SpolečnostJak souvisí tarotové karty a vysoká móda. Kapesní dějiny tarotu
Michal Josephy27. 10. 2025
Tarotové karty okouzlují lidskou představivost po staletí. V posledních pár letech však zažívají renesanci a stávají se bohatým zdrojem inspirace napříč společností, módou i vizuální kulturou.
Taroty nejsou jen doménou obskurních, svíčkou osvětlených věštíren. Ve své podstatě představují obrazový katalog archetypů, které jsou podle Carla Gustava Junga součástí kolektivního nevědomí. Tyto vrozené, lidské povaze společné vzorce nám pomáhají porozumět životní situaci v průběhu zrání, krize i proměny.
Jak vznikl tarot
Původ tarotu sahá do renesanční Itálie poloviny 15. století, kdy vznikl na šlechtických dvorech Milána, Ferrary a Bologně jako luxusní karetní hra zvaná carte da trionfi – karty triumfů. Nejstarší dochované balíčky tarocchi, například Visconti–Sforza, byly ručně malované miniatury určené pro zábavu a prezentaci mocenské prestiže.
Tarotové karty představují katalog lidských archetypů."
Teprve v osvícenské Francii 18. století došel protestantský pastor Antoine Court de Gébelin k přesvědčení, že tarot obsahuje veškerou esoterickou moudrost světa, která byla odvozena z egyptské Knihy Thovtovy. Gébelinova doporučení, aby se tarotové karty využívaly k věštění, využil okultista Jean-Baptiste Alliette zvaný Etteilla, který napsal první vykládací metodiku a v roce 1789 vydal balíček vykládacích karet. V průběhu 19. století spojil francouzský okultista Éliphas Lévi tarot s kabalou, astrologií a hermetismem a vlna popularity této věštecké techniky začala postupně stoupat.
V roce 1909 vydali americký mystik A. E. Waite a ilustrátorka P. C. Smith takzvaný Rider-Waite-Smith tarot. Tento první balíček s plně ilustrovanými malými arkánami a byl vytištěn ve 100 milionech výtisků a stal se globálním tarotovým standardem. Tento milník ve své legendárnosti překonal snad jen Thothův tarot Aleistera Crowleyho, který byl vydán v roce 1944, pár let před okultistovou smrtí.
Nesmělé doteky temnoty
Tarot, který svými obrazy uchvacoval imaginaci, se dostal obrazně i doslova do módy. K „velké arkáně“ okultních inspirací bezesporu patří kolekce
Witches (
Čarodějnice, podzim–zima 1983/1984) od
Vivienne Westwood a Malcolma McLarena, ve které se obrátili k okultismu, magii a hermetickým symbolům.
Westwood ve svých návrzích spojila energii čarodějnických rituálů s postpunkovou estetikou londýnské ulice a na molech se objevily svetry s okultními vzory a kryptickými nápisy, které vytvořila ve spolupráci s Keithem Haringem. Britská módní návrhářka se k tarotu vrátila i v roce 2010, kdy jako jedna z umělkyň mezinárodního projektu Contemporary Magic: A Tarot Deck Art Project navrhla vlastní interpretaci karty Vůz (Chariot) – archetypu ženské vůle, hybnosti a odvahy překonávat překážky.
Tarotové motivy přibrala do kolekcíVivienne Westwood."
Okultní tématiku do temné, romantické rituálnosti rozvinul i její následovník Alexander McQueen. V kolekci In Memory of Elizabeth Howe, Salem 1692 (podzim–zima 2007) vzdal hold své vzdálené příbuzné oběšené během čarodějnických procesů v Salemu. Modelky v jeho inscenaci kráčely po krvavě rudém pentagramu, vyznačeném v černém písku, nad nímž visela obrácená pyramida. McQueen podobně jako první tvůrci tarotu využil motivy okultismu a staroegyptské moudrosti a přetvořil je v rituální příběhy o perzekuci, ženské síle a znovuzrození.
Tarot od Diora
Tarotová Hvězda, symbol naděje a nového počátku, se zjevila i
Christianu Diorovi a předpověděla mu zrod módního impéria. Dior byl svou vírou v osud a věštby pověstný a údajně nezačal navrhovat jedinou kolekci, aniž by si předtím nenechal vyložit tarotové karty.
Toto dědictví převzala i jeho nástupkyně,
Maria Grazia Chiuri, která tarotovou tématiku oživila ve své kolekci haute couture na jaro 2021. Při její tvorbě se inspirovala renesančním balíčkem
Visconti–Sforza a tarot použila jako alegorii hledání sebe sama. Módní přehlídku uváděl krátký film
Le Château du Tarot, který režíroval Matteo Garrone. Hlavní hrdinka v něm bloudí labyrintem zámku Sammezzano a setkává se s postavami velké arkány – od Velekněžky po Spravedlnost – a každé toto setkání je obrazem vnitřní proměny.
Zlatou barvu, která byla pro výše uvedený tarot typická, přetavila návrhářka do opulentních detailů. Její legendární róba Miss Dior zářila v nové podobě, ozdobena zlatým lamelovým mřížováním. Pláště poseté zlatými hvězdami evokovaly kartu Císařovny. Maria Grazia Chiuri kolekci připravovala v době pandemie covidu-19, což ovlivnilo její tvůrčí přístup směrem k intimitě a sebereflexi. „V době, kdy jsme v osobním životě ztracení, může nám právě toto kouzlo dát naději do budoucna. Karty vám pomohou nebát se neznámého,“ řekla Chiuri o své inspiraci tarotem.
Nové náboženství budoucnosti?
Časy, kdy byl tarot okrajovou ezoterickou kuriozitou, skončily. Karty velké i malé arkány zažívají renesanci a stále výrazněji pronikají do současné módy, vizuální kultury i společnosti. Kolekce
Chanel Beauty Clairvoyance na podzim–zimu 2024/2025) proměnila svět make-upu v tarotovou věštírnu: paletky jsou pojmenované po arkánách, obaly připomínají karty a barevnost vychází z astrologické ikonografie.
Stranou tarotové expanze nezůstala ani bájná planeta Arrakis z filmové ságy Duna: Část druhá. Návrhářka Jacqueline West se při tvorbě kostýmů galaktického sesterstva Bene Gesserit inspirovala tarotovou Královnou mečů – symbolem ženské inteligence a duchovní moci.
Za covidu vznikla poptávka po novopohanství a spiritualitě. Sláva tarotu stoupla."
Proč se sláva tarotů znovu dotýká hvězd? Ve společnosti od doby covidových lockdownů vznikla silná poptávka po novopohanství, ženské spiritualitě a nových formách duchovních zážitků, které stojí mimo oficiální církve. Tento sílící trend je patrný zejména u generace Z, která vyrůstá v sekulárním prostředí a kombinuje nejrůznější „kousky“ duchovna podobně jako módní outfity (tzv. unbundled faith).
Tarot, astrologie a magie se díky sociálním sítím proměnily v komunity, jako je WitchTok či SpiritualTok, kde se staly součástí módy, seberozvoje i self-care. Společným jmenovatelem těchto trendů je to, že se v éře nejistoty, nestability a chaosu rádi navracíme k archetypálním jistotám.