Novinky

Nemožná setkání

Je začátek září a v Montrealu svítí sluníčko. Supermodelka Kirsten Owen nastupuje do letadla. Čeká ji let přes oceán a pak pětihodinová jízda autem z Budapešti do východoslovenského Prešova. Ubytuje se tam v hotelu Plaza Beach Resort, a až se pořádně vyspí, půjde se projít. Na Slovensku nikdy nebyla. Andyho Warhola samozřejmě zná, že jeho rodiče pocházejí z východní Evropy, netušila. O existenci městečka Medzilaborce nikdy neslyšela, a i kdyby, stejně by jeho název stěží vyslovila.
Foto: Michal Pudelka
Andy Warhol je nejvýznamnější umělec se slovenskými kořeny, už celé dekády ho adoruje nejen umělecký, ale i módní svět. Všichni známe jeho Marilyn, plechovku s polévkou nebo banány. Raf Simons získal na tři roky neomezený přístup do archivu Nadace Andyho Warhola pro vizuální umění a Calvin Klein si od ní koupil licenci ke komerčnímu použití všeho, co tam Raf najde. Na kolik let a kolik za to zaplatili, je tajná informace. Víme jen, že značka Calvin Klein pokryla náklady na rekonstrukci celé Warholovy série obrazů Shadows. Její část je teď vystavena v přízemí sídla firmy.
Není náhoda, že skoro na den přesně, kdy vychází prosincová Vogue CS, začíná v newyorském Whitney Museum of American Art zatím největší retrospektivní výstava nazvaná Andy Warhol – From A to B and Back Again. 
Kirsten patří do nejslavnější generace topmodelek 80. a 90. let, oproti Naomi, Cindy nebo Lindě však byla spíš múzou než hvězdou. Taky se objevovala na obálkách módních časopisů včetně Vogue a otvírala přehlídky v New Yorku, Miláně a Paříži, ale její cesta světovým modelingem byla jiná, osobitější, někteří by možná řekli umělečtější. Možná právě proto si ji vybral Helmut Lang jako tvář několika svých kampaní. Nebo Karl Lagerfeld, který dokonce nutil modelky, aby chodily jako ona. A zcela určitě proto si ji vybrala československá Vogue jako tvář svého čtvrtého vydání věnovaného pop-artu a Andymu Warholovi.
A tak zatímco Kirsten usíná někde nad Atlantickým oceánem, v Praze na Hlavním nádraží nasedá do nočního vlaku náš tým a s fotografem Michalem Pudelkou, který do Prahy přiletěl pro změnu z Londýna, míří do Košic. I je čeká dlouhá cesta a na jejím konci (nebo začátku) setkání s Kirsten.
Na práci pro Vogue jsou nejmagičtější setkání. Setkání, jež by se pravděpodobně jinak neuskutečnila. Například, že kanadská modelka natáhne na slovensko–ukrajinské hranici ruku do cizí zahrady, utrhne si jablko a pak se vyfotí s partou místních kluků, kteří denně chodí kolem slavného muzea a nikdy v něm nebyli. Nebo že se v místním hotelu Plaza Beach Resort bude u neanglicky mluvícího personálu shánět po vytíracím mopu na podlahu koupelny, kterou vytopila. Může být něco víc pop?
Kirsten a Andy nejsou jediní, kdo se ve čtvrtém vydání Vogue nečekaně setkává. V Berlíně se potkali modelka Gia Marie Carangi a Freddie Mercury. Oba pro Vogue CS ztvárnila Lera Abova, modelka ruského původu, která se kromě modelingu stále víc věnuje herectví. Na focení za námi přiletěla z Los Angeles, kde se připravuje na natáčení nejnovějšího filmu Luca Bessona. A proč jsme nechali duše Gii a Freddieho splynout právě v tomto vydání?
Přesně před třiceti lety vyhlásila Světová zdravotnická organizace první prosinec Světovým dnem boje proti AIDS. Gia i Freddie na AIDS zemřeli. Modelka jen v sedmadvaceti letech, 18. listopadu 1986. Freddie o pět let později, v pětačtyřiceti. Lék na HIV a AIDS objevil v pražské laboratoři český vědec, profesor Antonín Holý, a přestože se léčba stále zdokonaluje, nemoc zůstává nadále nevyléčitelnou a smrtelnou. A přestože ve Spojených Státech nebo v Británii počet nakažených osob klesá, v naší zemi roste. Světový den boje proti AIDS by měl sloužit nejen k uctění památky obětí, ale také k posílení osvěty a prevence, vždyť každý rok se po celém světě nakazí miliony lidí. I tohle patří k popu (a do Vogue).
Další bizarní setkání je lyžařská story, kterou jsme nafotili v Los Angeles. Inspirovaly nás reklamy z dob, kdy se lyžovalo v teplácích a mazalo se skivem.