Doplňky

Ve správný čas. Na správném místě. Se správnou kabelkou

Před čtyřmi roky založila vlastní značku, první kolekci vyprodala během tří dnů, dnes její kabelky najdete v londýnském Harrods, Galeries Lafayette v Paříži a dalších desítkách módních adres po celém světě. O tom, jak moc je pro malou značku zásadní Instagram, chybách začínajících designérů a jak lze i kožené doplňky dělat maximálně udržitelně, si s návrhářkou Nazou Yousefi povídala fashion & beauty editorka Vogue CS Cindy Kerberová.
Foto: Yuzefi
Ještě než se na scéně objevila mikro kabelka od Simona Jacquemuse, představila módní návrhářka a lektorka na londýnském Instituto Marangoni Naza Yousefi protipól trendy maxi taškám. Úspěch se dostavil prakticky přes noc, za pouhé tři dny se malé kabelky neznámé značky vyprodaly. „Začínala jsem se třemi designy v několika barvách a měla jsem štěstí, že okamžitě zaujaly klienty,“ říká ke své debutové kolekci Naza. Od té doby její brand a počet fanoušků neustále roste, malé kabelky s nezaměnitelným stylem se staly rychle součástí streetstylové scény a stejně tak zaujaly nákupčí z nejlepších obchodních domů, butiků a e-shopů včetně Net-a-porter, Farfetch a Luisa Via Roma. Za rychlý úspěch může i Instagram a jeho módní hvězdy, které si kabelky Yuzefi začaly fotit v rámci svých fashion weekových outfitů. „Sociální sítě sehrály při budování značky zásadní roli. Od samého začátku to byl klíč, jak být vidět, a tím se dostat ke globální klientele.“
Foto: archiv značky
Yuzefi podzim–zima 2020/2021
Návrhářka našla díru na trhu a postavila se proti velkým hráčům s jednoduchým nápadem. Zatímco ostatní se zaměřovali na velké tašky, do kterých se vejde všechno včetně laptopu a psa, Naza šla proti proudu a uvedla na trh malé kožené kabelky do ruky. Využila psychologie tašek, zatímco ty velké nosíme do práce a všude, kde máme nějaké povinnosti, ty malé znamenají zábavu, volno, flirt. Sama navíc zastává filozofii, že vlastnit (a tím pádem i s sebou tahat) méně věcí je lepší. Z toho ostatně vychází design jejích doplňků i práce s vlastním archivem. Přestože každým rokem uvede na trh nové kolekce, předchozích se nevzdává a navazuje na ně tak, aby nepodléhaly rychlým trendům.
K mini kabelkám postupně přidala i velké tašky a psaníčka. Její barevná paleta zahrnuje vše od neutrálních odstínů béžové, černé, krémové a bílé přes zářivě zelenou, růžovou a oranžovou, nebeskou modrou po temné tóny vínové, khaki a karamelu.

Krok za krokem se správnou kabelkou v ruce

Kabelky od Nazy se nepodobají na ostatní, návrhářka si jde vlastní cestou, inspiruje se hlavně mimo módu. „Nesleduji trendy, vytvářím se svým týmem unikátní produkty překračující tradiční systém ročních období,“ vysvětluje zakladatelka značky Yuzefi. Z nabídky nestahuje kabelky z předchozích kolekcí, nemusí je ničit, když přijde nová sezona, což je v módním průmyslu velmi častá praxe. 
Foto: archiv značky
Yuzefi podzim–zima 2020/2021
„Získat správný produkt je zásadní a zároveň nejtěžší věc,“ říká návrhářka. „Častou chybou, kterou řada designérů dělá, je to, že vytvoří obrovskou kolekci, do ní dají všechny své nápady a peníze. Bez zkušeností ani nezvládnou vše kolem. Pro zákazníky a nákupčí je to pak velké sousto, které nemohou strávit.“ Naza není rozhodně žádným nováčkem. Než si založila vlastní značku, pracovala na ready-to-wear a doplňcích pro Gilese Deacona, Richarda Nicolla i Christophera Kanea, na zakázku pro focení s Hedi Slimanem, Stevenem Kleinem a Patti Wilson vytvářela kožené doplňky a navíc učí na Istituto Marangoni studenty, jak obstát v módním světě, kde konkurence je větší a tvrdší než kdekoliv jinde. 
Naza se narodila a vyrůstala v Íránu, osudnou se jí ale stala britská metropole. „Vždycky jsem věděla, že chci studovat v Londýně. Miluji, jak multikulturní a otevřený může být. Zatímco ostatní módní metropole se vás snaží zformovat podle sebe, Londýn dává prostor a svobodu kreativcům se vyjadřovat podle vlastních pravidel. Všichni víme, kolik skutečně talentovaných designérů tady je.“ Sama si zvolila Central Saint Martins College of Art and Design, kde studovali mj. John Galliano, Alexander McQueen, Marc Jacobs, Stella McCartney a Phoebe Philo. „Abych byla naprosto upřímná, viděla jsem Central St Martins jako zásadní školu, která může pomoct otevřít dveře do módního světa. Cítím, že se moc soustředíme na to, kde kdo studoval než na tvůrčí schopnosti. Je spousta talentů, pro které je však mnohem těžší prorazit, protože v životopise nemají jméno velké univerzity.“
Foto: archiv značky
Yuzefi podzim–zima 2020/2021
Foto: archiv značky
Yuzefi podzim–zima 2020/2021
Foto: archiv značky
Yuzefi podzim–zima 2020/2021

Z Londýna. Zn. zodpovědně

Londýn íránskou designérku ovlivnil zásadním způsobem. Pokud čekáte spoustu barev, zlatých detailů a opulentní styl Blízkého východu, Naza a její kabelky vás dost překvapí. „Žiju v Londýně dvacet let, celé moje módní vzdělání je odtud. Snažím se navrhovat pro různé ženy, inspirují mě rozdílné vlivy. Navrhování je o vytváření nečekaného, něčeho jiného. Ráda spojuji rozdílné reference a odlišné techniky do surrealistického celku.“ 
Foto: archiv značky
Yuzefi podzim–zima 2020/2021
V kabelkách Yuzefi se přístup jejich autorky plně zrcadlí. To, co jinde zůstává skryté uvnitř, ukazuje navenek. Minimalistický design dává vyniknout precizní práci s kůží. 
„Kůži jsem si naprosto zamilovala, když jsem pracovala na zakázkách na focení. Spolupracuji s jednou z nejlepších koželužen v Itálii, ta má nejvyšší certifikaci pro zodpovědné a etické zdroje,“ vysvětluje Naza. „Naší zásadou je používat pouze kůži, která je tzv. vedlejším produktem, a nepoužíváme žádné exotické kůže ani kožešiny.“ Vedlejší produkt v případě kožených věcí znamená, že kůže je výsledkem masového a mléčného průmyslu a zvíře nebylo zabito pro samotnou kůži. Jde o udržitelný způsob, jak pracovat s kůží s čistým svědomím. 

Udržitelná budoucnost

Stejně vášnivá debata se vede nejen kolem používání kůží, která je přírodním materiálem, tím pádem rozložitelným, na rozdíl od té umělé a většiny používaných látek, ale i kolem obalů. E-komerce navíc často čelí kritice kvůli obalům, které s nárůstem online prodejů zahlcují celý systém. „Naše jednorázové neobsahují žádný plast. Používáme pouze velmi malé množství panenského papíru a způsob, jakým jsou naše tašky ukládány a dodávány zákazníkům, má vysoké procento recyklovaného materiálu a všechny naše obaly pro jedno použití jsou recyklovatelné.“
Naza plánuje do budoucna rozšířit své portfolio o další produkty. „Chci vybudovat komplexní značku. Ve druhé polovině roku plánujeme něco velmi vzrušujícího,“ prozrazuje návrhářka. „Hlavně je důležité držet se toho, v co věříte, a dělat věci, které rezonují s vaším publikem.“