Společnost

Fenomén Rimbaud

Prokletý básník Arthur Rimbaud se nezapsal pouze do středoškolských učebnic literatury, ale i do historie módy. 
Na Rimbaudově ikonickém portrétu od Carjata musí být něco magického. Snad je to zasněný i pronikavý pohled průzračných očí, kterým uhranul mnoho světových osobností krásného umění. Vzdorovitý rebel, zachycený na této fotografii, už od pohledu bourá společenské normy i estetický řád. Rimbaudovi je 17, ale vyzařuje jasnozřivý intelekt i zralou eleganci. Pečlivě vedená pěšinka ve vlasech naráží na jejich nepoddajnost a mění se v ležérní rozcuch. Motýlková stuha, která by měla předpisově těsnit u krku, je zavázána a la sprezzatura. Noblesní vagabund Rimbaud svým zjevem rád provokoval maloměšťáky a svůj běžný pouliční outfit obohacoval i kdejakým buržoazně bohémským módním výstřelkem: „Rimbaud se mi zjevil v moderním límci s přehnutými růžky, s uvázanou kravatou ze zlatavého hedvábí, která působila oslepujícím dojmem; pravý dandy...”, poznamenal si ve svých vzpomínkách jeho gymnaziální profesor rétoriky.   
Foto: courtesy of WikiCommons
Arthur Rimbaud
Rimbaudova antisystémovost, odpor k autoritám a společenským konvencím způsobily, že se stal modlou outsiderů a lidí stojících mimo hlavní proud. To vše, společně s muzikální rytmickou poezií, ocenila zejména punk-rocková generace 70. let. 20. století. Frontman legendárních The Doors Jim Morrison v písni Wild Child připomíná Rimbaudův africký exil. Zpěvačka a básnířka Patti Smith napsala pod vlivem jeho poezie album Horses či Radio Ethiopia. Punker Richard Meyers, známější jako Richard Hell, si svůj pseudonym zvolil podle Rimbaudovy Sezóny v pekle a na svém debutu Blank Generation se otevřeně inspiroval básníkovým rozježeným účesem a otrhaným oděvem. Základní prvky módy, kterými se později vyznačovala punková subkultura, byly na světě. Arthur Rimbaud, první pankáč vůbec, svým životním stylem imponoval i Malcolmu McLarenovi a Vivienne Westwood, kteří i díky němu udělali z punku módní hit.
„Je třeba být absolutně moderní,” vyzývá Rimbaud na konci sbírky Sezóna v pekle a jeho slova si vzali k srdci i současní tvůrci. Módní návrhářka Ann Demeulemeester se nechala ovlivnit jeho rebelií, touhou po svobodě a exotickém dobrodružství. K prokletému básníkovi se hrdě hlásí i současný umělecký ředitel Celine, Hedi Slimane. Tento enfant terrible světové módy využil Rimbauda v rámci přehlídky Boys Don't Cry Dior Homme (jaro 2002), když do ní zařadil krvavě červený motiv ze slavné básně Spáč v úvalu. „Má nohy v kosatcích, spí, usmívá se sladce,” praví se v ní a právě kosatec spolu s levandulí tvoří střední tóny parfému Rimbaud, který Slimane v roce 2022 navrhl pro Celine. Neskrývanou inspirací k jeho tvorbě byl Rimbaudův synestetický jazyk, schopný vyvolat vzpomínky, emoce, vůně i barvy. A také onen známý portrét od Carjata: „Vždy jsem chtěl vytvořit parfém, jenž  evokuje utopii, onu esenci mládí, kterou ilustruje slavný snímek Rimbauda nebo fotografie tisíců mladých mužů a žen, které jsem pořídil během posledních 30 let…”
Foto: Michal Josephy