Odebírejte novinky Vogue

Obálka aktuálního čísla
Vogue CS do schránky. Poštovné zdarma.
Napište, co hledáte
Móda

Roboti, rakety, revolucionáři: Výstava Inventing The Runway mapuje evoluci módních přehlídek

Hayley Maitland6. 12. 2024
Chystáte se mezi svátky cestovat? Pokud vás cestovní plány zavedou do Londýna, pak si rozhodně nenechte ujít výstavu Inventing The Runway, která mapuje evoluci módních přehlídek a prezentací. Nechybí tam ani pět defilé z nedávné historie módy, které vám v krátkosti představíme.
Kolekce jaro - léto 1999, ALEXANDER MCQUEEN
Foto: Getty Images
Kolekce jaro - léto 1999, ALEXANDER MCQUEEN
Inventing The Runway mapuje vývoj módních přehlídek a prezentací od salonů Charlese Fredericka Wortha po CD-ROMy Helmuta Langa a nechybí ani ty nejúžasnější přehlídky, co kdy spatřily světlo světa. Ty jsou zde představeny v pohlcujícím galerijním prostoru londýnského Lightroomu na King’s Cross. Pojďte si s námi projít pět přehlídek, jež pomohly psát módní historii a které na výstavě můžete vidět v podobě obřích projekcí na dvanáctimetrových stěnách.
Kolekce jaro - léto 1999, ALEXANDER MCQUEEN
Foto: Getty Images
Kolekce jaro - léto 1999, ALEXANDER MCQUEEN
Kolekce jaro - léto 1999, ALEXANDER MCQUEEN
Foto: Getty Images
Kolekce jaro - léto 1999, ALEXANDER MCQUEEN

Alexander McQueen, jaro – léto 1999

Třináctá přehlídka Alexandra McQueena se konala v Gatliff Warehouse, nepoužívaném autobusovém depu nedaleko nádraží Victoria, a inspiraci čerpala všude možně od hnutí Arts & Crafts až po protézy vyvinuté v nemocnici Queen Mary během první světové války. Přehlídku zahájila paralympijská atletka Aimee Mullins v páru nožních protéz z třešňového dřeva, které připomínaly řezby sochaře Grinlinga Gibbonse ze 17. století, a show zavřela Shalom Harlow ve finále, jež mají mnozí dodnes v živé paměti. Modelka v bílých šatech vstoupila na rotující disk, zůstala stát a dva roboti přivezení z automobilky ji začali agresivně přestříkávat černou a brat green zelenou barvou. McQueen později vysvětlil, že ho k performanci inspirovalo dílo High Moon (1991) od umělkyně Rebeccy Horn, a pro ArtReview objasnil, že jen naprogramovat roboty zabralo celý týden. Přesto Harlow nedal vůbec žádné instrukce, jak má na roboty během show reagovat. „S Alexandrem jsme se o tomhle konkrétním kousku a o tom, jak ten moment pojmout, nebavili,“ vzpomínala v rámci vernisáže retrospektivní výstavy Savage Beauty. „Mám pocit, že jeho záměrem bylo zasahovat do toho co nejméně, a tím mi dát prostor pro co možná nejspontánnější reakci.“

Hussein Chalayan, podzim – zima 2000

„Moje rodina má za sebou zkušenost vysídlení,“ vzpomíná britsko-kyperský návrhář Hussein Chalayan v knize Inventing the Runway. „Museli opustit své domovy. A tak jsem chtěl prozkoumat myšlenku toho, jak si chráníte svůj majetek a jak jej nejspíše toužíte mít u sebe, když odcházíte.“ V kolekci pro podzim – zimu 2000 se toto zkoumání odehrálo v divadle Sadler’s Wells v londýnské čtvrti Islington. Divadelní jeviště dostalo podobu obývacího pokoje, v němž se pohybovaly modelky v krátkých šatech, volánových sukních, trenčkotech a nakonec i v samotném nábytku. „Chalayanovo finále bylo rozhodně dechberoucí,“ popsala tehdy Plum Sykes pro americký Vogue. „Čtyři modelky v elegantních jednoduchých šedých šatech přišly na střídačku k židlím, sundaly potahy a doslova si je oblékly. Potahy se tak staly dokonalými verzemi šatů, které už modelky měly na sobě. Poslední modelka vstoupila dovnitř stolku, zvedla ho a proměnila jej v dřevěnou sukni (módní zasvěcenci si jistě vzpomenou, že i Chalayanova absolventská přehlídka zahrnovala sukni ze dřeva). Nakonec se židle složily do kufrů, byly z pódia odneseny, zmizely televizní obrazovky a my se dívali do prázdného pokoje. Zní to jako kouzlo? Asi proto, že to jako kouzlo skutečně působilo.“

Tom Ford, jaro – léto 2011

Při představení své první dámské kolekce po šesti letech se Tom Ford rozhodl vzbouřit proti bezprostřednosti a uniformitě módních přehlídek nultých let. Koncept prezentace pro jaro – léto 2011, která se konala v jeho obchodě na Madison Avenue, vymyslel ve vlaku Eurostar. Rozhodl se upustit od modelek a nahradit je 32 ikonami z řad celebrit od Marisy Berenson přes Beyoncé až po Stellu Tennant. „Chtěl jsem ikony nejrůznějšího věku, různorodé tělesné typologie, různorodé povahy a osobnosti,“ vysvětlil pro WWD v předvečer přehlídky, kde bylo zakázáno fotit. „Ty šaty jsem doslova navrhl pro tyto ženy – vzal jsem jim míry, přemýšlel o nich a o tom, co nosí.“ Beyoncé, která si tehdy dávala před vydáním alba 4 přestávku, vynesla stříbrné žakárové šaty, zatímco její vystoupení Ford pro více než stovku přítomných novinářů živě komentoval. Když se jí po přehlídce tým z The New York Times ptal, jestli si své angažmá na show rozmýšlela, odpověděla bez rozmýšlení: „Rozhodně ne, vidíte snad ty šaty!“
Kolekce podzim - zima 2017, CHANEL
Foto: Getty Images
Kolekce podzim - zima 2017, CHANEL

Chanel podzim – zima 2017

Karl Lagerfeld během prezentací svých kolekcí pro Chanel dokázal stvořit v prostoru Grand Palais celé světy. Vzpomeňte si na jeho supermarket na přehlídce pro podzim – zimu 2014, kde se regály prohýbaly pod pohádkovými produkty jako šunka Jambon Cambon, tuňákem Délice de Gabrielle tuna nebo kečupem Haute Ketchup. V Inventing the Runway se Vogue vrací ke startovací rampě č. 5 kolekce podzim – zima 2017, z níž byla „vypuštěna“ třicet pět metrů vysoká raketa ke stropu secesního paláce na pozadí skladby Rocketman od Eltona Johna: „Napadlo mě to před několika měsíci – a najednou to dělali všichni,“ vysvětlil prozíravý návrhář před prezentací, která se konala 7. března jen několik týdnů poté, co NASA oznámila objev tří nových planet obíhajících kolem exoplanety Trappist-1b, na nichž by mohl být potenciálně život. Co se modelů týče, nechyběly tu vesmírné deky a kosmonautské límce, tvídy nebo malinké kabelky v podobě raket. Lagerfeld později prohlásil, že jeho návrhy byly inspirovány francouzským astronautem Thomasem Pesquetem, jenž v měsících předcházejících přehlídce posílal pravidelné depeše z mezinárodní vesmírné stanice.
Kolekce podzim - zima 2020, BALENCIAGA
Foto: Launchmetrics
Kolekce podzim - zima 2020, BALENCIAGA
Kolekce podzim - zima 2020, BALENCIAGA
Foto: Launchmetrics
Kolekce podzim - zima 2020, BALENCIAGA

Balenciaga, podzim – zima 2020

Demna na show pro podzim – zimu 2020 shromáždil novinářstvo ve studiích Cité du Cinema v Saint-Denis, kde nechal postavit molo, které dramaticky zatopil. Nejenže přední řady byly částečně ponořené pod vodou a modelky prodírající se molem v holínkách a potápěčském vybavení na přítomné módní redaktory cákaly vodu, ale na LED obrazovkách na stropě se promítaly vířící obrazy blížící se klimatické zkázy. „Zaujmout dnes ráno svá místa na přehlídce Balenciaga bylo poměrně nebezpečné,“ napsala v krátké reportáži Sarah Harris z britské Vogue. „Byla tam tma jako v pytli, museli jsme jít potmě po schodech a jediné, co jsme detekovali jako molo, byla obrovská kaluž vody, která měla ve tmě hrozivý nádech černoty... Ozvala se mučivá hudba, světla se rozsvítila a nad hlavou se nám rychle rozpohybovala grafika mraků. Digitální simulace počasí pomalu přecházela od pádících mraků k působivému šumění ptačích křídel, od apokalyptické bouře k ohnivému západu slunce.“ A oblečení? Nechyběly prstové boty, fotbalové reference a neogotické power-suites.
Článek vyšel v originále na  vogue.co.uk