Přehlídky

Julien Fournié o kreativitě v bouřlivých dobách, budoucnosti haute couture a české múze

„Čím více zkušeností mám, tím více si uvědomuji, že musím zacházet do větších a větších podrobností.“ Francouzský módní návrhář Julien Fournié v exkluzivním rozhovoru pro Vogue Czechoslovakia odhaluje zákulisí vysoké krejčoviny, proč se rozhodl sám zrežírovat film s jarní haute couture kolekcí a co obdivuje na české modelce Michaele Tomanové. 
Foto: archiv značky
Modelka Michaela Tomanová a francouzský módní návrhář Julien Fournié
„Pandemie a karanténa měly na fungování ateliéru zvláštní dopad. Mohli jsme se více soustředit na technickou stránku couture a vypilovat vše do ještě větší dokonalosti,“ říká Julien Fournié, který už deset let patří mezi pár vyvolených návrhářů, co mohou označovat své kolekce značkou haute couture. Vrstvené tylové sukně a dlouhé kabáty kopírující křivky těla z předchozí sezony doplnil o kalhoty, vojenské prvky a šaty v barvách evokující jarní oblohu těsně před bouřkou. „Vždycky mě bavilo pracovat se švadlenami, takže jsem vlastně šťastný, že jsem s nimi mohl trávit každý den více času.“
Nepříznivá situace tak návrháři přinesla paradoxně pozitivní věc. Čas, který je stále vzácnější a v haute couture zároveň představuje jednu ze zásadních podmínek. Aby mohlo vzniknout něco opravdu výjimečného, potřebujete čas. Hodně času. V této vrcholné módní disciplíně jeden kus oblečení vzniká desítky, stovky, ale i tisíce hodin. V případě jarní kolekce představují jeden z vrcholů patchworkové šaty z 67 druhů hedvábného šifonu, organzy a žoržetu v různých odstínech a večerní šaty celé pokryté peřím. 
Upřímně věřím, že zlatý věk haute couture není minulostí, ale budoucností.
Foto: archiv značky
Julien Fournié Haute Couture jaro - léto 2021
Foto: archiv značky
Julien Fournié Haute Couture jaro - léto 2021
Foto: archiv značky
Julien Fournié Haute Couture jaro - léto 2021

Drama bouřlivé doby

Fournié od počátku své kariéry vynikal dramatickými siluetami a napětím, které do svých kolekcí dává. Bývalý asistent Jeana Paula Gaultiera, který prošel módními domy Celine, Nina Ricci, Dior, Claude Montana a Torrente, se také učil od těch nejlepších. Na svou první show v lednu 2011 najal pouze modelky tmavé pleti, o dva roky později poslal na přehlídkové molo modelku ve vysokém stupni těhotenství oblečenou do přiléhavých černobílých šatů, aby maximálně zdůraznil krásu ženského těla. To ostatně dělá v každé své haute couture kolekci. „Střih je pro mou tvorbu zásadní,“ zdůrazňuje Fournié, „chci, aby díky nim byly ženy na své tělo hrdé.“
Téma není tak důležité. Co se opravdu počítá, je jeho ztvárnění a vize.
V kolekce nazvané First Storm reflektuje skrze barevnou siluetu, ostré linie ramen a dramaticky zdůrazněný pas současnou situaci ve světě, v níž se prolíná snaha o udržení optimistického pohledu na budoucnost s tvrdou realitou. „Považoval jsem za vhodné postavit se strachu, kterému všichni čelíme, pomocí snového přístupu plného magie a imaginace. Inspiroval jsem se barvami z bouřlivé oblohy, ale zejména nebe, které namaloval Boucher nebo Chéret,“ popisuje návrhář.
Foto: archiv značky
Julien Fournié Haute Couture jaro - léto 2021
Téměř rok trvající výjimečný stav se nutně projevil napříč módním byznysem a zásadně se dotkl i světa vysoké krejčoviny. Řada značek zcela zrušila prezentaci i celé kolekce, ostatní byly nuceny rychle přejít na digitální formáty a najít cestu, jak na dálku zprostředkovat zážitek a emoce spojené s tradičními přehlídkami. „Pandemie Covid-19 digitalizaci urychlila. Deset let pracuji na výzkumu a vývoji nových digitálních nástrojů pro módní design a výrobu. Méně mě zajímaly nástroje digitální komunikace,“ vysvětluje Julien Fournié. Zatímco v minulé sezoně se svým týmem vytvořil v krátkém čase dokument odhalující zákulisí stále tajemného světa haute couture, tuto sezonu přichází s filmem, u něhož se sám ujal režie.
„Hodně jsem o tom přemýšlel a pohrál jsem si myšlenkou na vlastní film. Nenechávám stylisty zasahovat do mé práce, myslím si, že by to couturiéři neměli dělat. Když děláte haute couture, musíte umět prosadit si a předat svou vizi, proto jsem se rozhodl, že tuto prezentaci sám zrežíruji.“ Jako milovník filmů vzdává hold svým oblíbeným režisérům. V této formě představení nové kolekce vidí budoucnost. „Můžeme rozšířit své publikum a sdílet sen o vysoké krejčovině s těmi, kteří by k ní jinak neměli přístup. Měli bychom přemýšlet nad tím, jak i do budoucna zkombinovat tradiční způsoby prezentace s digitálními.“
Haute couture mění svou tvář nejen v souvislosti s nemožností pořádat klasické módní přehlídky, na které si návrháři dvakrát do roka pozvali své klientky ze všech koutů světa, ale i samotné požadavky na to, co mají návrháři tvořit. „Spousta zákazníků změnila své plány ohledně svateb a jiných společenských příležitostí, na které je oblékáme. Zakázky se výrazně zpomalily,“ potvrzuje Fournié. „Od podzimu ale chodí spousta nových objednávek. Klientky začaly požadovat oblečení na on-line schůzky a každodenní život s rodinou.“ Místo létání do pařížských ateliérů se teď objednávky vyřizují přes WhatsApp a na iPadech a kamery se staly nepostradatelnou součástí couture. „Většina klientek má v rámci svého osobního personálu švadlenu. S ní přes video řešíme detaily, jak prototyp sedí, co kde poupravit. Podle toho pak vyrobíme oblečení z finální látky. Funguje to velmi dobře,“ říká návrhář.

Víc než múza

Foto: archiv značky
Julien Fournié Haute Couture jaro - léto 2021
Jednou z tváří jarní kolekce je i Michaela Tomanová, která se u Fourniéra objevuje několik sezon. „S Michaelou spolupracuji dlouho a moc rád. Sleduji, jak v rámci svého oboru roste. Je to velmi krásná, milá a chytrá mladá dáma, která se vedle studia medicíny věnuje i modelingu,“ pěje francouzský návrhář ódy na českou modelku. „Co na její osobnosti miluji, je fakt, že ví, kdo je a co chce. Je nezávislá a zároveň velmi rafinovaná ve svém projevu. Hodně mě tím inspiruje. Víc než múzou je součástí mé kreativní rodiny.“