Doplňky

Svitlana Bevza: V New Yorku si myslí, že jsme lokální značka

Met Gala, fashion week v New Yorku. To je jen malý výčet úspěchů módní návrhářky, která se stala pomyslnou ambasadorkou své země a její bohaté kultury. Teď Svitlana Bevza přichází s kolekcí šperků, z níž vedle výrazného designu čiší silný vzkaz. I záchrana životů.
Foto: courtesy of Svitlana Bevza
Nová kapsulová kolekce šperků Svitlany Bevzy vznikla s cílem vydělat peníze na protézy a rehabilitaci ukrajinských dětí zraněných při bombardování. Ukrajinská designérka tak navazuje na svoji přehlídku ze 14. února 2022. Osm dnů poté tehdy v její rodné zemi vypukla válka. „Nevěřila jsem, že válka bude mít takový rozsah, ale vyprávění příběhu o ukrajinských symbolech pro mě mělo vždy velký význam,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Vogue CS Svitlana Bevza, v jejíž tvorbě se objevuje celá řada symbolů — od bodláků přes klasy po červené plody kaliny.
A stejně jako loni značka Sova, i Bevza pojmenovala svoji novou charitativní řadu Kalyna. Celá totiž vychází z plodů okrasného keře, jehož zářivě červené plody můžete vidět i uprostřed chladné zimy, tedy doby, kdy zbytek přírody spí. „U navrhování kolekce Kalyna jsem se nechala inspirovat ukrajinskou tradiční povstaleckou písní Sičských lučištníků, a netušila jsem, že se z ní později, v roce 2022, stane virál. Není divu, symbol kaliny v ukrajinské kultuře znamená sílu ducha, sílu ducha bránit naši zemi, naši zemi, naše území.“ 
Prvním doplňkem kolekce byly náušnice z pozlacené mosazi s rudými korály. „Tento symbol býval v každé rodině ta nejdražší věc, které se obvykle nosila na náhrdelnících,“ vysvětluje designérka. A aby se její šperky dostaly k mnohem širšímu publiku, a zároveň měla kolekce i charitativní rozměr, spojila síly se společností Mastercard. Celá kolekce je tak k dostání pouze on-line, exkluzivně pro držitele karet Mastercard — v rámci programu Priceless.
Foto: courtesy of Svitlana Bevza
Každičký šperk z řady se přitom zrodil na Ukrajině — a stejně jako všechny doplňky Bevza — i tyto zcela odpovídají zero-waste směru. Veškerý již použitý kov byl upcyklován do nových šperků. Výtěžek z prodeje? Poputuje na účet nadace Ukraine House DC, která zafinancuje protetiku a rehabilitační programy pro ukrajinské děti zraněné ve válce. „Zachování pocitu naděje a inspirace je ve válečných dobách nejen nutnou součástí, ale i výzvou,“ tvrdí designérka. „Naší snahou je podělit se o symboliku se světem, sjednotit lidi v podpoře Ukrajiny a objevování jejích kulturních kořenů.“ Kapsulová kolekce zahrnuje sponu, přívěsek a náušnice symbolizující plody kaliny obecné.
Na otázku, který symbol autorka a majitelka značky řadí v žebříčku své oblíbenosti na to nejvyšší místo, odpovídá bez zaváhání: „Klas, hlavní symbol Ukrajiny. Protože Ukrajina je jedním z největších vývozců pšenice na světě a živí spoustu zemí. Dobyvatelé vždycky toužili po naší zemi. Klasy promlouvají ke každému Ukrajinci, daleko za hranicemi země.“ Paralela mezi symboly a šperky je podle Svitlany zcela zřejmá, stejně jako význam její práce. Coby designérka, která uspěla v zahraničí a od roku 2017 se pravidelně prezentuje na newyorském fashion weeku, vidí svůj přínos také jako propagátorka ukrajinské kultury. „Myslím, že v současné době je význam módy a šperků zásadní. Ukrajinské kulturní dědictví bylo téměř sto let utlumováno Sověty, kteří se teď tento příběh snaží zopakovat, ale já jako hlasatelka módy chci prostřednictvím kolekcí o své vlasti vyprávět.“ Paradoxem je, že například v New Yorku její značku považují za lokální brand. „Setkávám se s tím i v Paříži při komunikaci s nákupčími,“ přiznává Bevza.
Není to jednoduché, ale naším posláním je vyprávět o naší vlasti a jít dál.
Svitlana Bevza, která je nejen designérka, ale zároveň vede svoji značku, říká, že ji z její práce nejvíce naplňuje kreativní část. Největší překážkou je přitom po čas. „Vždy se musíme vejít do termínů, látky musejí dorazit včas — a od začátku války je to na Ukrajině mnohem těžší, přesto je pro mě důležité výrobu na Ukrajině zachovat a pokud možno i zvětšit pracovní prostory.“ V současnosti její tvorbu najdete na e-shopu Farfetch, Moda Operandi, značka má ale i vlastní e-butik, kde vedle šperků objevíte i oblečení a spoustu doplňků.
Přes veškeré komplikace, s kterými se musí Svitlana v poslední době potýkat, ji naděje a víra v lepší zítřky  neopouštějí. Přestože válka změnila život i jí samotné. „Kvůli dětem jsem musela opustit svoji zemi, abych je vzala na bezpečnější místo. Od února 2022 podnikám převážně na dálku, tohle je třetí sezona, kterou jsme s mým ukrajinským týmem tvořili převážně online. Na Ukrajinu ale jezdím pravidelně jednou za dva měsíce, abych dokončila kolekci, vyladila ji, stylizovala lookbooky a také strávila čas se svým týmem. Upřímně řečeno, není to jednoduché, ale naším posláním je vyprávět příběh o naší vlasti, jít dál. To vše mě motivuje.“
Budoucnost ukrajinské módy vidí v růžových barvách. „Na Ukrajině je mnoho talentů, kteří si skutečně zaslouží uznání, a není to proto, že jsou to Ukrajinci, ale proto, že jsou skutečně talentovaní. Vidím spoustu kolegů, kteří se neustále posouvají, vidím houževnatost lidí z naší branže, kteří ukazují ukrajinskou módu na opravdu vysoké úrovni,“ Také o své práci a o sobě má Svitlana zcela jasné mínění: „Jdu svou vlastní cestou. To beru jako největší výzvu, v rozmanitosti všech značek zůstávám věrná sama sobě.“
Foto: courtesy of Svitlana Bevza