Móda

Symboly v módě. Poverčivá Coco milovala pšeničné klasy, Christian zase včelky

V módní historii hrají symboly zásadní roli. Definují image značky a vyprávějí příběhy. Ve specifických symbolech si libovali staří couturiéři: Chanel, Dior a Balenciaga. K čemu ve své tvorbě tíhli a proč? 

Včely 

Včela je symbolem královské hodnosti či síly, ne náhodou se tak stala signifikantním znakem módního domu Dior. Kromě toho byla oblíbeným symbolem Napoleona Bonaparta, který si motiv včely vybral pro své osobní insignie. Představovala jeho vlastní ambice i sílu autority. Včela je navíc zpodobněním tvrdé práce, což jsou vlastnosti, které jsou v kultuře Dior hluboce zakořeněny. Proto ji dnes módní dům využívá jako připomínku skromnosti a pilnosti Christiana Diora. Majestátní včelstvo také nachází své místo na povrchu bukolické kolekce porcelánového servisu navržené Cordelií de Castellane, kreativní ředitelkou Dior Maison, či v kolekcích Dior Homme, kam symbol protlačil ex návrhář Kris Van Assche. 

Kříže a jeptišky 

Religiozita se do módy vrátila s předpandemickým rokem 2020. Kříže a různé připodobnění jeptišek se objevilo skoro ve všech kolekcích podzim - zima 2020. V rukou tehdejších návrhářů se taková symbolika projevovala buď jako užití zjevných motivů, nebo jako podvědomý subliminál. Třeba splývavé šaty Julie de Libran přinášely poselství o víře v zastřené podobě jeptišky. Taková podobenství často také ve svých raných kolekcích pro Balenciagu vytvářel Nicolas Ghesquière, který tím chtěl podtrhnout zbožnost samotného Cristóbala během jeho pobytu v Paříži. Skutečnou poctu panně Marii a abatyším vysekl Ghesquière v kolekci jaro - léto 1998, o rok později pak na runway poslal blonďaté zpodobnění ježíše. 

Ve stájích 

Koně ztělesňují loajalitu, krásu, svobodu, rychlost a moudrost, tedy vlastnosti, které touží vyjádřit všechny značky. Spřežení vévodského kočáru má od 50. let minulého století ve znaku Hermés coby připomínku původního sedlářského řemesla. Čest a hrdost s korouhví a praporem, na němž je latinské heslo „prorsum“ (tedy vpřed), má vyjadřovat rytíře na koni v logu Burberry. Avšak koně byly signifikantní i pro Diora, přestože o tom ví jen málo lidí. Dior se v poválečné Evropě často účastnil dostihových závodů a VIP klientkám šil pro tyto příležitosty outfity. Z těchto archivní kusů vycházel i John Galliano, který na estetice dostihů postavil celou couture show jaro - léto 2010. Existenci ikonické Saddle bag vám teď už taky musí být jasnější. A do koňského šapitó vzala diváky své show pro Dior i Maria Gariza Chiuri v rámci prezentace kolekce Cruise 2019.   

Na poli 

V životě Coco Chanel hrál symbol pšeničného klasu obrovskou roli. Sama se narodila 19. srpna, tedy v období dožínek. Nicméně pšenice byla i cennou připomínkou jejího dětství. Ač ji ve dvanácti letech, spolu se sestrou, nechal otec v sirotčinci, návrhářka během svého života několikrát vysvětlovala, že si tatínka musela po celou dobu svého dospívání idealizovat. Jejím coping mechanismem bylo vytvoření falešných vzpomínek — například té, ve které malá Gabrielle sleduje otce na poli, jak mluví o dobré sklizni. Jako zpodobnění regenerace, hojnosti a prosperity se Coco k symbolu pšenice opakovaně vracela. Nejen v řadě doplňků, ale také v detailech. Módní dům udržuje tento detail osobního příběhu své zakladatelky v mysli svých klientů i příznivců četným využitím. Naposledy třeba v haute joaillerie kolekci s názvem Les Blés de Chanel z roku 2016. Velkolepý náhrdelník Fête de Moissons ve svém tvarovém řešení kombinoval hned několik klasů najednou. Avšak pšenice se objevovala i v Karlově ready-to-wear, třeba zlatě vyšitá na sakách kolekce jaro - léto 2010.