Make-upJak make-up pro muže dobývá mainstream
Ahmed Zambarakji17. 1. 2019
Kdo ho nosí? A jak? Ve Vogue jsme zjišťovali za vás.
Muži, kteří nosí make-up, donedávna rozhodně nebyli v centru pozornosti jako dnes - zkuste se podívat do historie a zjistíte, že před upjatým 19. stoletím byli muži a make-up parťáci na život a na smrt.
Egypťané milovali kouřové líčení očí, Řekové byli posedlí očními krémy, Římané si užívali manikúru a Britové si v bitvách malovali obličej modrou barvou, aby zastrašili nepřítele. V 18. století potom dominoval trend alabastrově bílé pokožky.
Vzhledem k tomu, že vnímání maskulinity se stalo ve 20. století daleko přísnější, muži make-up téměř přestali používat. Pochopitelně až na výjimky včetně Davida Bowieho, Prince nebo Briana Ena.
Foto: Terry O'Neill / Contributor
A teď se zdá, že se karty opět obrací. Ke konci loňského roku představily značky jako Chanel, Tom Ford a Marc Jacobs speciální kolekce pro muže doplněné o online beauty tutoriály.
Chanel a Ford však nejsou prvními, kteří se snaží získat drsnější pohlaví na svou stranu. Před patnácti lety, kdy se "metrosexuál" stal módním pojmem, odprezentoval Jean Paul-Gaultier řadu Le Mâle Tout Beau Tout Propre, která obsahovala rozjasňující krém, bronzer, lesk na rty, lak na nehty, gel na obočí, korektor a tužku na oči. Marketingová strategie odlišující produkty od těch pro ženy a robustní černé aplikátory měly za úkol muže utvrdit, že se používáním neuvrhnou do existenční krize. Nakonec však zmizely z poliček parfumerií bez nějakého většího rozruchu.
Možná Gaultier předešel dobu. Tehdy byla generace Z ještě v plenkách. Teď, když Jaden Smith dospěl, stále méně lidí pohorší zabarvený krém na obličej. Nedávný rozmach luxusní péče o pleť pro muže dláždí cestu korektoru, pudru a bronzeru, protože když už se muž o sebe stará, nemá problém investovat do svého vzhledu trochu víc. Cílem je vypadat upraveně a odpočinutě.
Foto: Jemal Countess / Stringer
"Je to spíš reaktivní marketingová strategie než proaktivní," říká Alex Dalley, který před sedmi lety uvedl na trh svou značku make-upu MMUK. Pro něj nošení make-upu znamená sebedůvěru. "Trpěl jsem silným akné," vzpomíná. "Moje první zkušenost s make-upem byla, když mi máma před maturitním plesem půjčila make-up. Později na univerzitě si kamarádi pořád chtěli půjčit můj korektor, aby vypadali dobře na fotkách na Facebooku. Už tehdy jsem si uvědomil, že bych mohl vytvořit řadu pro muže."
Dnes má MMUK roční obrat okolo 3,5 milionu liber a je k dostání na Asosu. Najdete tam vše od color-correcting paletek a CC krémů až po minerální bronzery. Dalley má dojem, že je nabídka módních značek značně omezená, zejména pokud jde o odstíny.
Ten, kdo se zajímá o make-up, může vyzkoušet značky jako Make Up For Ever, MAC či Nars, nebo se inspirovat u influencerů, jako je James Charles, Manny MUA, Patrick Starrr a Jeffree Star. Tito influenceři vydělali svými videi velké peníze kosmetickým gigantům, jako je Coty, kteří v nich vidí velký potenciál a dost často je obsazují coby ambasadory do svých kampaní.
Foto: Andreas Rentz/Getty Images
"Podle mě existují tři sektory - první z nich je drag, druhý trans a třetí je prostě jen kluk, co si hraje s make-upem a je kreativní," říká maskér Joseph Harwood. Bez ohledu na škatulky, do kterých mohou být influenceři zařazeni, jedna věc je jasná - generace Z se umí bavit. Je na tom něco okouzlujícího. Není úplně jasné, jestli jsou to kluci, holky, genderově fluidní nebo všichni zmínění. Ať už se díváte na make-up videa, nebo make-up přímo používáte, pohlaví nehraje žádnou roli.