UdálostiČím může antická tragédie promlouvat k současnému divákovi?
Martin Váša28. 11. 2019
Režisér Jan Frič o Králi Oidipovi, jediné letošní premiéře Činohry v historické budově Národního divadla.
Sofoklova báje o muži, který nevědomky zabije svého otce a ožení se s vlastní matkou, čímž se potvrdí dávná věštba, je snad nejznámější antickou tragédií. I po více než dvou tisících let zůstává relevantní. Poslední zpracování můžete vidět už za týden v Národním divadle.
„Obsahuje v sobě paradox lidství. Svár božské podstaty člověka s jeho uvězněním v materiálním světě,“ říká režisér Jan Frič. Díky tomu je podle něj Sofoklés nadčasový a může se s ním identifikovat i dnešní divák. „Čistě vnitřně pak v Oidipovi tuším drama sebepřijetí. Z dnešního hlediska je ale také zároveň dobré hru znovuobjevovat i mimo freudovskou tradici výkladu – zpět se vrátit k její bytostně politické zásadě. Vládce – obecně člověk jako takový –, který ze svého pohledu ve svém životě dělá ‚všecko správně‘, a přesto se vše hroutí a vše je jinak, než jak očekával. To přeci důvěrně známe všichni. Svár racia a osudu.“
Foto: Patrik Borecký
Pavel Batěk jako Oidipús a Jana Stryková v roli Iokasté, Oidipovy matky a ženy
Čím to, že dílo zůstává i po tisících let zdrojem fascinace a inspirace? Podle Jana je důvodem samotná postava krále Oidipa. „Ta je neuchopitelná, důvěrně známá i vzbuzující strach, směšná i obrovská. Je to velká postava světové dramatiky. Oidipús vás vtáhne do spodních proudů. Oidipús vás bude provokovat nemožností logicky pojmenovat Oidipa samotného. Oidipús obsahuje mystérium.“
Příběh bude vyprávěn formou detektivky, v níž detektiv pátrá po vlastním původu. To přirozeně podtrhuje scénografie. „Snažili jsme se vybudovat sakrální prostor, ve kterém až archeologicky pátrá detektiv Oidipús po vrahovi svého otce,“ popisuje Jan. „Dominantou scénografického řešení je svébytné umělecké dílo, posvátný obraz samotného Oidipa.“ Tím je velkoformátová fotografie Pavla Baťka, kterou pořídila fotografka Evelyn Benčičová, jejíž tvorbu můžete znát ze stran Vogue.
Zatímco Oidipús bude za účelem očištění své země hledat vraha krále, aniž by si uvědomoval, že jím je on sám, že jeho žena je zároveň jeho matkou, a že strašlivá věštba se tak navzdory jeho snaze vyplnila, možná si i vy položíte otázku: Existuje-li něco jako osud, můžeme před ním utéct, vyhnout se mu?
A možná i vám představení nabídne odpověď.
Bližší informace naleznete
zde.