Přehlídky

Demna Gvasalia vrátil módní dům Balenciaga na couture scénu

Nejočekávanější přehlídku pařížského fashion weeku přinesl módní dům Balenciaga, který se po více než padesáti letech vrátil na haute couture scénu. Jak moc se liší vize vysoké krejčoviny Demny Gvasalii od Cristóbala Balenciagy, jehož celé generace návrhářů označují za největšího mistra všech dob? 
V naprostém tichu, stejně jak to dělal velký mistr Cristóbal Balenciaga, představil Demna Gvasalia svou první haute couture kolekci. V salonech na Avenue Georges V, které byly více než půl století zavřené, se postupně objevilo 63 kreací. V syrovém prostředí, kde zdi zůstaly nasáklé vodou, se hosté mohli plně soustředit na samotné oblečení, aniž by jejich pozornost rušila hudba nebo náročné dekorace.
Gvasalia se k největší výzvě své dosavadní kariéry postavil čelem, přičemž plně respektoval nejdůležitějšího módního návrháře 20. století a zůstal plně věrný své revoluční vizi století jednadvacátého. Mistrně tak skloubil DNA módního domu, na nějž se odkazují celé generace módních tvůrců, a svůj vlastní nezaměnitelný styl. Cristobál a Demna v jedné osobě, tiší, důstojní, autentičtí, plně soustředění vizionáři. 
Demnům haute couture debut začal sérií černých obleků z fresco vlny; velmi strohých, střízlivých a naprosto dokonalých v každém detailu. Na couture denim plně navázala antracitová štola z pruhovaného hedvábí doplněná košilí ze stejného materiálu s mramorovými knoflíky a vlněnými kalhotami následovaná purpurovým kašmírovým kabátem s kulatými rameny s dvojitým zapínáním s džínami z japonského denimu barveného indigem a stříbrem potaženými knoflíky. Zářivě oranžové sako z gabardénu s dramaticky otevřenými rameny Gvasalia doplnil jednoduchou pouzdrovou sukní, stejný střih využil ještě v modrém denimu a béžovém trenčkotu. Jednobarevné látky místy vystřídaly černobílé vzory puntíků, síťka ze Swarovski křištálů, tyl vyšívaný stříbrnými flitry a ožila i ikonická růžová květinová výšivka na tělovém podkladu z ateliéru Lesage. 
Gvasalia od svého nástupu do módního domu Balenciaga v roce 2015 proměňuje značku a celé její portfolio, přičemž street style se mu stal hlavním zdrojem inspirace. Styl ulice se promítl i do couture kolekce, ať už jako overaly z černé, bílé a červené funkční látky s pletenými topy ze vzácné vlny lamy vicuña, nebo jako oversized koupací pláště z kůže s podšívkou z kašmírového fleecu. Modrá parka proměněná ve večerní plášť a péřový kabát z funkčního materiálu s onyxovými knoflíky působily jako důkaz návrhářova dospívání, odkazovaly na realitu dneška a zároveň vzdávaly hold dávné minulosti, kdy couture rovnalo se večerní šaty a velmi klasické pojetí elegance.

Vynechat přítomnost, minulost ani budoucnost nelze. Musí existovat současně 

Gvasalia čerpá ze současnosti a své vlastní přetechnizované reality, zároveň však dokázal harmonicky navázat na archivy Balenciagy proslavené pro technicky dokonalé oblečení a inovativní střihy. Oboje tak v kolekci existuje vedle sebe, prolíná se, doplňuje, neruší se. Ručně šité oděvy a návrat k přehlídce se skutečnými diváky se v dnešním kontextu zdají být stejně revoluční a radikální jako využití technologií a inovativních materiálů v minulosti.
„Nemůžeme se dívat jen do budoucnosti. Musíme se podívat do minulosti, abychom zjistili, kam jdeme,“ řekl designér Vogue. „Oblečení má na mě psychologický dopad. Uvědomil jsem si, že mě dělá šťastným, a pochopil jsem, co je účelem módy. Nejde o zuřivost, klepy, ani bílý šum, jak říkám digitálnímu chaosu, v němž žijeme. Podstatou je moje vášeň a řemeslo. A couture je nejlepší způsob, jak to projevit.“