Móda

Robert Mercier – umělec, který vytváří ikonické kožené šaty podobné sochám. Pro Beyoncé, Kim & Zendayu

Móda a a sochařství se prolínají, to platí už dávno. Kreativní ředitelé John Galliano, Olivier Rousteing, Casey Cadwallader a Jean-Paul Gaultier proto už pár let spolupracují s francouzským virtuosem Robertem Mercierem. Je to právě on, kdo vytváří špičkové kreace z kůže, podobající se mistrovským sochám. 
Foto: Getty Images
Zendaya v šatech Balmain na festivalu v Benátkách, 2021
Jeho modely nosí Zendaya, Beyoncé a Kim Kardashian. V rozhovoru pro Vogue se Robert Mercier svěřil: „Jsem vlastně kožedělný řemeslník. Dokážu vyrobit téměř vše, co je po mně požadováno, samozřejmě z kůže, od šatů a tašek po předměty a nábytek.“ Mercier se narodil a vyrostl v Issoudun, malém městě na francouzském venkově. Studoval na střední škole Jean d'Alembert, kde se naučil pracovat s kůží. Kde se vzal jeho zájem o módní oblečení? Pramenil z jeho lásky k filmu. Klíčovým okamžikem v jeho kariéře se stalo náhodné setkání s Jeanem-Paulem Gaultierem během návrhářovy přehlídky haute couture podzim – zima 2010. Tehdy dostal Mercier nabídku na svou první módní zakázku. A pak už to šlo jako po másle. Na přehlídce haute couture podzim – zima 2022, jejímž kurátorem byl Olivier Rousteing, Mercierův výtvor oblékla Kim Kardashian. „Gaultier mě požádal, abych vytvořil ženské tělo doslova vylisované z kůže. Pracovali jsme společně – vděčím mu za odvahu a inspiraci k rozjezdu vlastní tvorby. V mládí jsem hodně pracoval se dřevem a nikdy mě to nepřestalo bavit. Pokud chci stvořit korzet, musím nejdřív vyřezat dřevo do tvaru těla, abych na něm mohl později opracovávat kůži." 

Kožené šaty podle odlitku těla pro Zendayu

Po tomto průlomu se Mercierovo jméno stalo synonymem dokonalosti napříč pařížskými módními domy. Rousteing si Merciera přizval ke spolupráci na filmovém festivalu v Benátkách v roce 2021, aby pro něj vytvořil šaty pro Zendayu. Mercier vzpomínal: „Napadlo mě vytvořit ,druhou kůži' s patinou připomínající vlhké písečné duny. Zendayin tým mi poskytl sádrový odlitek jejího těla, byl základem pro vyřezávání struktury modelu. Podle toho jsem vytvaroval šaty z kůže. Vypadala v nich skvostně a kontaktovala mě, aby mi poděkovala.“ 
Byl to takový úspěch, že i další značky, například Loewe a Schiaparelli, neváhaly a vrhly se na spolupráci s Mercierem. „Jonathan (Anderson, kreativní ředitel Loewe) chtěl, abych pro jeho show na podzim – zimu 2022 vytvořil dílo s matným efektem. Týden jsem nad tím dumal a snažil se vymyslet nejlepší techniku. Výsledek? Efekt kůže ošlehané větrem. Jonathanovi se to moc líbilo a show byla úžasná.“

Kožený kostým s vosím pasem pro Beyoncé

Cadwallader, současný kreativní ředitel značky Mugler, loni oslovil Merciera přes Instagram. Výsledkem byla spolupráce na originálním vzhledu Renaissance World Tour Beyoncé. Mercier k tomu uvedl: „Všiml jsem si, že (Cadwallader) začal sledovat můj účet na Instagramu. Našel jsem od něj zprávu, ve které mě zval na pracovní schůzku.“ Neváhal ani chvíli a navrhl Beyoncé pro turné s názvem „America Has A Problem“ ikonický kostým se signifikantním vosím pasem. Mercier dodává: „Byla to opravdová výzva. Musel jsem zajistit, aby byl oděv pohodlný a zároveň odolný, protože Beyoncé se na pódiu hodně pohybuje a tančí. Přestože to bylo časově náročné, podařilo se nám vytvořit krásný kousek.“ 
Tuhle sezonu dostal Mercier a jeho spolupracovníci nabídku na Gallianovu kolekci Maison Margiela Artisanal jaro – léto 2024. Mercier vysvětluje: „Galliano měl jasnou vizi. Původně chtěl, aby bylo dosaženo dřevěného efektu. Po dokončení se zeptal, jestli by bylo možné vyrobit i oděvy připomínající mahagonové dřevo a porcelán – vše samozřejmě z kůže. Zpočátku jsem si myslel, že ani všechny mé výtvory nevyužijí, ale v na přehlídkovém molu nechyběl ani jeden. Bylo úžasné se na to dívat.“ 

Bavit se tvorbou, nebo vést vlastní značku?

Vkrádá se otázka: Chtěl by si Mercier založit vlastní značku, když se mu tak daří? „Baví mě přivádět k životu ty nejbláznivější koncepty designérů a zároveň ve své dílně zkoumat nové techniky. Raději bych pokračoval v navrhování nositelných kousků spíše než v tvorbě pouhých modelů na přehlídky. Možná budou mít někdy samostatnou výstavu. Zatím netoužím mít vlastní značku. Chci se dál bavit a hlavně si udržet svobodu tvůrčího procesu.“
Text vyšel v originále na www.vogue.co.uk.