Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Události

5 důvodů, proč zajít na výstavu Salm Modern #1: Možnosti dialogu

Michaela Dombrovská23. 1. 2019
Dokážete si představit Andyho Warhola na přehlídkovém mole? A víte, co mají společného Chapman Brothers a Louis Vuitton? Na výstavě v pražské Salmovském paláci se toho dozvíte hodně o moderním umění i o módě. 
Základ expozice tvoří výběr ze sbírky, kterou manželé Erika a Rolf Hoffmannovi věnovali Staatliche Kunstsammlungen v minulém roce a která je průřezem umělecké tvorby od devadesátých let minulého století do současnosti. V Salmovském paláci je navíc doplněna o díla českých autorů, a vzniká tak propojení mezi umělci různých generací, jazyků i médií, ke kterému kurátory inspiroval film Jana Švankmajera Možnosti dialogu. Máme pro vás pět důvodů, proč tato výstava stojí za vidění. 

Za vším hledej... módu

I když to tak na první pohled nevypadá, výstava má řadu propojení s módou. Erika Hoffmann po studiích dějin umění na univerzitách Freiburgu, Vídni a Bonnu od šedesátých let navrhovala kolekce značky van Laack, kterou v té době řídil její manžel a které se oba aktivně věnovali až do prodeje v osmdesátých letech. Mezi vystavenými díly najdeme například tvorbu Isy Genzken, která spolupracovala na kolekci jaro/léto 2019 se značkou Proenza Schouler. Jsou tu také Jake a Dinos Chapmanovi (Chapman Brothers), ti patří mezi umělce, kteří tvořili pro Louis Vuitton. 
Nan Goldin, Misty & Jimmy Paulette in the Taxi, NYC 1991
Foto: Sammlung Hoffmann, courtesy Pace/McGill Gallery
Nan Goldin, Misty & Jimmy Paulette in the Taxi, NYC 1991

Andy Warhol

Andy Warhol, malíř, grafik, filmový tvůrce a manažer rockové skupiny The Velvet Underground, byl vůdčí osobností amerického pop-artu. Jeho díla na výstavě samozřejmě nechybí. Méně se už ví, že také předváděl módu. S manželi Hofmannovými ho pojilo osobní přátelství, proto nejen navštěvoval jejich butiky s přáteli při svých cestách do Evropy, ale také předváděl jejich modely na přehlídkách v New Yorku. Z dalších jsou k vidění například Jean-Michel Basquiat, který patří mezi zakladatele street artu, kterému dnes kraluje Banksy. 
Andy Warhol, Portraits, 1980
Foto: Sammlung Hoffmann
Andy Warhol, Portraits, 1980

Nejen inspirace

Umění a móda se od sebe navzájem inspirují, řada módních návrhářů, designérů i stylistů patří mezi pravidelné návštěvníky vernisáží a performancí (ostatně i uvedení prvního čísla Vogue CS bylo spojeno s výstavou v muzeu). Navíc je móda sama o sobě součástí dějin umění. Jedno z vystavených děl, kolekce Sunset od Andyho Warhola, je úchvatnou studií barevných kombinací. Jemná díla české malířky Adrieny Šimotové by se zase vyjímala na kašmírových šátcích. Pokud vám to připadá přitažené za vlasy, zkuste porovnat šátky Alva-Norge a obrazy Vladimíra Skrepla. 
Adriena Šimotová, Magie věcí II, 1991
Foto: Národní galerie Praha
Adriena Šimotová, Magie věcí II, 1991

Pokaždé jiná

Na výstavu až do 1. prosince 2019 můžete vyrazit i vícekrát, nezůstane celou dobu stejná. V plánu jsou změny. Například právě Sunset Andyho Warhola zhruba v polovině roku nahradí jiné z jeho děl. “Každé dva měsíce bude v rámci Young Scene Challenge prostor pro nová díla českých umělců nejmladší generace, aktuálně je to třeba Ondřej Filípek, který konfrontuje grafiku Tracey Emin,” doplňuje Otto M. Urban, ředitel Sbírky moderního umění Národní galerie. 
Jean-Michel Basquiat, Levétation, 1987
Foto: Sammlung Hoffmann, courtesy Galerie Hans Mayer
Jean-Michel Basquiat, Levétation, 1987

Originál s sebou

Kromě zážitků si z výstavy domů můžete odnést třeba plakátovou reprodukci barevného plátna Keitha Haringa z roku 1986, kultovní fotografii Nan Goldin, Misty & Jimmy Paulette in the Taxi, NYC z roku 1991 nebo ring-book (kroužkový blok) posprejovaný Krištofem Kinterou. Ten je určený k ukládání informací a zajímavostí o výstavě, které galerie postupně zveřejňuje, ale funguje také jako originální pořadač nebo designový doplněk. Každý kousek v limitované edici je číslovaný a je k dostání pouze v knihkupectví v Salmovském paláci. 
Keith Haring, Untitled, 1986
Foto: Sammlung Hoffmann, courtesy Galerie Hans Mayer
Keith Haring, Untitled, 1986