Vogue DailyPomáhat a chránit se
Cindy Kerberová1. 12. 2019
Už 31 let je 1. prosinec Světovým dnem boje proti AIDS. Nejde jen o uctění památky obětí této stále nevyléčitelné a smrtelné nemoci, ale hlavně o osvětu, prevenci a pomoc. Zapojte se i vy. Kromě designových kondomů letos (nejen) módní značky připravily nové červené produkty, jejichž koupí uděláte radost a pomůžete udělat svět zase o trochu lepší.
Foto: Juergen Teller pro Saint Laurent
Anja Rubik a David Alexander Flinn v kampani The Love Affair
Trocha čísel na začátek. V současnosti ve světě žije téměř 40 milionů lidí nakažených virem HIV nebo s nemocí AIDS. 1 700 000 z nich jsou ještě děti. Stejný počet každoročně přibývá. Nejedná se jen o chudé země třetího světa, přes dva miliony lidí s touto nemocí žije v Evropě a severní Americe.
Podle aktuální zprávy Státního zdravotního ústavu zůstává Česko zemí s relativně nízkou úrovní infekce HIV/AIDS, což je skvělá zpráva, ale neznamená to, že se nás tato nemoc netýká. Jen letos lékaři objevili 199 nových případů HIV pozitivních osob (v období mezi 1.1. a 31. 10. 2019), 174 mužů a 24 žen v průměrném věku 37 let. Neodhalených případů je podle odborníků ale mnohem víc. Stejně tak rostou i čísla u hlášených pohlavních chorob, a to dost rapidně.
UNAIDS
Zatímco se o HIV a AIDS v 80. a 90. letech mluvilo na každém rohu, s příchodem nového milénia toto téma ustoupilo do pozadí. Ta hrozba tu ale pořád je a týká se nás všech. Bez ohledu na pohlaví nebo sexuální orientaci. Chovat se zodpovědně by měla být samozřejmost. Nezapomeňte, že i přes veškerou snahu lékařů jde stále o život a tato nemoc pořád zůstává neléčitelná a smrtelná.
Značky letos znova udělaly z kondomů módní záležitost. U Vetements je použili jako pozvánku na přehlídku jaro - léto 2020, v pařížském butiku na Saint Honore prodává Saint Laurent kondomy s logem za dvě eura a ještě si můžete vybrat ze zlaté, černé, kostkované, nebo z varianty se zvířecím potiskem.
Do boje proti HIV/AIDS se již tradičně zapojila i značka Apple, nový iPhone 11 si můžete pořídit v červené variantě. Část výtěžku z celosvětového prodeje jde na (PRODUCT)RED, fond založený Bonem a Bobby Shriver. Ten financuje preventivní i léčebné programy.
Do stejného projektu se letos zapojil i Louis Vuitton. In-house parfemář Jacques Cavallier vytvořil svíčku s rudým knotem. ,,Chtěl jsem vytvořit něco, co má silný univerzální charakter a má skutečný smysl. Něco, z čeho je cítit vůně svobody. Výchozí inspirací mi byl květ pivoňky, který má výrazný charakter – jeho vůně je květinová s náznaky koření, dřeva a ovoce. Je to parfém sám o sobě “, vysvětluje. Jedna svíčka zajistí životně důležité léky pro člověka postiženého HIV/AIDS na 300 dní.
Dárek, co má smysl
Pomoci a udělat sobě, nebo někomu milovanému radost můžete i speciální edicí pera a cestovního zavadla Montblanc, tričkem Balmain, nebo červenou helmou Vespa. Podívejte se do galerie na výběr produktů, které mají za cíl zlepšit osvětu a životy.