Vogue Daily

Vogue Global Conversations #4: Budoucnost kamenných obchodů

„Je víc než jasné, že neprodáváme nic, co lidé potřebují, prodáváme věci, které lidé chtějí,“ řekl Pete Nordstrom hned v úvodu pátečního panelu Vogue Global Conversations, který se věnoval budoucnosti kamenných obchodů. Diskuze se zúčastnil také šéfredaktor Vogue Italia Emanuele Farneti, Pierre-Yves Roussel za značku Tory Burch a Vittorio Radice za síť obchodních domů La Rinascente. 
Foto: VGC
„Pete to nastínil velice dobře. Chtít znamená něco jiného než potřebovat. Náš byznys vytváří touhu a emoce a k tomu bychom se vždy měli vrátit. Musíme být lepší než kdykoliv předtím,“ reagoval Radice. „Všichni zde jistě věříme v budoucnost kamenných obchodů. Otázkou však je, jak se tyto obchody přizpůsobí. Máme skvělé adresy, musíme platit nájmy, koordinovat obchody. Co je vlastně naší budoucností?“

Online a kamenné obchody nesmí být rivalové 

„Myšlenka, že kamenné obchody mohou existovat bez e-shopů, je neskutečně zastaralá. Využíváme oba tyto prostředky tak, abychom zákazníkům poskytli skutečně bezproblémový zážitek z nakupování,“ řekl Nordstrom.
„Věřím v kamenné i online obchody a také ve vše, co je mezi tím. Jde o hybridní způsob interakce se zákazníky, kteří nakupují přímo v kamenném obchodě, online a skrze sociální sítě. Utrácejí 4krát více. Jasně to ukazuje, že musíme být schopní nabídnout více možností, jak se s námi spojit. Má to velkou hodnotu jak pro ně, tak pro nás,“ doplnil Roussel. 

Obchody sdružují komunitu 

„Značky, které si za něčím stojí, nespoléhají jenom na produkty, ale neustále investují do vztahu se zákazníky. Jsou relevantní a díky tomu vyhrávají. Ukažte lidem své emoce, vybudujte místo, kam se budou chtít vracet, změňte způsob komunikace se zákazníkem. Vytvořte z obchodu přátelské prostředí, které bude vždy otevřené. Až skončí karanténa, bude to jeden z nejdůležitějších aspektů,“ míní Radice.

Znovuotevření bude pomalé 

Kdy se obchody otevřou, záleží na mnoha okolnostech, a postup rozvolňování se bude lišit stát od státu. Radice, který zastupuje síť obchodních domů La Rinascente, zmínil, že bude nutná implementace daleko přísnějších hygienických opatření a používání ochranných masek. „Vzhledem k tomu, že máme několikapatrové obchodní domy, vymýšlíme strategii, která by vyhovovala požadavkům doporučených odstupů. Musíme těmto podmínkám vyhovět, abychom mohli co nejlépe čelit současné situaci.“
„Musíme být flexibilní, protože nikdo teď není schopný odpovědět, jak bude éra po koronaviru vypadat a jestli se vůbec vrátíme k původnímu stavu,“ doplnil Nordstrom. 

Změna módního diktátu 

Není pochyb o tom, že způsob, jakým se prezentují kolekce, musí projít změnou. Představovat zimní oblečení v únoru, které pak do obchodů dorazí v červenci a jde do prodeje listopadu, je zastaralé. Všichni se shodli na tom, že tento systém byl navržen v době, kdy módní průmysl nebyl ani zdaleka tak velký, jako je dnes. „Máme skvělou příležitost přenastavit systém,“ řekl Pierre-Yves. S konkrétními plány na změnu současného modelu však nepřišel ani jeden z hostů.