MódaJak přežili rok od začátku války ukrajinští návrháři a insideři?
vogue ukraine2. 3. 2023
Loňský rok změnil životy všech Ukrajinců. Vše se rázem otočilo o sto osmdesát stupňů nejen pro samotné občany, ekonomiku země, ale i pro módní průmysl. Když jsme se proto zeptali návrhářů a odborníků z branže, jak nelehký rok prožili, dostalo se nám nejrůznějších odpovědí — od emotivních až po velmi konkrétní. Tady jsou.
Litkovska
„Rok 2022 se pro nás stal rokem, který nikdy nepomine. Stal se součástí ukrajinské DNA pro mnoho dalších generací. Rozšířil prostor o tisíce kilometrů. Sjednotil a posílil. Otevřel dříve zavřené dveře. Ukázal, že jsme silnější a odolnější, než jsme si kdy mysleli. Byl to rok, v němž se lidé kolem nás stali hrdiny, obdiv k nim je nezměrný. Rok, díky němuž jsme se cítili silnější, jasněji zářili, mluvili hlasitěji,“ líčí své dojmy designérka Lilia Litkovska, žena, která za dvanáct měsíců války toho stihla opravdu hodně: uspořádala přehlídky v Paříži, Londýně, Berlíně — a pokaždé hlasitě připomínala světu hrozivé události na Ukrajině.
Kolekce pre-fall 2023, LITKOVSKA
Foto: Courtesy of LitkovskaGuzema Fine Jewelry
„Na rok 2022 jsme pro značku naplánovali sérii důležitých eventů. V první řadě šlo o otevření druhého butiku v Kyjevě v Olhynské ulici. Kvůli válce se to bohužel neuskutečnilo. Přesto jsme se myšlenky nového obchodu nevzdali a dveře prodejny plánuji otevřít v roce 2023. Musím dokončit, co jsem začala, a ukázat všem, že život na Ukrajině — navzdory všemu — pokračuje. Jsme tady. Nadále pracujeme, rozvíjíme se a platíme daně. Podporujeme obránce své země na frontě,“ shrnuje návrhářka Valeria Guzema, která spojila rozvoj vlastní značky s dobrovolnickou prací.
GUDU
„Stejně jako mnoho dalších ukrajinských značek, i my jsme se v roce 2022 zaměřili na mezinárodní rozvoj. Své nové kolekce předvádíme (nákupčím, tisku, influencerům) ve Florencii, Paříži, New Yorku a Budapešti. To nám zároveň umožnilo poznat nové trhy,“ připomíná Lasha Mdinaradze, návrhář značky, který po celou dobu ozbrojeného konfliktu zůstává v Kyjevě, aby pokračoval ve své práci. „Dalším úspěchem bylo zahájení prodeje na jaře roku 2022 ve Stockholmu, v tamějším velkém obchodním domě NK. A i když jeho objednávka opustila Ukrajinu po 24. únoru loňského roku, nám se ji podařilo do Švédska přece jen doručit, sice o několik týdnů později, ale přece. Nadále pokračujeme v práci a plníme dohody.“
Olēnich
„Kvůli potížím s dovozem jsme začali čerpat z ukrajinských zásob látek a materiálů. Internetový obchod se pro nás stal hlavním prodejním kanálem, což platí vlastně dodnes. Navíc díky promyšleným obchodním rozhodnutím se týmu Olēnich podařilo v roce 2022 úspěšně zrealizovat hned dvě kampaně. Prodejní kampaň na jaro a léto 2023 jsme uspořádali již ve fyzickém showroomu v Paříži, poprvé od začátku pandemie. Náš velkoobchodní prodej zůstal přibližně na stejné úrovni jako v roce 2021, zato e-commerce vzrostla — to je pro nás vítězství.“
Foto: Courtesy of Olēnich Poustovit
„Poté, co značka Poustovit objevila v Evropě nové zástupce, odstartovala podporu projektu SUPPORT by POUSTOVIT. Jeho zisk následně převádíme dobrovolnickým organizacím a ozbrojeným silám Ukrajiny. Díky podpoře partnerů a důvěře zákazníků jsme takto vybrali a převedli již více než deset tisíc eur. Také jsme veřejným organizacím a pozemní obraně předali hřejivé věci za 215 000 hřiven,“ dělí se o klíčové novinky designérka Lilya Poustovit.
Malva Florea
Lvovská značka Malva Florea předvedla na ukrajinském týdnu módy, pouhé dva týdny před invazí, svoji zbrusu novou kolekci. Záhy návrhářka Malva Verbycka rozhodla o dalších krocích: přesunu logistiky do Polska, vybavení výroby generátory a bateriemi a vytvoření nové obchodní strategie: „Pro značku to byl důležitý krok. Nyní se pohybujeme na zcela nových trzích a stále postupujeme.“
LBK Agency
„Když vypukla válka, rozhodli jsme se pomoci průmyslu tím, co umíme nejlépe — podporovat rozvoj firem a zvyšovat jejich prodeje. Odtud pramení nápad pořádat bezplatné konzultace pro ukrajinské značky, ovšem tak silný příliv zájemců, jaký se nám dostal, jsme nečekali: uskutečnili jsme více než 150 konzultací, což představuje asi 200 hodin. A zatímco první schůzky zahrnovaly spíše psychologickou podporu, později rozhovory začaly nabírat přesnější linie. Jsme hrdí na ukrajinské podnikatele, kteří se na nás v době, kdy probíhaly nucené emigrace a palba nepřátelských raket, s cílem zachránit své podniky a podpořit ekonomiku Ukrajiny, obrátily. V té době jsme zahájili spolupráci s více než 20 značkami, o jejichž rozvoj se aktivně staráme dodnes,“ říká zakladatelka LBKAgency Alyona Grinchenko a dodává: „Bylo pro nás příjemné překvapení, když některé z našich značek již v srpnu 2022 obnovily na ukrajinském trhu prodej, některé dokonce překonaly předválečné ukazatele.“
Frolov
„Uspořádali jsme akce na nejvýznamnějších týdnech módy: Miláně, Paříži a New Yorku. Využili jsme módu k vizualizaci mladé kreativní Ukrajiny a představili ji světu. Spustili jsme charitativní projekt, v jehož rámci jsme vybrali přes 1,5 milionu hřiven, jež putovaly na pomoc ukrajinským charitativním fondům,“ popisuje své dílčí úspěchy Ivan Frolov. Ovšem i samotné značce FROLOV se za poslední měsíce podařilo zvýšit celosvětové povědomí o svém brandu: například její šaty oblékla na svém očekávaném vystoupení zpěvačka Beyoncé a Ivan Frolov se, mimo jiné, podílel na návrhu kostýmů pro nový videoklip zpěváka Sama Smithe (v době vzniku tohoto článku měl na YouTube 12 milionů zhlédnutí).
T.Mosca a Kateryna Kvit
„Když jsme si uvědomili, že procento zakázek na Ukrajině prudce kleslo, začali jsme přemýšlet o tom, jak diverzifikovat prodejní kanály,“ vysvětluje Oksana Shapovalova, návrhářka značky T.Mosca. Spoluzakladatelka Kateryna Kvit k tomu dodává: „A abychom obstáli ve vysoce konkurenčním prostředí a zahraniční spotřebitelé si naši značku zamilovali, začal tým pracovat na svém rebrandingu. V současné době mají T. Mosca a Kateryna Kvit nová prodejní místa v Miláně a Londýně, zatímco ukazatele oproti předválečné době činí na ukrajinském trhu -25 %.“
Alice K
Zaměření módních podniků na regionální rozvoj neutuchá. Dokládají to kroky ambiciózní značky Alice K, jíž díky koncepci a jasnému směřování činností mocně vzrostla úroveň důvěry a uznání. „Po uvolnění mnoha masových trhů začali lidé věnovat ukrajinským značkám větší pozornost, což nám umožnilo představit Alici K spotřebitelům,“ zaznívá od vedení brandu.
Paskal
„Rozvinuté mezinárodní kontakty nám přinesly výhody i podporu,“ zmiňuje návrhářka Julia Pascal a dodává: „Díky tomu jsme mohli dokončit kolekce v obvyklém termínu a účastnit se velkých mezinárodních akcí. Úspěšně jsme absolvovali sezony v Paříži, byli jsme součástí i několika pop-upů. Světlým momentem se stala i naše účast na přehlídce ukrajinských návrhářů, která se uskutečnila za podpory Vogue Ukraine, Condé Nast, Francouzské módní komory či Anny Wintour. Právě tam bylo neskutečně cítit, jak jsme silní, když se spojíme, a jak velké podpory se nám i celé Ukrajině dostává od světové komunity.“
White Rabbit Agency
„Během tohoto roku jsme se ještě více přesvědčili o síle účinné komunikační strategie. Jedním z nejsilnějších úspěchů pro nás osobně byla podpora zahraničního tisku. Ihned, v první den invaze, jsme celé základně našich kontaktů rozeslali informaci o tom, co se na Ukrajině děje. Vogue Portugal byl jedním z prvních, kdo tuto informační vlnu podpořil. Následovala řada publikací a rozhovorů, a to jak jménem agentury, tak společně s našimi ukrajinskými klienty,“ vybavuje si mluvčí agentury a pokračuje: „Zaujalo nás také, že většina žádostí o naše služby přišla od ukrajinských značek. Skutečným hitem byl však náš program mentoringu brandů a PR. Učíme značky budovat komunikaci individuálně a výsledky jsou působivé — o ukrajinských značkách píší přední světová média. Oblečení ukrajinských značek vynášejí hvězdy. Výrazně se mění a krystalizuje jejich podstata. Ovšem je potřeba zmínit i to, že navzdory válce panuje i celosvětová poptávka po vzniku nových značek — během roku jsme pomohli uvést na trh hned několik z nich, včetně jedné ukrajinské. Výrazně jsme také prohloubili naši práci se sociálními iniciativami a kulturními akcemi, v listopadu poskytli PR podporu mezioborovému kulturnímu festivalu v Tbilisi (ten byl zasvěcen mostům mezi ukrajinskou a gruzínskou kulturou, dvěma zemím, jež po staletí trpěly ruským imperialismem). Nyní pracujeme na ukrajinské fundraisingové akci, která se uskuteční již za několik týdnů v New Yorku. Významným úspěchem pro agenturu bylo také uspořádání několika akcí na pařížském týdnu módy v červnu a září loňského roku a nyní se aktivně připravujeme na debut dvou našich klientů v Paříži — Santa Brands a DiStavnitser.“
Elenareva
„Ukrajinským produktům se otevírá celý svět a my se vydali internetovou cestou: spustili jsme reklamu na evropském a severoamerickém trhu, zahájili spolupráci s PR agenturou v Londýně a získali klienty směrem k B2B. Synergie těchto nástrojů pomáhá naší značce postupovat na nové trhy a pokračovat v tvorbě kolekcí na Ukrajině,“ dělí se o své čerstvé zkušenosti návrhářka Olena Reva.
Lesi Pak
„Věříme v Ukrajinu, a proto jsme na konci roku 2022 uvedli na trh naši značku. Lesi Pak působí v úzkém segmentu zahrnujícím ručně vyráběné dětské oblečení, včetně šatů na křtiny,“ popisuje zakladatelka značky Lesi Pak. „Vytváříme věci, které můžete předat dalším generacím, utvářet kontinuitu a tradici, což je nyní pro Ukrajince nesmírně důležité. Přes všechny organizační potíže je důležité pokračovat ve formování správných významů i dnes. Krok za krokem, pomalu, ale s jasným vědomím, že jsme Ukrajinci.“
Ready-To-Wear Agency
„V loňském roce byl pro naši agenturu nejstresovějším měsícem březen, protože všechna důležitá módní média hovořila o válce na Ukrajině prostřednictvím příběhů ukrajinských návrhářů. Sledovali jsme vystoupení Coco Rochy a Leonie Hanne v J'amemme a přitom četli zprávy o útoku na Kyjev. Navzdory okolnostem jsme letos zdvojnásobili počet klientů i velikost týmu. Některé procesy jsme však museli přebudovat — například logistiku vzorků pro focení a odchody celebrit a influencerů. Asi nejtěžšími byly pro naše klienty říjen a listopad. Tehdy se ke všemu továrny potýkaly s nedostatkem elektřiny. Nyní jsme ale optimističtí, nechybí nám chuť pracovat — a neděláme to DÍKY, ale PROTI okolnostem,“ komentuje Lisax Zhornik, zakladatelka Ready-To-Wear.
Andreeva
„Ještě před invazí se naše značka zaměřovala na mezinárodní trhy, hlavně ten americký. A protože veškerá výroba probíhá na Ukrajině, tak jsme se i my, stejně jako ostatní, potýkali s problémy s logistikou, nedostatkem materiálu, výpadky proudu,“ přiznává návrhářka Olga Andreeva a pokračuje: „I přes tyto potíže jsem však pochopila, že je třeba pomáhat druhým, a tak jsme aktivně vyhledávali spolupráci s ženami, které byly nuceny přestěhovat se a znovu budovat svůj život. Dali jsme jim práci a jejich rodiny podpořili.“
Oberig
„V prvních měsících války jsme dělali pro záchranu našich rodin a týmu, co se dalo. A když jsme následně zjistili, že jsou víceméně v bezpečí, přihlásili jsme se coby dobrovolnice — k šití maskovacích sítí a dalších důležitých věcí pro frontu. Po poradě s týmem jsme se zároveň rozhodli na vlastní náklady vyrobit snubní prsteny pro naše hrdiny, kteří se v této těžké době žení. Novomanželům ze ZSU bylo předáno více než 1950 prstenů,“ uvádí Tetyana Kondratyuk, zakladatelka šperkařské značky Oberig. Co dalšího se u nich událo? „Přesunuli jsme výrobu z Charkova na západ Ukrajiny a přenastavili veškeré procesy, začali jsme téměř od nuly. V současnosti pracujeme, přičemž část zisku posíláme ozbrojeným silám. Na podzim jsme vydali kolekci pojmenovanou Letters that Matter. Jejím hlavním motivem byl znak Živa, symbol života a písmena ukrajinské a latinské abecedy. Slogan STRENGTH IN YOU má zase pro naši značku, ale i každého člověka na Ukrajině, obrovský význam.“
Aisenberg Denim
„Strach je nepřítelem úspěchu. Během kroků k přemístění firmy jsem si tuto větu opakoval coby mantru, jinak bych nemohl pokračovat vpřed. Trvalo mi dva měsíce, než jsem analyzovala potřeby trhu, přenastavila obchodní procesy a udělala tento skok. Můj hlavní vzkaz všem, kteří musejí podobnou cestu razit, je, aby si jasně uvědomili, že přemístění výroby je vysoce rizikový a nákladný investiční projekt. Nyní značka funguje z Oděsy (našeho srdce a duše) a Berlína, města, které dýchá svobodou,“ připomíná Tetyana Fedoseyeva, zakladatelka společnosti. Co ještě k Berlínu a Ukrajině řekla? „Cítím velmi úzké spojení mezi Berlínem a Ukrajinou. Ukrajinci jsou demokratičtí, emocionální, individualističtí, nábožensky založení, mírumilovní a hlavně milující svobodu a lásku ke své zemi. Berlín jako zrcadlo odráží mnoho z uvedených charakteristik. Je také pohostinný ke každému, kdo v něm chce najít štěstí. Je mnohotvárný a mnohonárodnostní a nejpodstatnější podobností je svoboda. Je to město svobodných lidí. Posláním společnosti Aisenberg Denim je přenášet krásu Made in Ukraine do celého světa. Pracujeme na tom každý den.“
GURANDA
„Válka mnohé změnila v našem životě i podnikání. Po obsazení Chersonu nastal zásadní problém v logistice. Protože ale pracujeme neúnavně, přesunuli jsme výrobu na západ Ukrajiny. První a nejdůležitější věcí bylo najít vybavení, materiály a švadleny, aby kvůli stěhování neutrpěla kvalita. Vše, s čím jsme pracovali, ale zůstalo v Chersonu,“ říká návrhářka Olena Guranda a doplňuje: „Když se přerušily dodávky z Evropy, bylo nutné upravit logistické procesy. Doplňky jsou součástí našich výrobků. Vše je ručně vyšívané, s ozdobami. Kromě toho se snažíme dostat značku na světovou úroveň — kolekci jsme představili v rámci týdne módy v Budapešti, poté jsme uspořádali přehlídku v Bruselu, za podpory ukrajinského fashion weeku. Naše šaty si pro svá vystoupení vybírají známé herečky a influencerky po celém světě, připravujeme několik významných spoluprací.“
Fashion Office
„V tak těžké době jsme sebrali odvahu a stali se pro naše klienty něčím víc než jen PR agenturou — poradcem v mnoha otázkách, nejlepším přítelem a terapeutem. S každým návrhářem a majitelem firmy jsme těžkosti osobně prožívali, byli připraveni čelit novým výzvám. A zafungovalo to — klienti se neztratili, ale naopak, viděli světlo na konci tunelu a za ním... nové nápady, projekty a inspiraci. Do rodiny značek Fashion Office patřily firmy z Chersonu, Charkova, Bucha, Kyjeva a Dněpru, které navzdory vojenským operacím dokázaly udržet celý tým, projít složitým procesem stěhování a v pravém slova smyslu — začít vše od nuly,“ dělí se o své vzpomínky Julia Smidovych a Jevgenija Portfilova z Fashion Office. Čím ještě se může pochlubit? „Uspořádali jsme v první půlce roku charitativní akci ve Francii. Pořádáme desítky pop-upů v Evropě. Přivést tři značky na americký trh a uspořádat módní přehlídky v Bruselu a Vídni. Navázat hvězdnou spolupráci s evropskými a ukrajinskými celebritami, nafotit desítky lookbooků v Kyjevě a získat velkou podporu nejvlivnějších světových médií. To vše je inspirující. Tato informační podpora Ukrajiny ve světě je novou příležitostí, těžkosti nás vždy posílí.“
Fox Lingerie
„Od začátku invaze bylo prioritou postarat se o naše lidi a zákazníky, pomoci uprchlíkům a armádě. Letos jsme konečně pochopili směr vývoje. Zavřeli jsme všechny prodejny v nákupním centru, pokračovali v práci online a rozšířili koutek v TSUM. Úspěšně již rozvíjíme směr B2B. Veškerá výroba probíhala na Ukrajině, což zůstává i nadále. Abychom zde totiž mohli pracovat a platit daně, musíme být ukrajinskou značkou. Věříme a pracujeme dál,“ tvrdí Yuliana Hansel, zakladatelka značky.
Kolekce Fox Lingerie pro Tsum Kyiv
Foto: archiv značkyLado Agency
„Po 24. únoru bylo pro nás důležitější než kdy jindy mluvit o ukrajinských firmách na mezinárodní scéně, záleželo nám na tom, aby se o nich dozvědělo více cizinců, aby je finančně podpořilo. Obdrželi jsme desítky publikací, influenceři si vybrali zboží našich klientů a obdivovali ukrajinské značky. Do roku 2022 jsme uskutečnili prestižní akce pro značky Kérastase, Guerlain, Givenchy a Barbie. Od začátku války jsme na charitativní večeře do New Yorku, Paříže, Nice, Varšavy i Prahy pozvali řadu tamějších mecenášů, hvězd a politiků. Tímto způsobem se podařilo vybrat více než 20 milionů hřiven, které byly určeny na potřeby ozbrojených sil Ukrajiny. V roce 2023 neusínáme na vavřínech. Je tu jen hrdost nás všech, touha ještě více se rozvíjet a pracovat na podpoře sebe navzájem a Ukrajiny,“ říkají Ladik Kostandjan a Ilona Burak.
I AM VOLYA
„Projekt I AM VOLYA vznikl v Londýně, ihned po začátku války na Ukrajině. Od první chvíle jsme chtěli shromáždit ty nejlepší designéry, představit Britům moderní ukrajinskou kulturu. Také jsme si kladli za cíl být spojovacím článkem mezi Ukrajinci, kteří se ocitli v Londýně, a značkami, které všichni tak milují. I AM VOLYA představuje brandy FROLOV a KSENIASCHNAIDER, které své nové kolekce zrovna odhalily na londýnském týdnu módy, ale je tu mnoho dalších, úžasných značek. Chceme budovat komunity a sjednocovat Ukrajince. Proto také jednou za sezonu pořádáme tematické pop-aplikace,“ uzavírá Maria Sevant, zakladatelka online butiku ukrajinských značek v Londýně.