Doplňky

Pierre Hardy převrátil Hermès vzhůru nohama

Pierre Hardy vyzval k práci mistry šperkaře a všechno, na co jste u Hermès byli zvyklí, je najednou jinak.
Foto: Karim Sadli
Většina klenotů vzniká tak, že nejprve se najde drahokam a podle něj designér spolu se zlatníky vytvoří šperk. Nebo že se původní návrh přizpůsobuje kovu a kamenům. Ne tak v případě nejnovější kolekce, kterou navrhl Pierre Hardy pro módní dům Hermès. Tady totiž všechna pravidla a zvyklosti vzaly za své. Pro mistry klenotníky Pierre připravil skutečnou výzvu. Žádné kompromisy. Žádné změny. Šperky musí vypadat přesně jako původní skici. Hardy si dal jedinou podmínku - šperky se nezmění díky možnostem zpracování, ale zpracování se plně podřizuje šperkům. 
Pro zlatníky velká výzva, ale to by snad ani nebyly ateliér Hermès, aby ji nedokázaly proměnit ve skutečnost. Sám Hardy se nikdy nenechává inspirovat kameny jako jeho kolegové, ale kameny si vybírá až podle návrhů. Kolekce, kterou představil v rámci taneční performace Christiana Rizza, ředitele Mezinárodního choreografického institutu, celá vychází z designu koňského postroje. Spojuje protiklady, spoutanost a svobodu pohybu. Aby masivní šperky byly nejen krásné na pohled, ale aby se i příjemně nosily.
Šperkaři tak vedle žlutého, bílého a růžového zlata pracovali v jednom případě i s titanem. Náhrdelník Hermès Fusion, největší část kolekce Enchaînements libres, tak dostal nečekanou lehkost. Skutečná výzva pro skutečné mistry, protože titan je velmi tvrdý, špatně se rozpouští a osazuje drahokamy.
Diamanty o celkové váze 110.56 karátů zdobí další mistrovský kousek – náhrdelník Adage. Důkaz toho, že minimalismus dokáže být maximálně efektivní. Kontrast mezi růžovým a bílým zlatem. Forma evokující sochařské dílo. Chlad, kov a oslňující zář diamantů. Ladnost pohybu. To jsou společné znaky pro všechny náhrdelníky, bez ohledu na jejich velikost. Navržené a zpracované tak, aby se na těle chovaly stejně jako oblečení a nikterak neomezovali svobodu pohybu. Nebo kreativity. 
Dají se nosit několika způsoby. Vpředu, vzadu, na nahou kůži nebo přes černý rolák. Jako jednoduchý řetěz nebo v několika řadách i s přívěsky z růžových opálů, černého jadeitu a perel. Neviditelné spoje, optické iluze. Kov v nesčetných podobách a zpracování, jaké se jen tak nevidí. 

Kolekce šperků Hermès Enchaînements libres od Pierra Hardyho