Fashion

Pracuji jen s těmi nejlepšími, říká Kim Jones o nové kolekci Dior

Přehlídka Dior Men pre-fall 2020 v rámci Art Basel zářila tutti-frutti barvami, vzdala hold miamské art deco architektuře a ukázala, že Kim Jones, kreativní ředitel Dior, opravdu ví, jak vybírat spolupráci s umělci.  
Foto: Bretty Lloyd
Kim Jones
Jakmile Kim Jones oznámil, že představí kolekci Dior Men pre-fall 2020 před zahájením Art Basel Miami, bylo jasné, že se přehlídka bude konat v umělecké instituci. Tím Kim Jones, sám milovník umění, vzdává hold původní profesi Christiana Diora, který byl galeristou. A zároveň uvádí novou sbírku rodiny Rubellových v jejich muzeu. Před samotnou přehlídkou návrhář provedl Vogue muzeem společně s jeho spoluzakladatelkou Merou Rubell. „Viděl jsem to celé ještě před dokončením a Mera mi prozradila, že na jednu zeď se chystají pověsit interaktivní dílo pro dospělé i děti,“ říká Kim Jones. „Hned jsem věděl, že to bude Keith Haring. A stát před jeho dílem ve dnech, kdy si celosvětově připomínáme hrozbu AIDS, mi přišlo důležité.“
V průběhu pěti desetiletí Mera a její manžel Don Rubell shromáždili sbírku více než 7 200 děl současného umění, kde jsou zastoupeni například Jean-Michel Basquiat, Cindy Sherman, Yayoi Kusama a Kara Walker. Klíčem jejich úspěchu je schopnost rozpoznat talenty těch, kteří jsou teprve na vzestupu. Investovali například do nákupu děl Jeffa Koonsa a Richarda Princeho už v roce 1979, tedy dlouho předtím, než se z nich stali jedni z nejdražších žijících umělců na světě. Podobnou schopnost má Kim Jones, před ním jí oplýval Christian Dior a má ji také každý vynikající návrhář, který dokáže rozpoznat, co chceme dlouho předtím, než si to sami uvědomíme. V tomto případě, co budeme chtít v dubnu 2020, kdy pre-fall kolekce dorazí do obchodů.

Co čekat od Dior Men pre-fall 2020

„U Diora jde vždy o tři znaky: eleganci, couture a vysoké krejčovství,“ říká Kim Jones o svých návrzích pro novou sezonu, která odkazuje k poválečné renesanci Christiana Diora. „Takže uvidíte spoustu obleků a couture, ale s americkým dotekem sportu a surfování, protože jsme v Miami.“ Pařížský módní dům ostatně už od svých počátků udržuje spojení s Amerikou. V 50. a 60. letech navrhoval Christian Dior oblečení pro modelky v reklamách na Cadillac, což je americký archetyp. A ten zase naopak posloužil jako inspirace pro kabelky Johna Galliana z roku 2001, které se v nové pre-fall kolekci vrací v novém podání. Poté, co se po smrti Christiana Diora stal uměleckým ředitelem značky Yves Saint Laurent, pojmenoval svou letní kolekci v roku 1963 „Floride“ a do módního domu vnesl nádech slunečního svitu. Modista Stephen Jones se tuto sezonu vrátil ke kloboukům z tohoto období a oživil je potisky, textilními květy a složitými perlovými výšivkami, jejichž dokončení trvalo asi 150 hodin.
Foto: Julien Boudet
Dior Cruise Miami 2019
Foto: Julien Boudet
Dior Cruise Miami 2019
Foto: Julien Boudet
Dior Cruise Miami 2019
Barevná paleta „tutti-frutti“, které se celou kolekcí prolíná, jak prozrazuje Kim Jones, je inspirována art deco architekturou Miami. Jeho nejoblíbenější model je kašmírový oblek v barvě tichomořské modři. Košile, vrstevné jedna na druhou, jsou střiženy z japonského hedvábí, kalhoty z hadí kůže jsou doplněné kriketovými bundami, hedvábné bombery a bundy zdobí ručně šité knoflíky. 
„Tři američtí designéři figurují v mém životě od dětství,“ vysvětluje Kim Jones. „Ralph Lauren a jeho fantastický životní styl, Marc Jacobs, díky kterému jsem se dostal k Louis Vuitton, a Shawn Stüssy, umělec, který vytvořil ikonické grafiky. Stüssy dělal úžasné reklamní kampaně. Například pořídil obrázek Venuše Milétské a pak na něj maloval. Kolem své práce vytvořil celou komunitu. První věc, které propůjčil jméno, bylo surfové prkno. A nyní, o 40 let později, na něj navazujeme.“
Foto: Julien Boudet
Dior Cruise Miami 2019
Foto: Julien Boudet
Dior Cruise Miami 2019
Foto: Julien Boudet
Dior Cruise Miami 2019

Klíč k úspěšné spolupráci

Kaws, Daniel Arsham, Hajime Sorayama. Kim Jones inicioval některé z nejpamátnějších spoluprací mezi módními návrháři a umělci. Propojujícím prvkem přitom je, jak vysvětluje návrhář, že „všichni mají důvěru ve způsob, jakým tvoří, proto jsem si je vybral.“ Pro pre-fall kolekci Shawn Stüssy vytvořil několik originálních uměleckých děl, která jsou použita na oblečení a doplňky jako potisky. „Překvapuje mě, že na celém světě je tolik lidí, kteří opravdu znají mou práci a sbírají ji,“ říká k tomu umělec. „Kim a jeho tým mé dílo skutečně prozkoumali. Celý proces byl opravdu vzájemný. Například grafika, kterou jsem navrhl, byla černobílá a Dior pak přidal barvy a couture skrze perlové výšivky.“
Umění se prolnulo také do scénografie. Klenutý strop byl navržen tak, aby vypadal jako vrchol vlny a hudba v podání Skunk Anansie atmosféru podtrhovala. „Shawn žije střídavě na Havaji a v jižní Francii,“ říká Kim Jones. „Má svobodného ducha, obdivuji ho. Každý člověk, se kterým pracujeme, nás něco nového naučí a my zase něco naučíme jej, je to výměna, která nutí lidi přemýšlet jinak.“ 
Nicméně Shawn Stüssy nebyl v této sezoně jedinou spoluprací. Kim Jones, který má dlouhodobou smlouvu s Nike, pracoval také s Jordanem na sběratelské verzi sneakers Air Jordan 1. Boty z pevné italské kůže v typické Dior šedé barvě mají mírně změněný tvar tak, že jsou více trojrozměrné a zdůrazňují malované okraje, což je technika převzatá z kabelek Dior. Dokonce i kovová zakončení tkaniček nesou loga Dior a Jordana. „V tomto jsem trochu snob,“ přiznává Kim Jones. „Je mi jedno, odkud lidé pocházejí, jaké mají zázemí, ale musím pracovat s těmi nejlepšími z nejlepších. Na tom záleží.“