Móda

5 věcí, které musíte vědět o elektrizující přehlídce Maison Margiela SS24

Kolekce Maison Margiela jaro-léto 2024, pod kterou je podepsaný John Galliano, byla kreativní i utvrzující, říká Anders Christian Madsen. Jeho další postřehy? Najdete je níže.
Foto: Giovanni Giannoni
1/5
Zachytit spontánní radost. To byl letos cíl mnoha návrhářů. Výsledek však bývá dopředu nejistý, často totiž urputná snaha může působit nuceně. V případě Maison Margiela to ale neplatí. Energie, která z kolekce Johna Galliana sálala, nadzvedla z podlahy sálu na Place des États-Unis všechny přítomné. „O tomhle přesně móda je,“ prohlásil jeden z hostů po přehlídce. „Tohle mi zlepšilo celý měsíc,“ nechal se slyšet jiný. „Ohromující genialita Johna Galliana,“ kolovalo pro změnu Instagramem. 
Foto: Giovanni Giannoni
2/5
Velká zaoceánská plavba
Foyer sídla Maison Margiela. Právě zde se na plátně vyjímala majestátní loď zastiňující střechy anglického přístavního města počátku 20. století. Nechyběla ani živá hudba, o kterou se postaral klavírista a violoncellista, díky kterým si přítomní vmžiku připadali, jako by se na lodi skutečně ocitli. V osvětleném bílém sále, který se nachází nahoře v budově, se na mole odvyprávěl celý děj. Hlavní myšlenka přehlídky tkvěla v otázce, jaké oblečení by si na plavbu přes oceán sbalili dva teenageři žijící na začátku 20. století, ale i v tom, jak by si dobové kousky a doplňky přizpůsobili vlastní identitě jejich současní potomci.
Foto: Giovanni Giannoni
3/5
Maskulinní krejčovina
Show podkreslovala píseň Masculinity. Její text: „Do I walk like a boy, do I speak like a boy, do I stand like a boy,“ deklaroval připomínku genderless přístupu k módě. Kolekce odstartovala lookem inspirovaným stylem Katherine Hepburn. Akcenty z dámského šatníku poloviny minulého století se následně objevily v řadě kabátů a obleků, a uspokojily tak společnou touhu všech přítomných po zjednodušené sofistikovanosti. 
Foto: Giovanni Giannoni
4/5
Úprava zděděného šatníku
Jak již bylo řečeno, Galliano si představoval, jak by si asi současný potomek dřívějších cestovatelů mohl upravit zděděný šatník. V rámci toho navrhl „exfoliage“ šaty, u nichž byla horní vrstva poprsí odtržena a stažena přes sukni, aby odhalila podšívku. Takovou siluetu autor kolekce odvážně přejel laminátovým válečkem (alespoň obrazně řečeno) a látku pokryl vysoce lesklým lakem, aby v místech navrstvení vytvořil reliéfní efekt. Tuto techniku rozvinul v šatech a košilích „pressage“. Přehlídku uzavíraly večerní šaty ‚misfit“.
Foto: Giovanni Giannoni
5/5
Síla pozitivního života
O Gallianově genialitě vyšly stohy knih, ale nejzásadnější dopad tohoto návrháře spočívá ve zdánlivě jednoduchém gestu... Teprve u klobouku z poloviny století vyrobeného z drátů a odpadkových košů nebo u puntíkovaného potisku si uvědomíte, že v nich modelka vypadá jako kreslená postavička. Vidíte to i v její drzé chůzi, při níž se konečně může na mole uvolnit. To vše samozřejmě představuje výsledek autentické a vášnivé lásky k módě, která tohoto designéra nutí spřádat velké příběhy, které následně převádí do skutečného života. Nedávno jsem se Galliana zeptal, jak si takovou inspiraci udržuje i v dobách ne radostných. „Je to síla do života, za kterou jsem vděčný, a denně si to připomínám,“ odpověděl mi návrhář.
Článek vyšel v originále na vogue.co.uk.