Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Přehlídky

Glenn Martens: Podepsal jsem nástup do Margiely v Burger Kingu a teď už mě čeká haute couture

LUKE LEITCH8. 7. 2025
Historky ze zákulisí módy málokdy začínají v Burger Kingu, a přesto právě tam se koncem ledna odehrál osudový životní okamžik Glenna Martense, když se stal kreativním ředitelem Maison Margiela. Dnes představí svou vůbec první kolekci pro tento módní dům. Jaké má pocity, co chce dát značce nového a proč chce obnovit její DNA?
Glenn Martens se svým teriérem Murphym
Foto: Maison Margiela
Glenn Martens se svým teriérem Murphym
Když Glenn Martens vypráví tuhle historku, prokládá ji výbuchy smíchu. „Koupil jsem si dům na venkově v Normandii a odjel jsem tam na čtyři dny. Nebyla tam elektřina ani topení, a tak jsem se ohříval jen u krbu a ani jednou se nesprchoval. V pondělí večer jsem se vracel do Paříže celý špinavý od sazí, se slámou ve vlasech, v osm mi volá právník a povídá: ‚Okamžitě zastav!‘ Tak jsem zajel k Burger Kingu a právě tam jsem upsal Margiele. Druhý den ráno v deset jsem dorazil do ateliéru a pěkně pozdravil: ‚Bonjour tout le monde!‘“
Dnes v 19.30 představí Martens svou vůbec první kolekci pro tento módní dům založený v roce 1988. Půjde o řadu artisanal, tedy o ručně šité ateliérové modely, kterou Martin Margiela poprvé uvedl v roce 1989 a kterou značka od roku 2006 pravidelně představuje na přehlídkách haute couture. „Bude to dost hlasité,“ říká Martens. „Artisanal byla vždy esencí Margiely a pro mě představuje příležitost navázat na hodnoty zakladatele a interpretovat je po svém.“ Hranice mezi teaserem a spoilerem je tenká a tady je těžké ji nepřekročit. Stačí říct, že to, co mi Martens ukazuje v ateliéru, je stejně hlasité jako výbušné: syrovost se potkává s noblesou, brutalismus s opulencí, kontrola s extravagancí, melancholie s radostnou explozí, to vše ukázněné a definované hodně výraznými siluetami.
„Neříkám, že všechno, co uvidíte, vypadá přesně jako v mých prvotních návrzích, ale to je ten proces,“ říká Martens. „Výsledek je ve finále lepší než kresby.“ V jeho návrzích najdeme přímé odkazy jak k filozofii přetváření každodenních objektů v něco výjimečného, která byla Margielovou doménou, tak k belgické identitě, kterou mají Martens a Margiela společnou. A součástí přehlídky budou i masky. „Dnes je právě zkoušíme. Potom je odneseme automechanikovi, který je svaří.“ Masky se objevily už na Margielově první přehlídce pro jaro–léto 1989 a na mnohých dalších. Sloužily k tomu, aby se pozornost soustředila na oděv, nikoli na nositele, a zároveň cíleně vyjadřovaly Margielův záměr anonymity.
Teaser ke kolekci haute couture pro podzim–zimu 2025/2026
Foto: Maison Margiela
Teaser ke kolekci haute couture pro podzim–zimu 2025/2026
Martens v tomto směru navazuje na chápání základních hodnot značky. „Integrita oděvu je vždy na prvním místě – oblečení má mluvit samo za sebe. Proto Martin maskoval modelky. A myslím, že v roce 2025 bude tenhle motiv působit ještě silněji, protože úspěch přehlídek dnes často závisí na tom, kolik mají modelky a modelové followerů sociálních sítích. Já chci prezentovat především oblečení. A doufám, že právě ty oděvy si získají pozornost… třeba i na sociálních sítích.“ Martens také doufá, že osloví novou generaci klientek haute couture, publikum, které poprvé potkal při návrhu kolekce haute couture pro Jeana Paula Gaultiera v roce 2022. „To mi otevřelo oči v tom směru, co klientky chtějí a co potřebují. Ale předvádět okázalé bohatství se ke značce Maison Margiela nehodí. Nebudeme dělat šaty za 75 000 dolarů celé vyšívané perličkami. Místo toho nabídneme jiný typ opulence, rafinovanější, možná i trochu drzý.“
Martens se svým týmem definoval typickou zákaznici Margiely: „Je jí jedno, co si kdo o ní myslí. Klidně si oblékne nejjemnější šifonové šaty nebo kožený kabát a pak projde deštěm pěšky, protože se jí nechce čekat na taxi. Na vernisáži si víno nalije do plastového kelímku a cigaretu si ubalí sama. Její krása a sex-appeal vycházejí z postoje.“

Děti Margielovy generace

Martens se musel vyrovnat i s tím, jak znovu definovat kódy značky, což není jednoduchá disciplína. Nejzásadnější část tohoto hledání se logicky týká samotného Martina Margiely. „Úspěch módních domů tkví v jejich zakladatelských hodnotách a vy jako nový kreativní ředitel je musíte respektovat. Krása přichází tehdy, když je dokážete vlastnit a přetvořit v něco nového.“ Specifikem Margiely je podle Martense i to, jak ohromný vliv měl zakladatel na celé módní myšlení. „Sám jsem dítě Margielovy generace. A myslím, že Martin není jen návrhář. Změnil způsob, jakým lidé uvažují o módě. Japonci přišli s dekonstrukcí dřív, ale v Evropě to byl právě Martin, kdo změnil pohled na krásu, konstrukci a celý módní systém. A tahle myšlenková škola ovlivnila tolik designérů – někteří ji citují přímo, jiní nepřímo. Já jsem vždy patřil k těm, kteří se tím směrem nechali vést.“
První přehlídka Martina Margiely – jaro/léto 1989 (vlevo); kolekce jaro/léto 1996 (uprostřed); kolekce podzim/zima 1998 (vpravo)
Foto: Condé Nast Archive
První přehlídka Martina Margiely – jaro/léto 1989 (vlevo); kolekce jaro/léto 1996 (uprostřed); kolekce podzim/zima 1998 (vpravo)
To otevírá otázku originality a autorské identity. Martens se znovu usměje: „Když jsem sem přišel, řekl jsem stylistce, ať mi ukáže všechny archivní kousky, protože do té doby jsem je znal jen z knih. A když jsem je uviděl naživo, byl jsem sám ze sebe zklamaný: ‚Proboha, já to všechno už dávno zkopíroval u Y/Project!‘“ Zatímco Martensova práce v Y/Project byla touto estetikou nevědomě prostoupená, jiní návrháři přistupují k odkazu Margiely s dejme tomu větší doslovností. „Margiela byl zdrojem inspirace pro mnoho značek – někdy až příliš. Jeho DNA bylo doslova vyrabováno a já ho teď chci znovu získat zpět a najít svou vlastní cestu, jak s tímto odkazem pracovat.“

Stín velkého Galliana

Další výzvou je pro návrháře stopa, kterou v módním domě zanechal John Galliano. Ten zde byl kreativním ředitelem od října 2014 do prosince 2024. „Miluju všechno, co tady vytvořil. John je génius. Vytvořil vlastní svět a jeho tvorba byla s tímto světem úzce spojená. Já takový vypravěč nejsem, nikdy nebudu jako John,“ přiznává Martens. Galliano, který se proslavil během své 13leté éry u Christiana Diora, přinesl do Margiely nevídanou opulenci a dramatické narativní kolekce. Jeho přístup ke značce Margiela byl reflexí jeho práce v srdci francouzského luxusu přefiltrovaný skrze dekonstruktivní jazyk této značky.
„Za dob Martina to byla spíš výsada undergroundu. Luxus tehdy znamenal nezávislé myšlení, nikoli zlaté výšivky. Dnes je luxus i o řemesle a to sem John přinesl. A já chci na tom stavět dál. Je to součást evoluce značky.“ Zároveň ale Martens dodává: „Jsem člověk ulice. A myslím, že i Martin Margiela vycházel z reality každodenního života. Právě na tuhle stránku chci navázat.“

Společné kořeny

Druhý teaser debutové kolekce
Foto: Maison Margiela
Druhý teaser debutové kolekce
Jedním z klíčů, jak se na tuhle vlnu napojit, je pro Martense i jejich společný původ, totiž belgický naturel. „V Belgii není nic pohádkového. Je deštivá, průmyslová, bez přírody, prostě nehezká. A tak jsme se naučili hledat krásu v nečekaném. To dělají Belgičané. Ať už je to Dries Van Noten, který k sobě dá ty ‚nejhnusnější‘ barvy a vznikne něco krásného, nebo Martin, který udělal luxus z igelitky, to je belgický přístup. A ten bych chtěl do značky zase přinést.“
Martens prozrazuje, že už když přišel 28. ledna poprvé do Margiely, měl celou kolekci navrženou. „Přišel jsem s hotovým návrhem: barvy, siluety, moodboardy… všechno. Stačilo to jen rozpracovat. Jsem takový ten vzorný žák. A zároveň jsem věděl, že Renzo Rosso to po mně bude chtít.“
Martens pracuje pro Rossa už od roku 2020 coby kreativní ředitel značky Diesel, a tak tušil, že kolekce couture bude jeho vstupenkou do nové role. Začal kreslit ještě předtím, než mu jeho pozici oficiálně potvrdili. „Byl jsem v hotelu v Benátkách, trošku přiopilý, a začal jsem si do knížek lepit post-it papírky na věci, které byly v archivech Margiely málo využité.“ Následující dva týdny pobýval doma v Bruggách u bratra v domě, kde se sám narodil a kde nedávno umřel jejich stoletý dědeček, a zase tam kreslil a vymýšlel. „Margiela je pro mě melancholická a poetická značka,“ uzavírá Martens. „Je v ní vzdor i krása. Je to jako koupat se ve stínu gotických katedrál.“

Vysoká očekávání a tajná zbraň

Glenn Martens drží svého psa Murphyho, svou „tajnou zbraň", v ateliéru Maison Margiela
Foto: Maison Margiela
Glenn Martens drží svého psa Murphyho, svou „tajnou zbraň", v ateliéru Maison Margiela
Každý nový šéf má na začátku co dokazovat a ani Martens zde nebyl výjimkou. Ale kromě návrhů si s sebou do ateliéru přinesl ještě jedno eso v rukávu: malého border teriéra jménem Murphy. Během našeho druhého callu mi ho hrdě ukazuje do kamery a Murphy mu okamžitě olízne nos. „Po měsíci, co jsem tu začal, jsem si ho pořídil. Všichni si ho zamilovali – chodí se mnou úplně všude.“
Jak už to u našich setkání bývá, i tentokrát se rozloučíme tajnou cigaretou u okna, jako kdysi v Paříži s Y/Project nebo v Miláně s Dieselem. Martens je přesvědčený, že svou pozornost dokáže rozdělit mezi dvě značky: „Diesel je Diesel – Gen Z, ulice, rave, pop… Já už jsem jinde, piju čaj se psem na zahradě. Ale ty hodnoty miluju a ponořit se do nich po svém mě baví. Nemusí to být celé o mně a právě to je podle mě smysl role kreativního ředitele.“
V tuto chvíli ale jeho plná pozornost patří Margiele. Opírá se o okno ateliéru oblečený ve své bílé pracovní blůze, dívá se na sluncem zalité náměstí des États-Unis a říká: „Tohle místo snů. A zároveň je s tím spojený obrovský stres. Nechci to pokazit, očekávání jsou vysoká. Ale chci být za svůj úspěch nebo neúspěch zodpovědný. Uvidíme.“
Článek vyšel v originále na Vogue Business.