Filmy

Výprava lepší než děj sám! Takhle vznikaly kostýmy těch nejepičtějších seriálů

Za každým kostýmním nastudováním stojí týdny rešerší, i když se jedná o práci se zdánlivě jasnými historickými epochami. A právě parafráze dobových charakterů teď cloumají srdcem diváctva. 
Pozlacený věk 
Představte si Panství Downtown odehrávající se v New Yorku. Kostýmní návrhářka Kasia Walicka-Maimone byla pověřena zhmotněním rozdílů mezi zástupci takzvaných new money a old money. V týmu šedesáti pěti kostymérů vzniklo zhruba 5 000 různých variací a to jen pro první sezonu seriálu. „Abych odlišila jednotlivé postavy, přiřadila jsem jim specifické barvy. Přitom jsme se inspirovali barvou flory z Central parku," vysvětluje Kasia Walicka-Maimone. U mladých a ambiciózních továrníků chtěla Kasia umocnit výstřední vystupování zařazením prvků francouzské dvorské módy. Výrazné barvy, přehršle krajek a mohutné brože proto mohou vyznívat nepatřičně, ději ale perfektně sedí.
Bukanýrky
Na nedokončeném románu Edith Wharton stojí příběh seriálu představujícího americké ženy, které na konci devatenáctého století vyhlížejí vdavky v pravidly svázaném Londýně. Když kostýmní návrhářka Kate Carin o Bukanýrkách slyšela poprvé, připravila prezentaci se 187 stranami. Zakázku ale i tak nezískala. Práce na seriálu se jí totiž nakonec kryla s jiným džobem. Její prezentace ale tvůrce série zaujala tak, až práci rozdělili mezi tři výtvarníky, aby se Kate Carin mohla na tvorbě garderóby podílet. „Nejsem návrhářka klasických historických kostýmů, na to ani nemám vzdělání. Chtěla jsem vytvořit atraktivní parafrázi. Přidat barvy, ač se tehdy takové třeba ani nenosily," vysvětluje Kate Carin. 
Bridgertonovi
V lednu 2024 má prý podle zákulisních informací dorazit třetí série. Sophie Canale původně na seriálu začínala jako asistentka Ellen Mirojnick, při natáčení druhé série ale zdědila místo hlavní kostymérky. Sophie chtěla v Bridgertonových zachovat vynalézavost, a tak například zařadila zkrácená saka s nařasenou látkou vzadu, která v období empíru nosili spíše muži. „Chtěla jsem tak podtrhnout i jisté poselství o síle ženskosti," doplňuje Sophie Canale. 
Porovnání s mezinárodními produkcemi ale v mnoha případech snese i lokální a dokonce lehce pozapomenutá tvorba. Pokud si chcete čekání na třetí sérii Bridgertonových zkrátit, Náhrdelník je výpravná dvanáctidílná série Františka Filipa, která oslňuje výpravností díky německé koprodukci. Kostýmy tehdy vytvořila jedna z nejproduktivnějších českých výtvarnic Jarmila Konečná, která v minulosti pracovala i na televizní inscenaci hry Sen noci svatojánské. 
Neméně epická je série Cirkus Humberto. Vyprávění postavené na románu Eduarda Basse je dodnes považováno za jednu z nejnákladnějších a nejvýpravnějších produkcí České televize. Kostýmy ze seriálu dokonce kurátorka barrandovského fundusu Věra Krátká zařadila do putovního selekce, a tak jsou dnes nejen kostýmy, ale i rekvizity ze seriálu k vidění v muzeích po celé republice. Kostýmy tehdy vytvořila Lída Novotná, která se díky německé koprodukci dostala i do archivů habsburského dvora ve Vídni.