Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Glenn Martens v exkluzivní kolekci pro H&M převrací základy šatníku

Jana Patočková24. 10. 2025
Hvězdný návrhář, který nedávno převzal pod svá kreativní křídla Maison Margiela, přichází s novinkou, jež bude dostupná všem. Glenn Martens pro H&M připravil exkluzivní kolekci, která staví na hlavu základy našeho šatníku. Na co se můžeme těšit 30. října, kdy kolekce půjde do prodeje?
„Pojďme této spolupráci dát nějaký bláznivý twist,“ vzpomínal Glenn Martens se smíchem na předpremiérové tiskové konferenci na výchozí impuls k nové řady, kterou připravil exkluzivně pro H&M. „Bylo to hodně o mně. O tom, jak navrhuju já. Zároveň ta nejlepší věc na H&M je, že můžete vytvořit kousky, které půjdou do produkce a lidé je budou moct skutečně nosit. U Y-Project se nám stalo, že nám dodavatel něco vrátil s tím, že výroba by byla příliš nákladná a vůbec by se nevyplatila.“ 
Belgický návrhář a nový kreativní ředitel Maison Margiela během představení kolekce také zavzpomínal na své dospívání, kdy pro něj H&M znamenalo možnost si konečně i v malém belgickém městě (pochází z malebných Brugg) pořídit něco módního, a se smíchem zmínil, že tam jednou nakoupil i tzv. za pět prstů. „K tomu samozřejmě nikoho nenabádáme," zdůraznil s tím, že díky H&M se jeho kreativita může stát dostupnější publiku. „Konečně to všechno ožije v ulicích. Nemůžu se dočkat, až uvidím všechny ty gremlinky v obrovsky vysokých kozačkách a dalších tak trochu prapodivných, ale skvělých kouscích z naší kolekce.“
Skutečnost, že značce jde o to vidět šťastné a spokojené zákazníky, kteří „vypadají skvěle, a ještě lépe se cítí“, zdůraznila i Ann-Sofie Johansson, hlavní designérka pro speciální kolekce a spolupráce. „Myslím, že jde o nejkreativnější spolupráci, jakou jsme kdy připravili. Glenn je neskutečný talent a přemýšlí velmi radikálně. Jeho hra s archetypy dokonale převrací samou podstatu toho, co vlastně znamená každý den se oblékat. A hodně speciální a už teď ikonická je i naše kampaň.“
Glenn Martens pro H&M
Foto: H&M
Glenn Martens pro H&M
Glenn Martens pro H&M
Foto: H&M
Glenn Martens pro H&M

Základy šatníku tak, jak je neznáte

Martens patří k těm, komu se daří přepisovat mapu současné módy od Y-Project přes Diesel, který díky němu zažil renesanci, po jeho nové angažmá v Maison Margiela. Ale právě tato spolupráce mu umožňuje představit svoji práci a vize daleko širšímu publiku. „Vidím to jako takovou velkou rodinu oděvních kousků a každý z nich má mnoho osobností a využití. Jsou totiž tak trochu jako lidé, rostou a mění se. Vždycky mě zajímalo oblečení, v němž skutečně žijeme. Právě archetypy a základy šatníku stály na začátku tohoto speciálního a velmi radostného projektu s H&M,“ popisuje Martens výchozí bod pro kolekci, v níž najdete jak dámské, pánské, tak i unisexové kousky a samozřejmě doplňky.
Kolekce zmíněné archetypy ovšem kreativně staví na hlavu a hledá v nich nové formy. Při důkladných rešerších měl Martens možnost probrat se rozsáhlým H&M archivem a vybrat z něj klíčové kousky, tedy ty, které si zákaznictvo zamilovalo, od bestsellerových triček přes kostkované košile po bombery a samozřejmě džíny. 
Každý z těchto základních oděvů pak Martens přetavil do zcela nového designu, který si pohrává s efektem trompe-l’oeil a customizací. Mnohé z kousků si totiž může nositel či nositelka nyní přizpůsobit díky důmyslné technice využívající speciální fólii nebo skryté drátky. Z běžného oblečení se tak můžou jako mávnutím kouzelného proutku stát téměř sochařské kusy, s nimiž si lze donekonečna hrát. 
Glenn Martens pro H&M
Foto: H&M
Glenn Martens pro H&M
Glenn Martens pro H&M
Foto: H&M
Glenn Martens pro H&M

Výlet do britské módy

„Bestsellery jsou obyčejně bílé, černé nebo šedé. Ale my to chtěli posunout, dodat jim trochu barvy. Moje návrhy občas bývají docela extrémní, používám nejrůznější vrstvy a další věci,“ popisuje Martens se zaujetím. „A když pak máte modely, které jsou plné nejrůznějších designových twistů, ale nemají žádné napojení na to, co nosí skuteční lidé na ulici, začnete v tom vypadat trochu jako Teletubbies. A tak jsme začali hledat právě archetypy a přemýšlet nad tím, co lidé opravdu nosí, co je ten základ šatníku. No, a došli jsme tímto myšlenkovým pochodem až do Británie,“ popisuje Martens klíč nejen k samotné kolekci, ale také ke kampani, jejímž středobodem jsou nejen nejrůznější britské stereotypy, ale také pro Martense typický humor a nadhled.
H&M & Glenn Martens
1 / 30
H&M & Glenn Martens
Foto: H&M
Kolekci tedy reprezentuje kampaň postavená jako netradiční rodinný portrét, v jehož středu jsou dva ikoničtí britští herci: Joanna Lumley a Richard E. Grant (a spolu s nimi také mnoho čerstvých tváří světa modelingu). Jde o poctu anglickému i Martensovu humoru, ale také britské módě, z nichž kolekce vychází. „Je to jako portrét královské rodiny, kam jsme dosadili také architektonické reference, které odkazují na královský palác. Vlastně je to taková současná verze královského portrétu z devatenáctého století. Ale místo abychom naši rodinku usadili do křesla nebo na gauč, jak je to zvykem, jsme jí postavili masivní lešení, které je navíc plné dalších drobností, které odkazují ke všemu britskému. Je tam třeba spousta londýnských holubů,“ popsal Martens. 
Herečka Joanna Lumley si focení podle svých slov užila na maximum: „Stát se součástí rodinného portrétu Glenna Martense a H&M byla hlavně zábava. Vždycky říkám, že nejlepší módní pravidlo je pravidla bořit. Lidé by měli nosit to, co chtějí, a proto obdivuju Glennův esprit a oko, s nimiž dokáže věci podat v tak neobyčejné formě,“ dodala Lumley.
Celá kolekce Glenn Martens pro H&M bude dostupná od 30. října na hm.com.
Glenn Martens pro H&M
1 / 9
Glenn Martens pro H&M
Foto: H&M