Vůně

Takto voní šťastní lidé

Štěstí máte pod nosem. Doslova. Slovy Járy Cimrmana: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ Šťastní lidé prostě voní jinak. 
Foto: Gilbert Carrasquillo/GC Images
Shalom Harlow
Že je čichová paměť tou nejsilnější, si asi nemusíme připomínat. Na ní stojí naše přežití, stejně jako to, jak se budeme cítit během dne, nebo koho si vybereme za partnera. Jestli jste si mysleli, že srdce rozhoduje o lásce, pak jste doteď žili ve velkém omylu. O tom, s kým se budeme vídat, spát, trávit volný čas či komu se velkým obloukem vyhýbat, rozhoduje především nos. Ten dokonce dokáže rozpoznat, jestli je protějšek šťastný. 
Tvrzení, že levandule spolu vanilkou uklidňuje a citrusy spolu s mátou a zázvorem dodávají energii, se objevují celá desetiletí. Současná věda jde ale ještě dál. Například výzkumný tým na Utrecht University v Holandsku přišel na to, že stejně jako ve stresu i ve chvílí štěstí lidské tělo produkuje specifickou vůni. Jde o tzv. emocionální pot, což nezní zrovna atraktivně, ale jde o velmi zásadní funkci. Právě zmiňovaný tým s čele s Jasperem Grootem a Monique Smeets objevil „chemosignály“, které vylučující apokrinní žlázy (druh potních žláz), jsou prakticky bez zápachu a velmi citlivé na emoce všeho druhu. Zjednodušeně řečeno, přirozeně voníte podle toho, jak se právě cítíte. Navíc existují důkazy, že tyto chemické signály mohou stimulovat stejné emoce u ostatních, což znamená, že vaše emoční rozpoložení ovlivní vůni těla a ta pak přitahuje (nebo odpuzuje) ostatní. 
Přirozeně voníte podle toho, jak se právě cítíte.
Když tento princip převedeme do řeči parfémů, můžeme vlastní i cizí pocit do jisté míry ovládat. Nejde o obyčejnou aromaterapii, nestačí nakapat pár kapek do aromalampy nebo se potřít vonným olejem. Tak jednoduché to zase není. Nicméně když se spojí tyto poznatky a pár chytrých hlav a vynikajících nosů, už může vzniknout vůně, která cíleně míří na neurotransmitery v mozku s cílem uvolnit serotonin a dopamin. Využití neurovědy je jeden z jasných příkladů toho, jak se beauty scéna stále intenzivněji propojuje se zdravím.
Foto: FPG/Hulton Archive/Getty Images

Neurovůně s. r. o.

Minulý měsíc značka Boy Smells uvedla na trh svíčky Emotional Illuminations, které vznikly ve spolupráci se společností Kin Euphoric zaměřenou na adaptogenní drinky. Každá ze tří svíček byla navržena tak, aby vyvolala určitý emocionální přínos, například blaženost a odevzdanost, energii a povzbuzení nebo klid. Značky jako The Nue Co. nebo Edeniste vyrábějí parfémy ve spolupráci s neurovědci a nejlepšími parfémáři, vznikají tak vůně, které byste si mohli snadno zaměnit s klasickými parfémy, ale ony obsahují patentované molekuly a aktivní esence testované na zlepšení emočního stavu.
Švýcarský výrobce vůní Givaudan, kde vznikají mj. i parfémy značek Tom Ford, Versace, Dolce & Gabbana, Valentino, Gucci, Carolina Herrera atd., nedávno představil upgradovaný MoodScentz™+, algoritmus, který parfémářům a odborníkům na aromata pomáhá využít sílu vůní k navození pozitivní nálady.
Protože ale každý máme jiné vzpomínky, jiné asociace i jinak vůně vnímáme, neexistuje jeden parfém štěstí pro všechny. Nicméně data ukazují pár zajímavých údajů bez ohledu na výše zmíněné. Lidé obecně velmi pozitivně reagují na čerstvé květinové vůně a taky na ovoce, zejména na citrusy (z nichž nejvíce vyniká yuzu), mátu, rozmarýn, ale i na vůni vody. Všechny tyto ingredience najdete v mnoha parfémech na trhu. Abychom vám hledání vaší vůně štěstí usnadnili (a vy tak mohli tuto pozitivní emoci šířit dál), v následujícím tipech najdete ty nejlepší z nich.