Hudba

Adele: Když slyším potlesk, cítím se zranitelná

Vidět ji na veřejnosti je vzácnost. Vidět ji projevovat intenzivní emoce ještě větší. 

Méně je opravdu více

Adele se bleskům fotoaparátů vyhýbá už léta, a pokud právě nevydává nové album, zůstává spíše v ústraní a soukromí si chrání. Nedovolí, aby z její nadměrné přítomnosti v bulváru byli fanoušci otrávení, ale zároveň se úplně nevzdaluje, aby se na ni nezapomnělo. 
V době sociálních médií má každý z nás soukromí celebrit na dosah ruky, hudební svět je plný nových talentů a očekává se od nich, že budou neustále vidět, aby využili své šance naplno. Jako kdyby snad chránění soukromí znamenalo, že jim někdo zabere místo. Ale když jste tak populární jako Adele, těžko vás někdo nahradí.
Foto: Annie Leibovitz

Kult celebrity

To však ještě neznamená, že je Adele zahalená neviditelnou clonou plnou tajemství. Dalo by se říct, že právě ona pomohla zpropagovat podobu celebrit, jak je dnes známe. Takové, se kterými se můžeme ztotožnit. V devatenácti letech byla proslulá díky dvěma věcem – neopakovatelnému hlasu a osobitému smyslu pro humor, který neztratila, ani když se z ní stala superhvězda. Byla tak trochu zmatená ze vší té slávy. Asi stejně, jako kdyby někdo z nás náhle vyhrál Grammy, Oscara nebo prodal 120 milionů alb po celém světě.
Jednu dobu dokonce každých sedm vteřin prodala jedno album. Přesto bylo občas na pódiu vidět, jak se třese, a během televizních talk show někdy působila nervózně. Celebrity jsou našim běžným životům na míle vzdálené a nedosažitelné, ale Adele nám pokaždé připomněla, že opravdu není důvod stydět se za svoje kořeny. 
Od dob vydání alba 19 působila Adele neskutečně přirozeným dojmem a bez ohledu na to, jak slavnou se stala, její život mimo pódium to neovlivnilo. Úspěch jejího druhého alba 21 z ní udělal globálně uznávanou celebritu, stále si však selektivně vybírala, kde a v jakém kontextu bude viděna.
Foto: Annie Leibovitz

Triumfální talent

Chystaná alba vždy propagovala takovým způsobem, že mnohdy ani nevíme, kdy se jich dočkáme, což je oproti promyšleným kampaním jejích konkurentů velká změna. Její bezprostřednost má na hudební průmysl nebývalý dopad. Jakmile totiž Adele vydá nové album, všichni půjdou do kolen. 
Paparazzi jsou hnacím motorem zábavního průmyslu, ale Adele byla na veřejnosti vyfocená v posledních několika letech jen párkrát. Většina nových fotek, které vidíme, pochází přímo z jejího Instagramu, který pro svých 39 milionů followers aktualizuje sporadicky. 
Většina hudebníků dělá promo turné, ale Adele jednoduše vydá nejprodávanější album, objeví se na obálce jednoho časopisu a vrátí se zpátky k rodinnému životu. Ví, kdy říct ne. Během posledního turné prodala přes 2 miliony vstupenek a vydělala více než 160 milionů dolarů, ale neužívá si to tolik, a proto se do toho ani nenutí. „Když slyším potlesk, cítím se zranitelná. Nevím, jestli ještě někdy pojedu na turné,“ řekla během koncertu v Aucklandu v roce 2017. 
Hudebníci se díky rozhodnutím, která dělají, stávají obrovskými hvězdami, ale Adele je jedinečná. Vybírá si. Má však nepřekonatelný vliv.