Health & Fitness

Nový rok, nové tělo. Chytrý a snadný plán, jak mít váhu pod kontrolou

Pokud jste si (jako miliony dalších každý rok) dali předsevzetí, že zhubnete, nebo se jen potřebujete zbavit následků vánočních a silvestrovských oslav, jděte na to chytře. Neexperimentujte, nespoléhejte se na drastické diety. Mějte jasně daný systém. Gabriela Peacock, výživová poradkyně členů britské královské rodiny, sestavila plán, jak rychle zhubnout a váhu si udržet. Bez stresu, zdravě a napořád. 
Foto: Profimedia.cz

Začněte trochu hardcore pročištěním

Především kvůli psychice. Krásně se nastartujete, budete se cítit skvěle a budete to brát vážně. Začněte tedy dnem zeleninových džusů (za studena lisovaných) a vezměte si doplňky stravy na podporu jater. Poté najeďte na zdravější stravu.

Snídejte jako král 

Jsem velkou zastánkyní bohatých snídaní, protože velká, zdravá snídaně nastartuje metabolismus na zbytek dne a zamezí výkyvům krevního cukru, které způsobují chutě na svačinky už v polovině dopoledne. Krevní cukr nejlépe vyrovnáte kombinací bílkovin a sacharidů, to znamená třeba ovesné vločky nasáklé džusem podávané s jogurtem nebo mlékem. Navrch přidejte lesní plody plné antioxidantů, které zásadně posílí obranyschopnost organismu (a obsahují velmi málo kalorií), a do dalšího jídla to hravě zvládnete. 

Konzumujte zeleninu, kterou musíte nejvíc kousat 

Vláknina vás zasytí, takže celkově zkonzumujete méně kalorií. Důležitá je i pro střevní mikroflóru, která souvisí s váhou i počátkem obezity. To znamená konzumovat více zeleniny – mým tipem je vybrat si takovou, která vyžaduje nejvíc žvýkání, protože obsahuje i nejvíc vlákniny. Brokolice a kapusta jsou ideálním zdrojem, stejně jako další zelená listová zelenina jako růžičková kapusta, celer a chřest. Listy salátu obsahují vlákniny méně, protože mají spoustu vody.  

Jezte každé tři a půl hodiny

Skutečně doporučuji jíst pět jídel denně nebo každé tři a půl hodiny tak, aby snídaně a oběd byly jídly největšími a odpolední a večerní pokrmy se postupně zmenšovaly. Poslední jídlo byste měli zkonzumovat dost brzy a určitě ne po deváté večer, abyste řádně vytrávili. Tento režim vyrovnává hladinu krevního cukru a předchází jak výkyvům energie, tak chuti na sladké, která přichází, když krevní cukr klesá. Pokud se toto stane, instinktivní reakcí je sníst něco super sladkého, co vám dodá energii a dobrý pocit, ale jen na krátkou dobu. Pak cukr opět klesá. Tyto neustálé vrcholy a pády jsou pro tělo velmi stresující. Když jíte, tělo produkuje hormon inzulin, který pomáhá uvolňovat energii z jídla a přepravit cukr (nebo glukózu) do buněk, kde funguje jako palivo. Pokud je však inzulin uvolňován neustále, tělo k němu může začít být rezistentní, čímž se v krevním řečišti nahromadí cukr a vzniká riziko onemocnění jako třeba cukrovka 2. typu. 

Vyrovnejte hladinu cukru v krvi doplňkem

Pomozte si doplňkem stravy Slim Me Max GP Nutrition, který je přesně určen na rychlé nastartování organismu. Pětidenní kúra vyrovnává hladinu cukru v krvi, dodá potřebný protein a nastartuje skvěle metabolismus.

Omezte alkohol 

Netrvám na tom, aby lidé vyřadili alkohol, ale je rozhodně dobré ho omezit, zvlášť pokud se snažíte rychle snížit váhu. Alkohol je zdrojem cukru a kalorií a neobsahuje téměř žádné vitaminy či minerály. Příliš velká spotřeba je u mužů spojená s abdominální obezitou a ukládáním tuku v oblasti prsou a břicha, to vede nejen k nevzhlednému pupku, ale také k mužským prsům. Pokud občas chcete pít, vybírejte čiré nápoje, jako je vodka nebo džin, které obsahují méně aditiv a toxinů i méně kalorií. Šampaňské je další možností. Zvolte malou sklenici a zřeďte si drink sodovkou. 

Nevynechávejte sacharidy ani mléčné výrobky

Zakazovat by se nemělo nic, pokud netrpíte intolerancí. Zdravé sacharidy najdete v zelenině, celozrnných výrobcích či luštěninách. Zajišťují vitamin B potřebný k výrobě energie. Mým pravidlem je zaměřit se na kvalitní sacharidy. Vynechte bílý chléb, koláče a sušenky tak, jak je to jen možné, a do ničeho si nepřidávejte cukr. 

Volte raději celé ovoce než smoothies

Ovoce je další potravinou, která má neopodstatněně špatnou pověst. Mé pravidlo zní: vždycky volte radši celé ovoce než džusy, protože ovoce ve svém normálním stavu obsahuje vysoké množství vlákniny, takže cukr přirozeně v něm obsažený se do oběhu vstřebává pomaleji. Odšťavnění zláme rostlinné buněčné stěny a sníží obsah potravní vlákniny. A protože tekutiny se vstřebávají rychleji než jídlo, džusy způsobují strmější vzestup hladiny krevní glukózy. Také mohu být doslazené a obsahovat vyšší množství kalorií než celé ovoce, takže dávejte pozor.

Bílkovinu vždy jen se sacharidem 

Kvalitní sacharidy jsou při hubnutí zásadní. Doporučuji spoustu zeleniny s quinoou, laskavcem (amaranth), krupicí, černou rýží nebo jáhlami. S každým jídlem však potřebujete bílkovinu a přidání malé porce sýra, kuřete, ryby nebo masa úplně stačí. Tato kombinace sacharidů a bílkovin v těle při trávení zapojuje různé enzymy; když je smícháte, trávení se zpomalí a cukry uvolněné ze sacharidů se zpozdí. Výsledek? Delší pocit plnosti a dlouhodobější přísun energie. 

Kávu nepijte nalačno

Nevadí mi, když lidé pijí tři až čtyři šálky kávy denně, ale nesmí to být na prázdný žaludek. Kofein je stimulantem, který spouští uvolňování glukózy z jater. To vyvolává prudký nárůst krevního cukru a následné chuti na sladké. 

Odpoledne proteinový prášek a vlákninový ‚šot‘ před večeří 

V ideálním světě bych nikdy nedoporučovala doplňky místo skutečného jídla, ale většina zaneprázdněných lidí se není schopna kvalitně stravovat, navíc dnešní potraviny nejsou bohužel výživné, jak tomu bývávalo před padesáti lety. Pro muže, kteří chtějí shodit, doporučuji doplněk s vlákninou Slim Me – obsahuje ve vodě rozpustný glukomanan a další látky, které zajišťují spalování tuků, jako je účinná složka černého pepře piperin, před hlavním jídlem. Když ho smícháte s vodou, vytvoří gel a částečně vyplní žaludek, takže sníte méně. Mnoho mužů bojuje s únavou v polovině odpoledne, těm doporučuji svůj proteinový prášek, který je těmito hodinami provede. Zaplní a je výživný.

Dostatek spánku

Hodně spěte. Při nedostatku spánku se usazují tuky. Deprivace spánku totiž snižuje tvorbu hormonu leptinu, který způsobuje pocit sytosti, a my tak potom více jíme.