Móda„Móda by nás neměla zatěžovat," tvrdí Lucie Kutálková, která se značkou Leeda slaví dvacet let existence
Jan Boublík16. 1. 2024
Na trhu funguje dvacet let. Někdy o sobě dává vědět víc, někdy míň, nicméně nepolevuje a stále pracuje. Lucka Kutálková, tvořící značku LEEDA, patří k jedněm z nejstabilnějších módních návrhářů v českém módním byznysu.
Foto: Bet Orten
kolekce Fairy, kampaň s Barborou Bočkovou
Značka Leeda na trhu funguje už od roku 2003. Co tě za dobu její existence nejvíce překvapilo?
Překvapuje mne stále, že za dvacet let fungování Leedy mi pořád před obchodem někdo krade květiny z kořenáče a já dodnes nevím, kdo to je. A já překvapuji samu sebe, že je tam pořád sázím. Jinak mne za dvacet let už může překvapit máloco.
Jak moc se značka proměnila?
Často funguji systémem pokus – omyl. Chyby neberu jako něco špatného. Učím se je vnímat tak, že mi pomáhají hledat jiné, lepší cesty. Ale třeba v poslední kampani, kterou fotila Bet Orten s herečkou Barborou Bočkovou, se nám podařilo společně naprosto vystihnout pocit, který jsem chtěla komunikovat. Fotky jsou poměrně temné, fungují dobře na monitoru nebo ve větších, výstavních formátech, ale například o to méně na sociálních sítích, což jsem nečekala. I přesto je mám ale nejradši ze všech za posledních pár let.
Co bys dnes poradila tomu, kdo se rozhodne pro oděvní tvorbu?
Ať si pořídí výdrž, odhodlání, opravdovou lásku k oboru i lidem a k tomu ideálně pěkný počáteční budget. Pokud ten není, nebo minimálně není tak pěkný, nevadí, musí se to ale vybalancovat prvními uvedenými. Ideální je třeba stáž u nějakého designéra ve studiu, protože realita a praxe se často liší od představ i školních osnov.
kolekce Fairy, kampaň s Barborou Bočkovou
Foto: Bet OrtenV jakou chvíli sis řekla, že snažení už nemá cenu, nebo naopak si uvědomila, že ti tvá práce dává smysl daleko víc než kdy předtím?
Bylo několik přelomových chvil, kdy jsem měla pocit, že mi nedává smysl vytvářet další a další věci. Nebylo to spojené s tím, že by se neprodávaly, spíš naopak. Pocítila jsem obrovskou únavu, vyčerpání. I proto jsem například spoluzaložila s dramaterapeutkou Kateřinou Jungovou nízkoprahovou dílnu Metráždesign, která poskytuje kreativní prostor ženám, jež se ocitly v krizových životních situacích. Díky Kateřině a mnoha dalším designérům, kteří se postupně zapojili, projekt pomáhá již skoro devátým rokem. Teď se vyhoření snažím předcházet a spolehlivě mne vždy nakopne zpětná vazba od klientek, častokrát skoro cizích žen, které mi napíší například po svatbě velmi osobní poděkování, pošlou fotky a do Leedy se rády vracejí.
Jaké téma podle tebe dnes oblékáním rezonuje? Je to počet impresí na sociálních sítích? Nebo budování vlastního pohodlí v nepohodlném světě… ?
Je to velmi individuální. Móda může být ventilem, pro někoho i smyslem života. Umí dodávat sebevědomí, měla by umocňovat i vytvářet emoce a zážitky. Ale rozhodně není v nepořádku, pokud nechává někoho naprosto chladným. V každém případě by ale neměla být něčím, co nás zatěžuje. Celá společnost by měla respektovat jinakost, podporovat individualitu. A i k tomu může dopomoci dobře podaná imprese na sítích.
Podle jakého řádu kolekce vydáváš?
Pravidelný řád nemám. Někdy kolekce vnikají organicky, různě na sebe navazují, jindy koncept zcela změním.
Co tě v módě nejvíc baví?
Nepřeberné množství možností nejen toho, jak mohou kolekce vypadat, ale i jak může vypadat jejich prezentace. Setkávání se s inspirativními lidmi. Zákaznice, neopakovatelné situace a emoce, jejich radost a nadšení z nových věcí i následných zážitků, které móda umí umocnit.
kolekce Leeda x karolinabaumann
Foto: LeedaŠaty Leeda se teď často objevují na červeném koberci. Jakou perspektivu ti nabídla práce se slavnostním dresscodem a celebritami?
Šaty pro speciální příležitosti je disciplína, která mě nesmírně baví. Pokud jde navíc o ženu mediáĺně známou, získám k zakázce i PR jako bonus, což se počítá. Baví mě pozorovat, jak šaty, za kterými stojím od návrhu až po vytvoření, fungují třeba na červeném koberci a stávají se součástí osobnosti nositelky. Jak ovlivňují její náladu i sebevědomí. I díky osobnostem, jako je třeba Jenovéfa Boková, Ester Geislerová, sestry Stárkovy nebo paní profesorka Danuše Nerudová, se rozšiřuje povědomí nejen o značce, ale i například o možnosti jednorázového zapůjčení modelů Leeda pro speciální příležitosti.
Foto: courtesy of Lucka Kutálková
Jakou pro Leedu vidíš budoucnost?
V tuto chvíli pracujeme s Mariem Corradinim na redesignu loga Leeda a změně celé vizuální identitiy. Vidím stabilitu, růst, vývoj i budování zahraničních spoluprací a upevňování spoluprací stávajících. Na začátku roku se chystáme do Berlína, odkud vzešla zajímavá nabídka, tak uvidíme, jak to dopadne.