Společnost

Anna Wintour vzdává hold Karlu Lagerfeldovi

Karl Lagerfeld byl pro mě vším: přítelem, dokonalým umělcem, ztělesněním paradoxu. Byl to návrhář, který se vyžíval v pozornosti, a zároveň člověk, který si přísně střežil soukromí. Byl sečtělý intelektuál, který zbožňoval opojná světla populární kultury. Stůl měl neustále zavalený knihami a papírem, a přitom ovládal nejnovější technologie. A samozřejmě prohlašoval, že móda nepatří do muzea (měla by se dívat dopředu, ne být odsunuta do historie). Přesto si zaslouží retrospektivní výstavu v Kostýmním institutu newyorského Metropolitního muzea.
Jsem smířená jen s nepatrnou rolí, kterou jsem v posledním zmíněném protikladu sehrála. Protože vím, že by Karla potěšilo, kdyby ho někdo ocenil, ostatně nikdo si to nezaslouží víc než on. Všechna čest Andrewu Boltonovi, skvělému kurátorovi Kostýmního institutu, který výstavu pojmenoval Karl Lagerfeld: A Line of Beauty. (Jde o narážku na Williama Hogartha, malíře, který věřil, že dynamické linie zachytí mnohem více energie a života než přímočarost). Pro Karlův revoluční vliv na módu si lepší metaforu ani nedokážu představit.
Život, jaký žil — slavný, bouřlivý, vždy na očích veřejnosti, plný fascinujících zvratů — si žádá oslavu, a tu jsme také uspořádali. Vogue se tedy ohlíží za Karlovou minulostí — jeho působením v Chanel, Chloé, Fendi i jeho vlastní značce. Úchvatné fotografie jeho návrhů pořídil Rafael Pavarotti, kterému asistovala Amanda Harlech, módní redaktorka, Karlova blízká přítelkyně, múza a dlouholetá spolupracovnice. Amanda pak všechny fotografie opatřila kouzelnými popisky, které mi Karla vrátily v živých detailech. Je to akt vzpomínání, za který nemohu být vděčnější.
Foto: Robin Platzer/Contributor
Karl Lagerfeld a Anna Wintour v únoru 1993
Foto:  Ron Galella/WireImage
Karl Lagerfeld s Lindou Evangelistou a Annou Wintour na benefiční gala večeři 7th On Sale, listopad 1990
Věčné balancování mezi kontrasty provázelo celou jeho tvorbu. A za tím se ohlíží i druhé portfolio, docela náročný projekt, který by Karl jistě schválil. Požádali jsme deset návrhářů, aby vytvořili looky inspirované jeho osobností, a jejich neuvěřitelné výtvory přenesli do Grand Palais v Paříži, místa, kde Karl opakovaně prezentoval své kolekce pro Chanel. Přesto se Annie Leibovitz spolu s módním redaktorem Alexem Harringtonem a modelkami, jako je Shalom Harlow, Naomi Campbell, Kendall Jenner a dalšími, sešli (a bylo třeba mít ostré lokty), aby se společně naladili na Beaux-Arts, nádheru, kterou momentálně obklopuje lešení. Ale podařilo se. Na  výsledných snímcích je zachyceno to nejdůležitější — Karlova nezapomenutelná móda, drama a věčný střet minulého s budoucím. Fotky dosahují filmového rozsahu, ale také intimity, která mě tak dojímá. 
Vždyť jsou to modelky i návrháři (a jedna kočka), co Karla znali, mnozí stejně dobře jako všichni ostatní, kteří těžili z jeho přátelství, mentorství, radosti a zvědavosti, netrpělivého zájmu o svět kolem sebe. Pocta Karlovi působí jako pocta životu samotnému, je oslavou v té nejčistší podobě. Všem nám moc chybí.
Text v originále si můžete přečíst na Vogue.com.