Vogue Daily

Vítejte v první módní metaversi ve východní Evropě

Budoucnost módy je tady. Na fashion weeku v Kyjevě byla představena první módní metaverse ve východní Evropě, která otevírá zcela nové možnosti návrhářům i zákazníkům. Stojí za ní studenti designu.
Foto: archiv PUSHKA design school
PUSHKA Fashionverse
Když chcete vidět nové kolekce, máte prakticky dvě možnosti. Buď máte to štěstí a dostanete pozvánku na přehlídku oblíbené značky, nebo si počkáte, až se objeví v obchodech. Když nemůžete cestovat, nebo se zrovna nacházíte v karanténě, zbývá 2D obrazovka mobilu, live stream, ploché fotky. S nejnovějšími technologiemi a jejich masivním rozrůstáním nezůstává pozadu ani módní scéna. Vedle loňského boomu kolem NTF se začínají objevovat tzv. metaverse. Jednu takovou představila škola designu PUSHKA, ta jejich je dokonce vůbec první v celém východní Evropě.
„Technologie postupuje neuvěřitelnou rychlostí a na našem příkladu ukazujeme, že módní průmysl je připraven posunout se na jinou úroveň módních přehlídek a vylepšit způsob, jakým komunikuje s veřejností,“ říká Irina Krasilnikova, spoluzakladatelka PUSHKA School, jejíž studenti tento projekt vyvinuli. Pushka Fashionverse otevírá zcela nové možnosti pro předvádění kolekcí. S pomocí VR headsetu se zde každý divák stává hlavní postavou. Uvnitř virtuálního světa, showroom by v tomto případě nebyl přesný, si můžete procházet modely studentů a prozkoumávat prostředí, do kterého své kreace zasadili.
Kolekce mladých talentů z Ukrajiny, Ruska a dalších zemí najdete na třech digitálních místech v rámci Pushka Fashionverse: Cyberpolis, pohádka a Mars. Cyberpolis představuje město budoucnosti, v němž auta létají a mrakodrapy mizí v mracích. V pohádkovém prostředí si můžete projít les za horami, v dalším pak letět na vesmírnou základnu a dotknou se hvězd. 
„Na každém místě uvidíte produkty z digitálních kolekcí našich studentů ze všech stran, můžete si přečíst i osobní apely designérů, protože konečně mají možnost předat divákovi své nápady pomocí nejmodernějších technologií a bez prostředníků,“ dodává Krasilnikova.
Pushka Fashionverse existuje ve dvou verzích – plnohodnotný VR zážitek s volným pohybem a interakcí pomocí VR headsetu Oculus Quest 2 a stručná verze pro mobilní zařízení.

Co je metaverse?

Představte si 3D internet. Podle slov Marka Zuckerberga jde o virtuální prostředí, do nějž můžete vstoupit a nesledovat ho jen pasivně na obrazovce. Jeho možnosti jsou prakticky neomezené. Mohou se v něm odehrávat virtuální meetingy, nákupy a všechno mezi tím, například cestování, koncerty, výstavy umění atd. Zažít tak můžete prakticky cokoliv a přitom být pořád na jednom místě.
Pro plné využití možností potřebujete speciální zařízení pro virtuální a rozšířenou realitu, buď VR, nebo AR brýle, smartphone, případně jiné zařízení, které s virtuální nebo rozšířenou realitou umí pracovat.