švédském Domsjö.
Foto: Laura Strambi
Laura Strambi, Mother Earth, 2018
Laura Strambi
Laura Strambi patřila mezi první designéry, kteří hovořili o ekologicky šetrných látkách, a od roku 2012 tento přístup prosazuje důsledně a systematicky. Proces, během kterého vzniká její ženský a minimalistický styl, dodržuje nejpřísnější standardy v oblasti úspory vody a energie. Velkou pozornost věnuje výzkumu ekologických a přírodně barvených materiálů a plně respektuje práva zaměstnanců v průběhu celého procesu. Mother Earth, šaty pro výstavu, ztělesňují vše, za čím si návrhářka stojí.
Foto: Wyhoys
Wyhoys by Lilla Pápai, Wear Your Heart On Your Sleeve, 2016–2017
Wyhoys
Maďarská značka se sídlem v Budapešti vyrábí organické oblečení a do Florencie vybrala kabát Wear Your Heart On Your Sleeve z kolekce AW17. Vzor na jeho povrchu naznačuje katastrofické účinky na přírodu a zvířata způsobené únikem ropy do oceánu. Je z merino vlny, zpracovává se tradičním plstěním a je barven v odstínech moře a oleje.