Trendy

Red-to-wear: Co se skrývá za touhou nosit trendové odstíny červené

Móda je zrcadlem doby, ve které vzniká, a zejména barvy odrážejí aktuální náladu ve společnosti a spolu s ní i trendy (i když je třeba poznamenat, že tradiční pojetí trendů prakticky vzalo za své před několika lety). Co nás právě teď přitahuje na červené? Pojďme se na to podívat z pohledu psychologie barev.
Foto: Getty Images
Kolekce podzim - zima 2023/2024, GUCCI
Co nás tolik láká na červené, že se zas a znova vrací mezi klíčové trendy sezony? K pochopení tohoto fenoménu, který se objevuje v pravidelném rytmu, se ponořme do hlubin fascinujícího světa rudé barvy, jejíž odstíny nás tak mocně přitahují, mají vliv na náladu a chování. S její pomocí, jak je ostatně moc dobře vidět v kolekcích podzim–zima 2023/2024, lze snadno vytvořit odvážné prohlášení bez toho, aniž byste museli říct jediné slovo. K červené se uchýlila celá řada značek včetně Gucci, Valentino, Armani, Chanel, Salvatore Ferragamo, Isabel Marant, Dolce & Gabbana, Litovska, Nadya Dzyak, Keburia, Sczygiel, Prada, Bottega Veneta a plno dalších. 
Červená původně symbolizovala barvu krve, ohně, nebezpečí, ale také životní síly a vášně. Přičítá se jí spousta dalších významů, včetně akčního potenciálu, zhmotnění energie, manifestace myšlenek a ukotvení. Ne náhodou si ji vybraly i automobilky Ferrari a Porsche a kosmetické značky rády uvádějí výjimečné produkty v rudých obalech.
Psychologie barev se v marketingu používá desítky let. V úvodu studie Kolumbijské univerzity o významu a vlivu barev na lidskou psychiku se doslova píše: Ačkoli nás jako jednotlivce nedefinují barvy, které nosíme, a vzhled je pouhým doplňkem mnoha dalších faktorů chování a psychologických vlastností, věda prokázala, že barvy hrají důležitou roli při navozování a vyvolávání určitých nálad a emocí, které mohou ovlivnit naše úsudky a rozhodnutí. Dlouholeté výzkumy a data hovoří jasně. Něco na těch barvách opravdu je. 

Ze zelené na červenou

Zatímco v letech 2020 až 2022 se v souvislosti s pandemií a s ní spojenou touhou po klidu a uvolnění dostaly na špičku popularity odstíny zelené, v poslední době se nálada i psychické potřeby změnily, a proto tu opět máme tak silnou vlnu červené napříč módní, kosmetickou a designovou scénou. Červené šaty a punčocháče se letos staly klíčovými prvky i jasným důkazem, jak se nám kolektivně mění myšlení. 
Červená nás přitahuje, když hledáme silnou, zemitou energii. Vysílá jasný signál: Jdeme na to! Naopak když zažíváme únavu, vyčerpání, ať už po tělesné, či psychické stránce, červená na mysl působí negativním způsobem a může být až fyzicky nepříjemná. V opačném případě ovšem náladu umocní a znásobí stávající energii. Teď, když už to víte, neváhejte se podle toho také zařídit. 
Červená je také barvou první čakry a souvisí se základy těla, jako jsou kosti a reprodukční orgány. Po pandemii jsme si uvědomili cennost zdravého života a zdá se nevyhnutelné, že budeme toužit po červené barvě, která znamená vitalitu a fyzickou i duševní stabilitu.

Barevné poselství

Protichůdnost červené barvy souvisí zejména s její intenzitou. I proto ji různé kultury různě vykládají. To, co je pro jedny příjemné – sexualita, plodnost, romantika, touha –, může v druhých evokovat dominanci, moc, nebezpečí. Mimochodem, právě proto nosili starořímští vojáci červené tuniky, které byly v té době také spojovány s Marsem, bohem války. V čistě emocionální rovině však účinky červené barvy rozhodně nekončí.
Rudá zvyšuje tep a díky své dlouhé vlnové délce je jednou z prvních a nejviditelnějších barev celého spektra. Používá se proto na výstražných prvcích a symbolech, aby upozornila na nebezpečí. V červené barvě si jich všimnete mnohem více než v zelené nebo modré. Cokoli červeného automaticky přitahuje pozornost, a proto je ideální pro situace, kdy chcete nebo musíte být středem pozornosti a přitáhnout k sobě všechny pohledy.
To platí i pro doplňky; pokud si netroufáte na červenou od hlavy až k patě, můžete si pomoci strategicky zvolenými botami, kabelkou, šperky, XXL brýlemi nebo již zmíněnými punčochami.