Novinky

Politické protesty Vivienne Westwood

Více než čtyři dekády je nejsilnějším hlasem britské módní scény. Nejslavnější punkerka všech dob. Aktivistka, jejíž kolekce nás nutí přemýšlet. Dame Vivienne Westwood.
Abyste pochopili její tvorbu, nemusíte se nutně zavřít do knihovny a studovat historii punkového hnutí. Ano, byla u jeho zrodu a udělala pro něj víc než kdokoliv jiný, ale její kolekce dokážou promlouvat samy o sobě. Jsou hlučné, nepřehlédnutelné, s jasným názorem. Stejně jako ona sama. 
Londýn začátkem 70. let. Ekonomická krize nabírá obřích rozměrů. Mladá generace nemá práci a bouří se proti systému. V atmosféře beznaděje se objevuje punk. Provokativní. Podle většinové společnosti absolutně nevhodný. Ukřičený. Sprostý. Klidný život v domku na předměstí? Pro někoho nedosažitelný sen, pro jiného noční můra. Ona sama je už devět let vdaná, s manželem vychovává syna Benjamina, učí na základní škole a zároveň navrhuje šperky. 
Ve chvíli, kdy potká Malcolma McLarena, končí nejen její manželství, ale vše, co doposud znala. A z paní Westwood se stává Vivienne Westwood – rebelka a architektka punkové módy. Spolu otevírají na King’s Road obchod, který několikrát změnil interiér i název. Z Let It Rock se stal Sex, pak Too Fast To Live Too Young To Die a Seditionaries. Provokují všechny. V té době vzniklo i tričko se svastikou a nápisem Destroy, jeden z nejkontroverznějších projektů, jaké kdy Vivienne vytvořila. Podle jejích slov to byla reakce na diktátory celého světa a zároveň na tabu a hodnoty starší generace. 

Piráti, hip hop, královna, svoboda

V roce 1981 se tvorba Westwood a McLarena poprvé dostává na přehlídkové molo. Temnou stránku britské historie plnou násilí a podmaňování si třetího světa ukázala v romantické kolekci podzim–zima 1981/1982 pod názvem Pirate. S experimentováním a dekonstrukcí historických střihů pokračuje v dalších kolekcích, od Savage přes Buffalo Girls, Witches, Mini-Crini. V New Yorku se v polovině 80. let inspiruje hip hopem a představuje tenisky se třemi jazyky, podprsenky, neonová světla Tokia interpretuje do oblečení plného log a fosforeskujících detailů. V roce 1985 začíná s vlastní verzí tradiční anglické krejčoviny a ukazuje kabáty inspirované těmi dětskými královny Alžběty. Zatímco se ostatní designéři soustředí na velká, maskulinní ramena, Westwood přitahuje veškerou pozornost na boky. Každá kolekce nese jasný politický názor a interpretuje historii i současnost bez obalu a příkras.
Novodobou romantiku střídají pohanská léta, jak Westwood sama nazývá období v letech 1988 a 1991. Více než punkerky ji inspirují tzv. Tatler dívky, jejichž oblečení paroduje vyšší vrstvy. Její kraťoučké krinolíny z roku 1989 reprezentují dva protiklady – striktní společenská pravidla nedávající ženám prostor a minisukně symbolizující svobodu se vším všudy. 

Francouzský glamour, anglická krejčovina

Když v roce 1991 dostává cenu Designer of the Year, je jasné, že Británie má další královnu. O rok později z rukou Alžběty II. přebírá titul OBE. Její vliv na globální módní scénu je více než jasný. Když se objevila v punkovém účesu, o měsíc později se objevují na stránkách Vogue. Historické kostýmy po ní objevují francouzští a italští návrháři. Móda díky jejím vlivu se stává politickou záležitostí více než kdy jindy. S každou další kolekcí a projektem otevírá další společenská témata a provokuje společnost. 
V 90. letech objevuje francouzskou couture a přetváří ji od extrémní podoby. Šaty jsou ještě objemnější, podpatky ještě vyšší, boky širší. Její kolekce jsou dialogem mezi Anglií a Francií a objevuje se typická Westwood silueta ve tvaru přesýpacích hodin. 

Anarchistka, aktivistka

Nejen svými módními kolekcemi, ale i chováním mimo módní scénu se neustále snaží změnit svět. Vedle Vivienne Westwood, módní návrhářky a kritiky vysoce oceňované značky, tu vždy byla Vivienne Westwood – neúnavná aktivistka. „Mojí motivací bylo, že jsem byla znepokojena možným osudem lidí, který může mít souvislost s mým módním oblečením,“ říká v dokumentu Westwood: Punk, Icon, Activist. Dříve než se svět začal zajímat o ekologii a udržitelnost, Vivienne poukazovala na dopady průmyslu na životní prostředí. Stále stoupající spotřeba všeho ji znepokojovala a začala na ni poukazovat dlouho před tím než zbytek světa. Zatímco jiný návrháři by byli šťastni z komerčního úspěchu, Vivienne expanze vlastní značky v určitém bodu začala velmi znepokojovat. „Nejsem se svojí firmou spokojená, na můj vkus se rozšířila až moc.“
Ustála roky, kdy se její značce nedařilo. Období, kdy neměla ani na elektřinu ve svém jediném butiku. Zůstala nezávislá, nekompromisní a svá. K politice Velké Británie, lidským právům i dopadu globálního oteplování se vždy vyjadřovala nejen na četných demonstracích, ale hlavně na přehlídkových molem v Londýně, Paříži a Miláně, kde představuje své kolekce. Klimatické změny, brexit, etická móda, to vše jsme viděli jako hlavní témata kolekcí v této dekádě. Vedle toho navrhuje večerní šaty, které milují hollywoodské celebrity i královská rodina. 
Touha změnit a zachránit svět může znít až moc idylicky a nereálně. Vivienne Westwood však celou svou kariéru dokazuje, že změna je opravdu možná a sen lze změnit v realitu. Od recyklování látek po smysluplnější výrobu i omezení spotřeby. Buy less, dress up! je heslo aktuální kolekce na sezonu jaro–léto 2019. Poukazuje na fakt, že se celosvětová spotřeba během posledních patnácti let zdvojnásobila. V tomto duchu pokračuje i pro následující sezonu. Čím dalším Vivienne Westwood mění svět?
Odpověď najdete v dokumentu Westwood: Punk, Icon, Activist, který nyní přichází do českých kin. „Během tří let filmování jsme s Vivienne byli snad všude, což nám umožnilo zdokumentovat její život z mnoha úhlů. Vydali jsme se s ní například za polární kruh na misi Greenpeace. Ve stejném měsíci jsme se ocitli uprostřed rolí látek a pozorovali jsme, jak se rodí nová kolekce, od moodboardu přes náčrty až po závěrečnou přehlídku,“ vzpomíná režisérka Lorna Tucker. „Sledovali jsme Vivienne bojující v kampani proti hydraulickému štěpení, se kterou objížděla Anglii, a zároveň jsme byli svědky otevření jejích nových vlajkových obchodů v hlavních městech módy. Nejkrásnější na Vivienne je, že je naprosto vždy připravena se ozvat a být jedinečná.“