Móda

Žabičkování jsem naučila i naše krejčové, říká Beata Rajská o své nové kolekci plné tradičního řemesla

Gondoly i kupole paláců na náměstí San Marco, pozlacené malby průčelí budov, kabátky gondoliérů na spletitých kanálech i atmosféra města s neskutečný pulsem. To všechno inspirovalo módní návrhářku Beatu Rajskou v nové kolekci BE_ÁTKY 2024. 
Foto: Beata Rajská

Co vás k inspiraci Benátkami přivedlo?

Především to, že předposlední kolekci A Bůh stvořil ženu jsme fotili v Benátkách. Atmosféra, pohyb mezi památkami, každičký kousek architektury byl natolik inspirativní, že mně to nedalo. Hned poté jsem odjela do Švýcarska pro materiály a po rozkreslení návrhů jsme se pustili do kolekce.

Jak byste kolekci popsala třemi slovy?

Ženská, sofistikovaná, noblesní.

V kolekci se objevují exkluzivní materiály. Kde jste je tentokrát našla — a bylo těžké vybrat ty prvotřídní?


Základní materiál tvoří exkluzivní tkaniny z manufaktury Jacob Schlaepfer, se kterou spolupracuji už víc než dvacet let.

Jaké materiály je podle vašeho názoru na současném trhu nejtěžší získat?

Dnes je naopak možné všechno. Jde jen o to umět se v té rozmanitosti pohybovat, mít čas, abyste mohli materiály ohmatat — v různých částech světa — a mít, samozřejmě, ekonomický background, abyste je mohli zaplatit. V dnešní době vám už každá fabrika utká materiály dle vašich požadavků, a dokonce to není omezené množstvím metrů, jak to bylo třeba na začátku mého podnikání. Cena je, samozřejmě, adekvátní k danému počtu metrů. Čím míň metrů, tím víc peněz.

V kolekci jste pracovala s mnohými řemeslnými technikami. Co vás například k technice žabičkování přivedlo? Jedná se o starou techniku, která je časově náročná…

Sama jsem žabičkování zbožňovala už jako studentka a velmi často se objevovalo na mých šatech. Ne to strojové, ale klasické ruční, při kterém si narýsujete osnovu a jednotlivé body přitahujete k sobě. Díkybohu, dnes jsem to už naučila i naše krejčové.

Bylo pro vás důležité podtrhnout řemeslnou stránku kolekce?

Řemeslné propracování kolekce je pro mě důležité od počátku mojí tvorby. Takže i tady jsem hlídala práci rukou krejčových.

Přemýšlela jste naopak někdy nad digitálními inovacemi v módě? Chtěla byste je v budoucnosti případně zapojit?

Přemýšlela. Ale přece jen jsem z generace, která měla propojenou hemisféru přes ruku s tužkou. A přiznám se, že bych byla velmi ráda, kdyby mě oslovovali mladí tvůrci, kteří jsou přes digitální inovace zdatní — a já bych byla ta, která by to přijala, a společně bychom postupovali dál.

Co podle vašeho názoru nejvíce ovlivňuje soudobý vkus?

Prostředí, ve kterém se pohybujete, sociální sítě a média.

A co v poslední době nejvíce působí na vás?

Myslím si, že díky svým zkušenostem se už dokážu orientovat i v chaosu nabídek, prostředí a sociálních bublin. Takže podvědomě přijímám to, co mě baví a z čeho mám radost.