Vůně

Vůně, které myslí nejen na váš dobrý pocit, ale i na planetu

Jste sběratel, co musí mít každou novinku jako trofej do své sbírky, nebo jste loajální vůči jednomu parfému a kupujete si ho pořád dokola? Patříte-li do druhé skupiny, můžete výrazně snížit uhlíkovou stopu, ušetřit životní prostředí a ve výsledku i svou peněženku. Pokud začnete používat znovu naplnitelné parfémy. 
Foto: Lorenzo Palizzolo/Getty Images
Mckenna Hellam v zákulisí přehlídky Giambattista Valli Haute Couture
Refilly, nebo-li náhradní náplně, se v kosmetice objevují už nějakou dobu. Řada značek tímto způsobem nabízí své nejprodávanější produkty i celé portfolio. Ve světě vůní se průkopníkem stala značka Mugler, která už od 90. let nabízí možnost doplnit kultovní vůně jako Angel nebo Alien v tzv. parfémových fontánách. Skvělý nápad, ovšem háček je v tom, že tyto fontány najdete jen na pár místech po světě a malé trhy, jakými jsou Česká republika a Slovensko, prostě mají smůlu. Není v množnostech všech parfumerií mít speciální místo pro doplňovací stanice jen pro jednu značku. Praktičtější řešení se proto objevují až v posledních pár letech. 
U tzv. butikových vůní je situace o poznání jednodušší, samotná prodejní síť se omezuje jen na pár míst, často jde jen o jedno na celý stát. Když Louis Vuitton v roce 2017 obnovil parfémové oddělení, všechny vůně v minimalistických flakonech je možné automaticky od začátku doplnit. Stačí s lahvičkou zajít do butiku LV. Stejně tak to funguje u Chanel, ovšem jen v buticích Chanel zaměřených na kosmetiku a vůně. Doplnit si do originálního flakonu můžete No. 5 Eau de Parfum, No. 5 L’Eau, parfémovou vodu Coco Mademoiselle, Chance Eau Tendre a parfémovou vodu Bleu de Chanel. Stejně tak Lancôme spolu s uvedením nového pilíře mezi dámskými vůněmi Idôle přišel s designově originálním flakonem, který si na vybraných místech můžete nechat po vypotřebování doplnit. V Česku to jde v Lancôme Beauty Institute na pražském Jungmannově náměstí.
U parfémů v širší distribuci doplňovací stanice nepřicházejí v úvahu. Zabraly by značnou část prodejní plochy a jejich využití by nebylo tak efektní. Řešení? Refilly z ekologických materiálů a s minimem obalového materiálu.
Při uvedení parfému My Way značka Giorgio Armani rovnou uvedla na trh refill. Ten představuje pro zákazníky značné finanční úspory, ale i dobrý pocit, že se aktivně zapojujete do uvědomělé spotřeby. Jedna náplň obsahuje 150 ml. V přepočtu na cenu za mililitr vás vyjde více než dvojnásobně levněji, než kdybyste si kupovali 30ml flakon. V srpnu půjde do prodeje nová verze My Way Intense a opět rovnou s ekonomicky i ekologicky výhodnou náplní.
Letos také módní dům Dior na Instagramu představil refill svého pánského bestselleru Sauvage. Náplň je vyrobena z recyklovatelného hliníku, který lze dále recyklovat do nekonečna, a značka tvrdí, že tato inovace šetří 35 procent spotřeby vody, snižuje emise skleníkových plynů o 56 procent a 60 procent spotřeby energie. Refill o objemu 300 ml funguje se stávajícím 100 mililitrovým flakonem a novým cestovním balením o objemu 30 ml.
Foto: archiv značky
Armani My Way
Foto: archiv značky
Dior Sauvage
Jak Armani, tak Dior využívají technologii společnosti Techniplast, která vyvinula speciální uzávěr se dvěma otvory. Náplň „posadíte“ na flakon, refill zapadne do uzávěru a jedním otvorem dovnitř proudí vůně, druhým vzduch. Během doplňování nevyteče jediná kapka mimo lahvičku. „Když se vzduchový kanálek zablokuje, vůně přestane téct a víčko se po odšroubování znovu zavře,“ vysvětluje Loïc Bouet z Techniplastu. „Naším cílem je distribuovat vůni čistě a bezpečně a samozřejmě bez rizika vytečení. Je to gesto, které musí být intuitivní a téměř magické. To je možné jen díky dokonalé technologii a inovacím.“
U dvou pánských vůní Hermès, Terre d’Hermès a novinky H24, si můžete pořídit refill, stejně jako u dámské Jour d’Hermès. Narazit můžete také na náplně k ikonické L’Eau d’Issey od Issey Miyake. Pražský beauty concept store Ingredients má ve své nabídce náplně k vůním značky Kilian. 
Kdy se připojí další značky, je jen otázka času. Debata na téma kosmetické obaly neustále sílí, situace je opravdu kritická. Co můžeme dělat my zákazníci? Určitě se shodneme na tom, že přestat nakupovat a dělat si radost není cesta kupředu. Přemýšlet nad nákupem a domýšlet následky svých rozhodnutí v širším kontextu ano. Nenabízí značka ekologicky šetrnější náplň? Ozvěte se. Díky sociálním sítím a live zákaznickému servisu na oficiálních stránkách je možnost navázat konverzaci přímo u zdroje snadněji než kdykoliv předtím. Proč vyhazovat designový oblek, kterým spousta flakonů je, když jej můžete jednoduše znovu naplnit. 
Ani refilly neznamenají nulovou ekologickou stopu. Stejně jako samotná recyklace. Je třeba vzít v úvahu náklady na výrobu a přepravu. Ovšem stále vycházejí výrazně lépe, než když si kupujete jeden a ten samý obal pořád dokola. Náplně snižují spotřebu materiálu a přispívají k využití stávajících obalů.