Advertorial

Tvar a emoce

Šest finalistů Ploom Design Competition už dokončuje práci na svých návrzích inspirovaných odvážnou povahou speciální edice přístroje Ploom X od Ora ïto. Vogue CS se značkou Ploom vyhlásil soutěž pro produktové a módní designéry, a to jak pro ty studující, tak už samostatně tvořící, s velmi atraktivní odměnou. Tou je cesta do Milána a prezentace díla v rámci Ploom Red Experience v době konání design weeku, a tím pádem i uvedení do mezinárodního kontextu nejvyšší úrovně. 
Foto: Ploom
Kreativitě se meze nekladly – až na dvě základní podmínky: Navržený objekt musel být zařaditelný do kategorie móda a šperk nebo do kategorie produktový design a musel být červený, co nejvíce podobný odstínu Pantone 200C, což je barva limitované edice Ploom x Ora-ïto. V každé kategorii se vybírali tři finalisté. Jak těžké bylo pro porotu vybrat těchto šest jmen? A jak mentorovali výrobu děl, která po výběru následovala?

MAXIM, vizuální umělec

Foto: Maxim Havlíček
Maxim Havlíček

Jaká kritéria jste při výběru finalistů nejvíc zohledňoval? 

Mě vždy nejvíce zajímá nápad. Něco, co by produkt odlišilo od ostatních. Něco, co nevidíme každý den. Nemusí to být hned nějaká revoluce, ale spíše myšlenka, která to může celé zažehnout. Hledal jsem neobvyklou formu. Chtěl jsem vidět odvahu. Roli sehrála prezentace sama o sobě, obsahem i provedením. Napovídá, jaké úsilí pak soutěžící dají do zpracování samotného projektu a jak vážně přistupují ke své práci.

V čem vidíte sílu své konzultace, kterou jste finalistům jako porotci nabízeli? 

Mohl jsem nabídnout své zkušenosti z velmi konkurenčního prostředí amerického kapitalismu a podporu v tom, aby se nebáli více riskovat a hlavně aby byli sami sebou. Autenticita je základem rukopisu každého umělce.

Jaký druh produktu byste navrhl, pokud byste sám soutěžil? 

Něco, co bych já sám chtěl mít doma nebo co bych si vzal na sebe a cítil se v tom skvěle. Muselo by to být autenticky mé. Nejprve bych se zamyslel nad funkcí a pak nad formou.

Co červená barva znamená pro vás?

Život a určitou naléhavost. 

Danica Kovářová, šéfredaktorka VOGUE CS a kurátorka

Foto: Tomas Thurzo
Danica Kovářová

Je nějaký typ produktu, řešení či konceptu, který vám mezi desítkami přihlášených chyběl? 

Asi bych uvítala víc mezioborových vlivů. Ale jsem ráda, že úroveň přihlášek byla vysoká, takže jsme o favoritech hlasovali bodově, abychom našli objektivní shodu. Fakt, že selekce není okamžitá a jednoznačná, bývá důkazem srovnatelné kvality přihlášek.

Jakého výrobního úskalí jste se nejvíc obávala? 

Ideu můžete mít sebelepší, ale když finální výstup není dotažený, jako designér prohráváte. Můj recept zní výrobu neuspěchat, vyzkoušet různé postupy a procesy, a tak najít dokonalé řešení.

Jaký druh produktu byste navrhla, pokud byste sám soutěžila? 

Má představivost a skills by asi vystačily na šperk nebo menší dekorativní objekt, třeba na stolní zrcadlo. Bavilo by mě i těžítko, což je předmět, který vymizel. Přestože nejvíc práce, jako téměř všichni, řeším na počítači, tak i přesto mám kolem sebe na pracovním stole neustále desítky volných papírů, poznámek nebo faktur, takže bych uvítala po ruce takový objekt, který není jen funkční, ale na kancelářský stůl přináší i krásu.

Co znamená červená barva pro vás?

Jako první se mi vybaví módní vzpomínka. Puberta a chvíle, kdy jsem v maminčině skříni objevila červený komplet sestávající z ostře červeného krátkého sáčka a mini áčkové sukně ze 60. let. Tu sukni jsem nosila ještě dalších deset let, když jsem vyrážela na vernisáže nebo party s kamarádkami. Vždycky, když jsem se chtěla cítit extra. Bavila mě představa, že máma zažívala v tom kusu oblečení podobné momenty. Takže pro mě je to barva výrazně spojená se ženskostí a sebevědomím.

Jan Černý, módní designér  

Foto: Kuba Zeman
Jan Černý

Čím jste se při výběru finalistů řídil? 

Hodnotil jsem originalitu konceptu, jak účastníci technicky zpracovali své minulé projekty, na kterých jde kvalita jejich práce nejlépe poznat, až po to, aby objekty finalistů šly spolu skvěle odprezentovat. 

V čem vidíte sílu svého konzultačního vkladu? 

Už jenom v tom, že můžu být pro ně další pár očí a dát jim souvislosti, které je samotné nenapadnou. Mám to vždy při tvorbě úplně stejně – podněty od někoho jiného vás podněcují k přemýšlení a přehodnocení svých myšlenek, což často vede ke komplexnějšímu výsledku.

Jaký druh produktu byste navrhl, pokud byste sám soutěžil? 

Určitě nějaký statement piece – pravděpodobně výraznou bundu nebo kabát.

Otevřela vám samotnému v minulosti podobná soutěž nějaké pomyslné dveře a pomohla v kariéře?

Ano, například Van Graaf Junior Talent na pražském týdnu módy. 

Co znamená červená barva pro vás? 

Sílu, agresi, show-stopper, zralé třešně, varování, vášeň a poslední minutu západu slunce.

V kategorii produktový design se finalisty stali:

Karolína Jeřábková s porcelánovou vázou, kolem níž se obtáčí červená křivka skla, jejíž dramatičnost se násobí v odrazech na stříbřitém povrchu vázy.  
Ondřej Čižmár, který do svého lustru přenesl ikonický první takt Dvořákových Slovanských tanců, zaznamenaný v originální 3D notové osnově.
Tomáš Kučera a jeho ručně foukané stolky/piedestaly z lesklého i matného skla.

V kategorii móda a šperk se do finále dostali:

Adéla Mitrengová s kabelkou z lakované kůže, která má ostrý a široký popruh – delší a výraznější než samotný objem doplňku.
Tereza Otáhalíková a její naddimenzovaná pánská brož ve tvaru květiny.
Vojtěch Lopour, který bundu jednoduchého střihu obohatil o futuristické detaily plastových kapes.
Podruhé porotci rozhodnou již zítra, tj. 26. 3. 2024 při slavnostním večeru v byznys hubu Opero. Ze šesti finalistů vyberou jednoho výherce v každé ze dvou kategorií. Velmi brzy se tedy dozvíme, jací dva designéři získají finanční odměnu ve výši padesáti tisíc korun a vydají se do Milána. Medailonky výherců pak budou otištěny v tištěném vydání Vogue CS 5/24, které vychází 17. dubna a souběžně také na vogue.cz. Stay tuned!