Přehlídky

Co teď čtete? Nová Chanel žena nasadila brýle a šla do knihovny

Po rajských zahradách, italské vile, vesmírném a datovém centru, letišti, casinu, alpské vesničce a písečné pláži se pařížský Grand Palais proměnil v knihovnu, do níž Virginie Viard zasadila svou první haute couture kolekci v roli kreativní ředitelky módního domu Chanel.
Chanel Haute Couture podzim - zima 2019/2020
Ve svém denním bytě nad butikem v Rue Cambon (spala v apartmá hotelu Ritz) měla Coco Chanel velkou knihovnu. Mnohonásobně větší měl její následovník Karl Lagerfeld. Četl a psal jako málokdo. Zároveň se dnes definitivně uzavřela jedna velká kapitola v historii nejslavnější značky a začala nová. Důvodů, proč se na pár hodin z Grand Palais stala nejsledovanější knihovna, bychom našli ještě víc. Třeba i ten, že knihomol Lagerfeld se podepsal i pod projekt knihkupectví  7L Library a oblíbené pařížské knihkupectví Galignani. Jeden příběh končí, nový začíná. Jak se bude dál vyvíjet? Obraťme stránku...

I just want to be a woman

Přehlídka haute couture kolekce podzim – zima 2019/2020 začala klidně, žádné fanfáry, ohňostroje a wow efekty, ale tiché prostředí několikametrové knihovny, kde se můžete plně soustředit na to, proč jste sem vkročili. A přesně taková je i celá kolekce od Virginie. Designérka se oprostila od vrstev doplňků a veškerou pozornost věnovala oblečení. Za zvuku písničky Bach Gamba f*cked se jako první objevila Kiki Willems v dlouhé kabátu z fialového tvídu s bílou podšívkou. I rytmus chůze modelek se výrazně zklidnil, stejně jako make-up a vlasy. Hladkými, nízkými culíky a minimalistickým líčením se vymezila vůči předchozím show.
Virginie naplno zúročila tři dekády v haute couture ateliérech po boku Karla Lagerfeld a nejlepších švadlen, které dokážou z nejjemnějších látek doslova vykouzlit umělecké dílo. Právě jejich zručnost a umění dala do středu této tiché kolekce. Vrstvené klopy ze sněhobílého saténu evokují stránky klasických románů a filozofických úvah, jimiž si Coco zaplnila byt a Karl několik svých domů. Jejich strohost ostře kontrastuje s hrubou texturou tvídu. Ramenům dala objem s pomocí plisování a tisíců peříček. Objemné sukně zkrátila tak, že připomínají baletní kostým, u mnoha kabátů a šatů zdůraznila pas s pomocí různě širokých černých a bílých pásků. Siluetu nechala více k tělu, ale stále dost komfortní, abyste se v šatech mohla volně pohybovat. Přesně v duchu Coco, která tvrdila, že „luxus musí být pohodlný, jinak to není luxus.“
Barevnou paletu ponechala v kontrastní černé a bílé. K nim přidala magentu, rudou a korálovou evokující osmdesátky, na večer ještě lila a zelené hedvábí a námořnickou modř. Pár perliček se objevilo v uších modelek, jinak tento typický Chanel doplněk odsunula do pozadí.
„Móda se mění, ale styl zůstává,“ prohlásila Coco Chanel a druhá žena ve vedení módního domu se tím řídila do puntíku. Kolekce výrazně nenásleduje žádné trendy, ani nové nevytváří. Místo toho se stala jasným manifestem, že Virginie bude haute couture klientky maximálně hýčkat lichotivou elegancí odolávající rychlému tempu současného světa. Svou první samostatnou couture kolekcí Viard vykročila správným směrem, jen musí počítat s tím, že cesta na vrchol bude hodně dlouhá a trnitá. Zejména ve chvíli, kdy se spekuluje o prodeji celého impéria Chanel.