Man

Osudové dva roky Toma Forda

Návrhář, filmový režisér, předseda Rady amerických designérů, módní ikona. Představovat Toma Forda by bylo stejné jako vysvětlovat, kdo byl Karl Lagerfeld a co je birkinka. Jak se od architektury dostal až na módní Olymp a co stojí za jeho bezchybným vzhledem? Objevte životní příběh multitalentovaného gentlemana s dokonalým vkusem.
Foto: Mike Marsland/WireImage
Tom Ford na Vogue 100 Festival v Londýně, květen 2016

Po dvou letech

Z rodného Texasu odešel Thomas Carlyle Ford od New Yorku, aby studoval dějiny umění a architekturu, a odtud do Paříže, aby pracoval jako stážista v Chloé. 
První práci si doslova vytelefonoval u americké návrhářky Cathy Hardwick, která mu nejdřív chtěla vzít veškeré naděje na kariéru v módě, mladý Ford ji však svým nadšením okouzlil natolik, že v její sportovní značce vydržel dva roky.
V roce 1988 přešel do Perry Ellis, kde v té době již navrhoval Marc Jacobs. Po dalších dvou letech opustil Ameriku a přestěhoval se do Milána. Důvodem byla nabídka práce pro módní dům Gucci. Práce, kterou nikdo nechtěl a která Tomu Forda katapultovala mezi módní bohy. 
Abych se stal dobrým návrhářem, musel jsem opustit Ameriku.
Italský módní dům procházel vážnou krizí, nedařilo se mu finančně a zcela ztratil punc cool značky. Najmout amerického návrháře byl velký risk, který by se za jiných okolností nestal. Na druhou stranu Gucci už nemohl ztratit víc, a tak v září 1990 Tom Ford spolu se svým partnerem Richardem Buckleym přesídlil do Milána. Jeho role v rámci firmy rychle nabývala na důležitosti. K navrhování pánských kolekcí rychle přibyla obuv a po dvou letech převzal pozici hlavního designéra, kde dostal na starost všechny ready-to-wear kolekce, reklamní kampaně, vzhled obchodů i vůně. Celkem dohlížel na jedenáct různých řad a po dalších dvou letech se stal kreativním ředitelem znovu úspěšné značky.
Za dva roky dostal Gucci na červený koberec, do nejlepších obchodních domů, hollywoodských šatníků a meziročně navýšil obrat o 90 procent. Do roku 1999 udělal z bankrotující značky společnost s hodnotou čtyři miliardy dolarů, v roce 2004, když Ford opouštěl Gucci Group, už to bylo 10 miliard.

Zázrak jménem Ford

Foto: Gareth Cattermole/Getty Images for L'Oreal
Karlie Kloss a Tom Ford na amfAR's 22nd Cinema Against AIDS Gala, květen 2015
Spolu s Gucci vedl také pět let francouzský módní dům Yves Saint Laurent, k nelibosti Monsieur Saint Laurenta. Ten se netajil tím, že se mu Fordova práce nelíbí. Nicméně ten sbíral jednu cenu za druhou a stejně jako v případě Gucci, i s YSL dokázal obchodní zázrak. Pod jeho vedením vznikly dnes již legendární kampaně na YSL Opium se Sophií Dahl a M7 se zcela nahým Samuelem de Cubberem. Přišla ovšem krize středního věku, neshody s majoritním vlastníkem módní skupiny a Tom Ford v roce 2004 odešel. A zase trvalo dva roky, než se objevil zpátky na scéně. Tentokrát již pod vlastním jménem a s kolekcí pánského oblečení, kosmetiky a doplňků.

Ladies & gentlemen

Bylo jen otázkou času, kdy se jeho věrné fanynky dočkají také dámské kolekce. Tu uvedl na prezentaci v New Yorku v roce 2011, dovnitř nepustil žádné fotografy, nikdo si nesměl pořídit jedinou fotku z přehlídky, na které šaty od Forda předvedly mj. Julianne Moore, Lauren Hutton, Stella Tennant, Amber Valletta, Natalia Vodianova, Karen Elson, Karlie Kloss a Beyoncé. „Nechápu potřebu vidět všechno hned na internetu,“ uvedl ke konceptu prezentace. „Nemyslím si, že to nějak prospívá zákazníkům a to je celá pointa mého byznysu: nesloužit tisku a módnímu systému.“ Jako jeden z mála designérů si Ford mohl tento přístup dovolit. Navíc měl za sebou úspěšné uvedení vlastního filmu A Single Man, který produkoval, režíroval a samozřejmě oblékal. Beauty svět ovládl mj. parfémem Black Orchid a kolekcí butikových, unisexový vůní The Private Blend. Spolu s dámskou kolekcí uvedl i make-up řadu. 
S dalším filmem Nocturnal Animals s Jakem Gyllenhaalem a Amy Adams vyhrál hlavní cenu poroty na filmovém festivalu s Benátkách. Vedle úspěšného byznysu vede úspěšný soukromý život. Se svým manželem Richardem Buckleyem, bývalým šéfredaktorem Vogue Homme International, vychovávají syna Alexandra Johna. Žijí mezi Santa Fé, Londýnem, New Yorkem a LA. 
Kdyby krása byla permanentní, ani byste si jí nevšimli.
Foto: Profimedia.cz
Tom Ford
Foto: Profimedia.cz
Tom Ford
Foto: Profimedia.cz
Tom Ford
Nejlepší reklamu na Toma Forda dělá Tom Ford. V rozhovoru pro americkou Vogue přiznal, že o sobě přemýšlí jako o produktu, který se během doby naučil ukazovat v tom nejlepším světle. Stal se veganem, přes deset let se nedotkl alkoholu. „Vždycky jsem byl poněkud depresivní, neustále operuji se smutnou náladou. Vždycky jsem cítil, že pokud jste šťastní, jste hloupí. Pořád si myslím, že štěstí neexistuje, a pokud bychom ho neustále neočekávali, byli bychom mnohem šťastnější. Alkohol a drogy se promítly do mých nejkreativnějších momentů a měl jsem neuvěřitelný strach, že pokud vystřízlivím, nebudu schopný tvořit.“ Nyní je jeho závislostí práce, která mu přináší maximální uspokojení. Jeho značka s obratem 2 miliardy dolarů hravě konkuruje výrazně starším a zavedenějším módním domům. 
Jeho soukromý šatník vypadá stejně jako ten ve filmu A Single Man nebo v kampaních. Nosí hlavně černou, šedou a hnědou. Dokonale padnoucí oblek odkládá málokdy. „Vím, co na mně funguje. Nosím stejné věci pořád dokola,“ říká o sobě perfekcionista Ford. O tom, že má naprostou pravdu, se můžete přesvědčit v následující galerii. Ne náhodou několik let obléká i Jamese Bonda.