VůněTrendy ovocné vůně, které bude chtít nosit každý
Cindy Kerberová22. 4. 2025
Ovocné, nasládlé a zároveň osvěžující koktejly jsou zpátky. Ovšem úplně jiné, než jak si je pamatujete z dětství. Parfémy s dominantními ovocnými složkami nabízejí nový pohled na jednu z nejoblíbenějších kategorií parfémů a jsou tak dobré, že přesvědčí i ty, kteří si myslí, že jim ovocné vůně vůbec nesluší.
Foto: Michal Pudelka
Karen Elson pro Vogue Czechoslovakia, březen 2019
Ovocné vůně roku 2025 jsou na rozdíl od svých předchůdců elegantní, zajímavé a nejde o sladkost zacílenou na nejmladší publikum
V 90. letech a na začátku milénia patřily nasládlé ovocné vůně pouze do kategorie tělových sprejů určených pro nejmladší nadšence do vůní. V klasických parfémech byste je hledali těžko. Jemné ovocné tóny tvořily pouze malý zlomek ingrediencí a jejich úlohou nebylo vonět po daném ovoci, ale vytvořit iluzi něčeho úplně jiného, třeba svěžích mořských vln nebo letní rozkvetlé zahrady. Díky nejnovějším technologiím, které dávají parfemářům do rukou nové, dosud nevídané sloučeniny, se situace velmi rychle mění. Kromě nástupu Gen Z a generace alfa, které prahnou po sladkosti přinášející pocit komfortu a bezpečí, se na aktuálním vkusu podepisuje celková společenská situace i neutuchající touha po objevování nového a neopakovatelného. Už teď je jasné, že druhá dekáda 21. století bude z pohledu parfémů vnímaná jako sladká a gurmánská.
U jídla zůstáváme i letošní jaro a léto, kdy na trh přicházejí výrazně ovocné parfémy s autentickou vůní broskví, meruněk, třešní, fíků a dalšího exotického ovoce. Tyto akordy, které jsme v minulosti znali jen z tělových sprejů a opalovacích přípravků, zažívají renesanci. Už nejde jen o ryzí sladkost. Parfemáři v nich našli zalíbení a dívají se na ně sofistikovanou optikou a dávají jim hloubku, nacházejí nové, zajímavé úhly, které dosud přehlíželi.
Sláva broskvím
Delphine Jelk, in-house parfemářka domu Guerlain, si pohrála s novými ovocnými akordy a výsledkem je nečekaná vůně se zajímavým technologickým pozadím. Možná byste to na první přičichnutí nepoznali, ale parfemářka navazuje na kultovní parfém
Mitsouko, v němž Jacques Guerlain pracoval s aldehydem C-14. Jelk si ale zvolila jinou syntetickou látku s ovocným nádechem.
Melbatone představuje vonnou sloučeninu, která vznikla díky biotechnologiím v laboratořích MANE, s výrazným aroma šťavnatých broskví se šlehačkou a jemnými oříškovými podtóny. Její vůně je natolik autentická, že po přičichnutí dostanete chuť na teplý broskvový koláč. Jelk podmanivou stránku broskvových tónů umocnila pikantními tóny šafránu a černého rybízu a jako kontrast zařadila kožené akordy, které umocňují celkový zážitek z Pêche Mirage.
Francis Kurkdjian ve svém nejnovějším parfému Kurky, kterou popisuje jako „vůni pro dospělé, kteří se nebojí snít jako děti", pracoval s krémovým tutti-frutti akordem, vůní ovocných gumových medvídků, malin (která taky neexistuje coby přírodní esence, ale musí se míchat ze spousty jiných) a nevynechal ani broskve, které se zdají být mimořádně v kurzu.
Cena meruněk
Nathalie Lorson zase při tvorbě butikové vůně pro
Gucci prozkoumala meruňky. Novinka v řadě
The Alchemist's Garden se otevírá jemnými tóny meruněk, které v sobě nesou stopu mléčných nuancí. Už samotná hlavní ingredience, vonokvětka, je plná ovocných akordů a jak Thibauld Crivelli řekl v
rozhovoru pro Vogue, spousta značek nahrazuje přírodní vonokvětku právě meruňkovým aroma. To je v parfémech velmi ceněné a oblíbené, protože dodává hloubku a silně hraje na emoce. Akord meruněk odborníci popisují jako měkkou, sametovou vůni s delikátními animálními podtóny.
S rostoucím trendem gurmánských a sladkých parfémů nabývají i voňavé meruňky na důležitosti a parfemáři si s nimi hrají nejrůznějšími způsoby. Už samotná výroba vonné esence, s níž tvůrci ve svých ateliérech pracují, je stejně fascinující jako samotné vůně. Vytvořit přímou extrakcí vůně z meruněk je problematické kvůli nízké stabilitě a výtěžnosti přírodních složek. Proto parfémáři vytvářejí tzv. reprodukční akordy – syntetické směsi, které věrně napodobují charakteristickou vůni meruněk.
Jahody, banány a fíky očima mistrů parfemářů
Při výčtu ingrediencí u některých parfémů můžete nabýt pocitu, že se díváte na recept na trendy koktejl. Nový Armaniho flanker Sì Passione Red Musk obsahuje mj. jahody, mléko a vanilku. Ideální způsob, jak začít ráno. Na ovocnou nótu hraje i Aerin Lauder ve své kolekci parfémů, do které letos přibyl Mediterranean Honeysuckle Figue, kombinace fíků, růžového pepře, citrusů a zimolezu, který se vyznačuje sladkou až medovou vůní. Na jahody vsadil i britský Creed.
Jako uprostřed tropické zahrady nebo plážového klubu pětihvězdičkového resortu s velkým ovocným barem se budete cítit s novinkami, v nichž hraje klíčovou roli kvajáva, která se v poslední době objevuje stále častěji v rámci ovocných a ovocno-květinových kompozic zejména v
niche sektoru. I tento akord vzniká syntézou nejrůznějších molekul. Tu nejžádanější byste našli pod názvem
Guava Base, kterou tvoří více než tři desítky složek. Její autor, francouzský parfemář Pierre-Alain Blanc, dal svým kolegům do rukou dokonalou iluzi šťavnatosti, kterou nyní hojně používají v parfémech, do nichž se zahalíte a nebude se vám z jejich jiskrné, hravé aury vystoupit.
A pak tu máme banány. Velmi nenápadný, ale rychle rostoucí trend ve vůních, o kterém ještě hodně uslyšíme. Úkol banánu je jasný – vnést do parfému příjemné pocity, které máte, když ho jíte. Vůně banánů se ale prezentuje i v zajímavém, překvapivém twistu, v němž se jeho krémové, jemně mléčné aroma se sametovými podtóny vanilky a karamelu harmonicky spojují s gurmetskými akordy a společně tvoří požitkářské vůně, jakou je např. novinka od House of Oud, která má toto ovoce zobrazeno přímo na lahvičce.
Ať už sáhnete po tuzemské klasice, nebo dáte raději přednost exotickým, následující ovocné vůně vás budou bavit nosit víc, než jste si vůbec dokázali představit. Toto je devět letošních novinek, které dokazují, že ovocné parfémy mohou být stejně zábavné jako elegantní a sofistikované.
Parfémová voda Pêche Mirage, GUERLAIN, 330 €
Foto: Guerlain