Přehlídky

#VogueVerdict: Doslova černobílá přehlídka LaFormely dokázala, jak důležitý je solidní základ poctivých střihů

Kolekce s názvem Pure vznikla jako speciální projekt, který uvádí novou generaci ekologicky vyrobených oděvů. 
Podmiňování existence nových kolekcí ekologickými vizemi může módě škodit i přispívat. A když k tomu má co říct La Formela, je jasné, že když už nic jiného, bude aspoň vize zelenější módy sexy. Set-up karlínské Hauch Gallery, kde to ve středu večer doslova soptí, tomu alespoň napovídá. Ze stropu se valí syntetický kouř, který symbolizuje inovativní materiál, s nímž Antonín Soukup a Miroslava Kohutiarová pracovali. Jedná se o textilii, která vznikla z přebytečného CO2, metodou zvanou LanzaTech. Ta dokáže proměnit přebytečný oxid uhličitý v atmosféře na ethanol, který následně slouží k výrobě plastů. Proces zachycení a recyklace uhlíku z atmosféry je velkou inovací, kterou díky LanzaTech využívají letecké společnosti, výrobci produktů péče o domácnost — a nyní i textilní průmysl. Využívané vlákno má vzhled, vlastnosti i funkčnost blízké polyesteru. 
Těsně před přehlídkou umělý dým ztělesňuje přebytečné emise, předehra k oblečení, které z emisí vzniklo... jaké asi bude? Futuristické? Uniformní? Utopické? 
Všechny tyhle přívlastky měla evidentně zdůrazňovat první část kolekce, tvořená celočernými looky. Ač se může zdát, že je práce s černou snadná, dokáže pořádně zradit. Tím, jak pohlcuje světlo, totiž muže vytvořit dojem neušlechtilých povrchů. Ač tedy i svršky černých looku měly vyjadřovat oddanost návrhářů precizní krejčovině, v některých střizích nedržely pohromadě se spodky. Nadměrné střihy mely sice působit jako oblečení z jiné reality, místo toho ale vytvářely dojem neopečovávaných vzorků. 
Možná to byl záměr, protože po černé nastoupila bílá. V ní krejčovina vyznívala líp a působila samozřejmě. Jako to nejlepší z Helmuta Langa a A.F. Vandervorst. V bílé skvěle rezonovala i obuv Aleše Hnátka.
Kolekce Pure je výsledkem spolupráce La Formely a Komerční banky, která bude technologii LanzaTech používat k výrobě svých platebních karet. V partnerství s českou značkou chtěla banka veřejnosti představit demo verzi využití inovace. S ohledem na tento aspekt se jedná o velmi vydařený počin. Kdyby totiž každá komerční spolupráce měla za výsledek tak smysluplné dílo, jakou je právě tato kolekce, možná by byl i svět lepším místem k životu bez zbytečných reklamních bullshitů.