Doplňky

Poznejte It Bag současnosti

Ztrácíte se v záplavě nových kabelek, kdy jedna je sofistikovanější než druhá? Fashion Features Editor z nich vybírá tu, která si zaslouží zvláštní pozornost.
„Která kabelka je teď It Bag?“ ptá se kolega a můj mozek aka produktový katalog tří sezon (minulé, aktuální a nadcházející) okamžitě zahajuje listování. Zastavuje na straně patřící značce Heimat Atlantica.
I když ona to není ani tak značka jako spíš projekt, stejně jako její zakladatelka Montserrat Alvarez není tak docela designérka. „Necítím se tak,“ říká mi později. „Cítím se být historičkou umění. Což mimochodem není opak kreativního člověka.“ Montserrat pochází ze španělského města A Coruña, odkud se na čas přesídlila do Říma, aby se tam mohla věnovat právě historii umění a módy, a později do Paříže, kde studovala historii architektury na Sorbonně. Když jsem s ní dělal před lety rozhovor poprvé, byly to její kabelky, co mi učarovalo. Ručně tkané z rákosu, s koženou podšívkou a zdobené porcelánovými talismany, které pro ni vytvořili v  Sargadelos. Tahle tradiční společnost je výrobou porcelánu proslulá, jde o důležitou součást galicejské kultury.
Foto: Marion Berrin
Montserrat Alvarez
Nečekejte nyní nějaký šok. Nebudu psát, že kabelka Heimat Atlantica je fenomén. Ani není ikonická, jak se ke kabelkám dnes s oblibou, ovšem bezmyšlenkovitě píše. Je prostě dobrá. Ve všech ohledech. A jestli je nějaká kabelka „it“, pak pro mě je to tahle. Aktuální spolupráce s Comme des Garçons to jen stvrzuje. Jak k ní vůbec došlo?
Rei Kawakubo viděla mé kabelky v Dover Street Market Ginza a moc ji zaujaly. Zajímala se o tradiční portugalskou techniku tkaní z rákosu. Tahle spolupráce je pro mě ideální, setkávají se díky ní výrobní postupy, které se dědí z generace na generaci, se současnými myšlenkami. A o tom přesně Heimat Atlantica je.
Jsi jednou z mála, kdo rozumí hranici mezi prostou kulturní apropriací a tím, kdy se kulturní dědictví doceňuje. Podporuješ řemesla krásným způsobem. Kdy ses rozhodla jít touto cestou?
Heimat Atlantica byla od začátku zamýšlena jako kulturní projekt. Pracuji s řemeslníky z pobřeží Atlantiku, chci jejich umění chránit a zároveň modernizovat. Design hraje důležitou roli v tom, že může tradičním řemeslům pomoct, aby byla pochopena. Je to takový katalyzátor. Dává možnost inovovat a experimentovat, samozřejmě s respektem. Tím se otevírají dveře novému formálnímu repertoáru. Móda podle mě musí mít společenskou a kulturní zodpovědnost.
Co si dáváš za cíl?
Vytvořit komunitu řemeslných dílen a tím jakýsi řemeslný průmysl, tedy kreativní platformu pro designéry a umělce. Budoucnost mého projektu není jen o designu, jen o řemeslech nebo jen o průmyslu. Jde o to je propojit. Miluji, když se hranice překonávají.
Jak se na tvém designu podepsalo to, že jsi historička?
Možná právě díky tomu, že jsem byla historičkou umění, jsem se vždy pokoušela dávat dohromady různé kontexty. Třebaže se zdály neslučitelné. Je to stejný proces, jako když děláš kurátora výstavy a musíš dát jednotlivým exponátům společnou scénografickou a konceptuální linku. Hledám, co jednotlivé techniky propojuje, abych díky tomu mohla vytvořit něco nového.
Kdysi jsi mi vyprávěla, že porcelánové talismany na některých kabelkách mají kouzelné schopnosti. Líbí se mi, že nahlížíš na doplňky jako na něco, co nám může přinést štěstí. Budeš v tom pokračovat?
Talismany a jejich poslání jsou součástí mého kulturního dědictví, takže v tom pokračovat budu. Magický realismus je glicejský kulturní postoj vůči realitě. Nahlíží na to, co je fantaskní, jako na něco běžného. Povídky a mýty splývají s realitou, fakta mají neskutečné konotace. Mým dalším krokem proto budou talismany vyrobené s ohledem na současná přání. Je důležité, abychom se ptali sami sebe, co bychom chtěli, aby nám talismany přinášeli v dnešní době.