Vůně

Za oponou italského parfumářství: Tiziana a Paolo Terenzi v exkluzivním rozhovoru

Sourozenci Tiziana a Paolo Terenzi z malebného Cattolica v Itálii ztělesňují jeden z nejzajímavějších parfumerních tandemů současnosti. Jejich niche parfémy si podmanily srdce milovníků vůní po celém světě. V exkluzivním rozhovoru odkrývají cestu, která je přivedla k výrobě vůní, i vize do budoucna.
Foto: Tiziana Terenzi
Paolo a Tiziana Terenzi
„Vyrostli jsme vlastně ve svíčkárně,” prozrazují sourozenci Tiziana a Paolo Terenzi, jejichž prarodiče Luigia a Guglielmo vyráběli svíčky, přičemž dědeček podlehl kouzlu vůní a zanedlouho vytvořil vlastní řadu kolínské. Jejich otec Evelino ale posunul značku do netušených výšin: „Náš otec byl vynálezcem tělem i duší. Rodinný podnik proměnil v oázu překvapení a vlastníma rukama sestavil stroje, které umožnily malé řemeslné dílně růst,” vzpomínají. „Otcovým tvůrčím duchem a vůněmi, které stvořil, jsou nasáklé cihly, podlahy i každý kout tohoto areálu. Je to olfaktorická vzpomínka, která nás žene k novým kolosálním výzvám v duchu tradice.“

Vůně by měla vyprávět příběh

„Klíčová je pro mě soudržnost složek. Vůně by měla vyprávět svůj příběh estetickým způsobem,“ zdůrazňuje Paolo, parfumér, který se tvorbě vůní začal plně věnovat ve svých pětadvaceti letech po studiu práv, chemie, fyziky a kariéře kytaristy. Jeho sestra Tiziana se zase věnovala studiu umění a šperků, a přirozeně se tak ujala navrhování originálních flakonů. „Každý parfém chápeme jako obraz, který probouzí představivost, vyvolává emoce a vypráví příběh,“ říká Tiziana. „Snažíme se zapojit všechny smysly, a proměnit tak obyčejný okamžik v nezapomenutelný zážitek.“ 
Společná vášeň pro niche parfémy pozvedla sourozenecké pouto Tiziany a Paola na novou úroveň. „Naše komunikace přesahuje pouhou výměnu myšlenek. Je to sdílení duší, kterému skutečně porozumí jen sourozenci," svěřuje se Tiziana. „Paolo má neuvěřitelný talent pro tvorbu strukturálních základů našich vůní, zatímco já nacházím vášeň v jejich umělecké interpretaci. Tato synergie, vycházející z našich odlišných cest, a přesto sdílené výchovy, nám umožňuje posouvat hranice kreativity a inovace."

Tempo se řídí dostupností ingrediencí

Používání vzácných surovin z celého světa dělá jejich parfémy jedinečnými, ale i obtížně dostupnými. „Výroba není tak úplně komerční. Řídí se dostupností surovin, ne tržními pravidly," říká Paolo. „Stejně jako v kuchyni, i v tvorbě parfémů je kvalita ingrediencí klíčová. A v naší italské kuchyni je tento koncept obzvláště silný. Navíc nás pohání nekonečná touha po objevování.”
Paolo a Tiziana zdůrazňují, že svět parfémů prošel za posledních padesát let výraznou proměnou. Z luxusních symbolů elegance, určených pro výjimečné události, se parfémy staly masově vyráběnými produkty, ovlivněnými trendy a marketingem. „Parfémy se stávají spíše módním doplňkem než charakteristickým rysem osobního stylu," říkají. Zároveň ale dodávají, že zákazníci v současnosti znovu objevují kouzlo umělecké parfumerie a čím dál více vyhledávají jedinečné vůně, které odrážejí jejich individualitu. 

Ambra jako královna srdce

„Dědeček mi dával přičichnout ke květinám se zavřenýma očima a já hádal, která to je,“ vzpomíná s úsměvem Paolo. „Lámal kousky dřeva a já musel hádat druh stromu. Byl to můj učitel a můj věčný příklad elegance a stylu.“ Vzpomínky na procházky s dědečkem v lůně přírody, provoněné deštěm, čerstvě posečenou trávou, mořským vánkem a lesy jejich kraje, formovaly jeho vnímání vůní a životní poslání tvořit parfémy. „Dřevo ve všech svých podobách má pro mne neodolatelnou vůni. Ať už se jedná o vzácný oud, nebo smyslné pižmo. Nicméně královnou mého srdce je bezpochyby ambra,” svěřuje se Paolo.

Inspirace mořskou hvězdicí

Tiziana věří, že každý detail v jejich výtvorech má svůj význam, a nic neponechává náhodě. Flakonky parfémů vnímá jako umělecká díla a zdobené návrhy tvoří s péčí a citem. Propojuje design šperků a vůní, aby nabídla komplexní luxusní zážitek, který osloví jak nos, tak oko. Důraz klade i na zdánlivě nenápadné detaily, jako je mechanismus pumpičky. Věří, že i ten musí být perfektní, protože umělecké dílo nesnese kompromisy. „Každý aspekt parfému od flakonu až po obal vypráví příběh. Design musí ladit s vůní a vzbudit všechny smysly – zrak, hmat, sluch i čich. To je naše vize: Proměnit parfém v zážitek, který se stane nezapomenutelnou součástí vašeho života.”
Kolekce Sea Star, inspirovaná mořským a námořnickým světem, se řadí mezi nejvzácnější kousky Tizianiho portfolia. Obří zlaté hvězdice obtáčejí každý z flakonů sedmi vůní, čímž symbolizují nekonečné objevování a vzdávají hold fascinujícímu mořskému světu.

Tvůrčí cesta jako zdroj vzrušení

Inovace a experimentování jsou pro parfumérské duo hnací silou do budoucna. „S odhodláním nikdy nestát na místě bude naše značka i nadále překvapovat a nabízet potěšení z nových kreací, které posouvají hranice konvenčního designu a vůní,” říkají. „Nedávná kolekce inspirovaná majestátní a nezastavitelnou silou vulkánů je jen prvním krokem na této vzrušující cestě.”
A jaké rady by dali začínajícím parfumérům? „Prohlubujte své znalosti, nebojte se zkoušet nové, ale zachovejte vkus a úctu ke kvalitním surovinám,” shodují se Tiziana a Paolo Terenzi. „Jsme jako dirigenti orchestru, kteří vedou talentované hudebníky a kvalitní nástroje k vytvoření krásných melodií.”