Společnost

Čas postavit se obtěžování v ulicích. Rtěnka není souhlas

Nová červená rtěnka v odstínu „Lipstick is not a yes“  upozorňuje na problematiku obtěžování v ulicích. Výtěžek z jejího prodeje jde na charitu a osobní proškolení až 15 000 lidí — aby byli schopni účinně reagovat v případě, že se stanou svědky obtěžování na veřejnosti.
Foto: Francois Durand/Getty Images for L'Oréal Paris
Ashton v zákulisí přehlídky "Le Defile Walk Your Worth" v Paříži, 2. října 2022
V průměru každá žena vlastní sedm rtěnek a za život si jich koupí více než tři stovky. Pokud byste si teď měli koupit jen jedinou, ať je červená. Konkrétně v odstínu Lipstick is not a yes od L'Oréal Paris. Sytě rudý odstín podle značky sluší všem odstínům pleti a kromě efektního líčení za ní stojí silný vzkaz — postavme se pouličnímu obtěžování. To je u nás, stejně jako ve světě, větší problém, než by se mohlo zdát. 
Podle mezinárodní studie Sexuální obtěžování ve veřejných prostorách, data v rámci ČR“, kterou letos v únoru realizovala agentura Ipsos ve spolupráci s L'Oréal Paris, se více než 3/4 českých žen setkalo se sexuálním obtěžováním na veřejnosti a 65 % respondentů se stalo jeho svědkem. Alarmující čísla tímto ovšem nekončí. Méně než polovina totiž uvedla, že někdo v podobné situaci zasáhl, a ještě méně osob pomohlo samo s tím, že většinou netušili jak. 
„Pokud se staneme svědky obtěžování na veřejnosti, míváme tendenci prostě se dívat jinam, protože jednoduše nevíme, jak pomoci. Jednoduchá metodika 5D, které byla ve spolupráci mezi Konsent a Right to be_ adaptována pro potřeby České republiky, nabízí snadný návod, jak obtěžování nejprve rozpoznat a následně na něj reagovat. Věříme, že tato aktivita, dnes více než kdykoli jindy, je jedním z kroků, jak učinit veřejné prostory bezpečnější, a to nejen pro ženy a dívky,“ říká Johanna Nejedlová, výkonná ředitelka neziskové organizace Konsent.
Metodika 5D
Direct (zasáhni přímo), Distract (zaskoč pachatele), Delegate (zavolej pomoc), Document (zdokumentuj incident), Delay (změň téma). Cílem je efektním způsobem přecházet nepříjemným situacím, zabránit sexuálnímu násilí a učinit ulice bezpečnější. 
„Sexuální obtěžování může mít různé formy. Mezi nejčastější projevy obtěžování na veřejnosti patří nevhodná gesta, sexuálně podbarvené narážky, komentáře ohledně oblečení či vzhledu, nevyžádané dotyky, pronásledování a vlastně jakékoliv chování jedné osoby proti vůli osoby jiné. Podobná zkušenost má často negativní dopad na psychiku dívek a žen, ať už v podobě pocitů nejistoty, strachu z napadení, znásilnění, snížení sebeúcty, nebo sebeobviňování. Další formou může být změna chování včetně vyhýbání se určitým místům či stáhnutí se do sebe,“ říká terapeutka a poradkyně v oblasti násilí páchaného na ženách a v párových vztazích Mgr. Daša Malíková, Ph.D.
Co s tím má společného rtěnka?
Červená rtěnka symbolizuje spoustu věcí, bohužel i negativních konotací. Plodnost, svůdnost, glamour, eleganci, nadčasovost, ale také vzdor. Výrazné rty si automaticky spojujeme se zlatou érou Hollywoodu, kdy ji ve 40. a 50. let nosily největší hvězdy filmového plátna. Tyto ženy se zároveň ve většině případů staly také učebnicovým příkladem objektivizace, podívejte se na Marilyn Monroe. Za druhé světové války se v Británii a Americe nosila červená rtěnka coby jasný vzkaz Hitlerovi, který červené rtěnky nenáviděl. Sufražetky si líčily rty jako projev solidarity a síly ženského hnutí, které ve své době velmi dráždilo muže. 
Rtěnka Color Riche v odstínu 300 Lipstick is not a yes, L'ORÉAL PARIS, prodává DM, 369 Kč
Dnes se červená rtěnka bere jako trendy kosmetický kousek nepodléhající sezonním trendům, stále ale symbolizuje změnu. Kampaň, kterou francouzská značka L'Oréal Paris s limitovanou edicí Color Riche Satin Lipstick v červeném obalu upozorňuje na problematiku objektivizace žen, které se výrazně líčí na veřejnosti. Heslo: „Rudá rtěnka neznamená souhlas“ deklaruje, že make-up není a nesmí být omluvou pro zneužívání jakéhokoliv druhu. S uvažováním typu: „Může si za to sama, sama si o to říkala,“ se musí jednou provždy skoncovat. 
Cílem celé iniciativy je podpořit sebevědomí a krásu a navrátit sebedůvěru pohybovat se ve veřejném prostranství beze strachu. Protože rudé rty neznamenají souhlas.