Vogue Supports Local FashionTomáš Višňovský po výhře ceny Van Graaf Junior Talent představuje na MBPFW novou kolekci
Jana Patočková5. 9. 2025
V dubnu vyhrála na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku jeho kolekce inspirovaná silnou ženskou (anti)hrdinkou cenu v talentové soutěži Van Graaf Junior Talent. Nyní ji jde Višňovský obhajovat a jeho nová kolekce je větší a sebevědomější.
Foto: Viktoryia Vaitusionak
V dubnu vyhrál
mladý talent Tomáš Višňovský na Mercedes-Benz Prague Fashion Week uznání poroty a padesát tisíc korun. Student Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM pod vedením Simony Rybákové představil silnou minikolekci inspirovanou jednou ze svých osobních múz – Marií Lavičkovou. Jde mimo jiné o hlavní hrdinku z dokumentárního filmu Olgy Sommerové a také zlodějku, kleptomanku a celoživotní recidivistku. Do kolekce Višňovský dokázal vetknout svou fascinaci jejím nezlomným charakterem a nejednoznačností, odrazil se od prvků streetwearu a doručil modely odkazující na exhibicionismus a také zamyšlení nad tím, že i oděv se může stát formou trestu. Jeho nová kolekce
Cursed by Spring ss26 už je větší. Višňovský se zde také odpoutal od svých obav a pustil se do práce s hedvábím, aby nám doručil svoji další múzu. O koho jde? I to se dozvíte v následujícím rozhovoru.
Vaše předchozí kolekce měla silný ženský příběh a také hrdinku. Navazujete nějakou další ženou, nebo jdete úplně jiným kreativním směrem?
U ženských hrdinek jsem se rozhodl ještě nějakou chvíli zůstat. Cítím, že je to pro mě v tuto chvíli nosné. Vždycky jsem měl rád silné a syrové ženy a rád bych jim věnoval pozornost i jako poděkování za to, že mě vychovaly.
Jaký byl první impulz ke vzniku této kolekce?
Sledoval jsem filmy, které mi připomněly moje dětství, a tak jsem se dostal ke svým prvním múzám. Jednou z nich byla Jiřina Jirásková, kterou jsem vždycky obdivoval. Měla důstojnost, vtip a šarm. Nejdřív jsem se dostal ke kostýmům, které pro ni během její kariéry vznikly, a z toho vzešla má obsese, na níž jsem kolekci postavil.
Jak přistupujete ke konstrukci siluet? Jste spíše metodik, nebo se necháváte unášet momentální inspirací a intuicí, které vám poskytuje materiál?
Myslím, že i při konstrukce lze pracovat volně. U sebe to ovšem praktikuji ojediněle. Mám rád hranice, aspoň pomyslné, takové, co si vytyčím sám. Potřebuji vědět, kde konstrukce začíná a kde končí.
S jakými materiály tentokrát pracujete?
Poprvé jsem pracoval s luxusními hedvábnými materiály, kterým jsem se ze strachu vyhýbal. Neměl jsem na to nikdy dostatek sebevědomí.
Foto: Viktoryia Vaitusionak
Byl v procesu moment, kdy jste museli změnit směr?
Musím říct, že ne. Od začátku jsem měl jasnou vizi, které jsem se držel. Malé změny proběhly ve stylingu.
Jaký princip vás v tvorbě dlouhodobě provází? Jak byste se jako tvůrce definoval?
Myslím, že je to právě experimentování s tradiční oděvní konstrukcí. Přidávání objemu a nadsázky tam, kde to nikdo nečeká.
Dovolil jste si tentokrát něco, co byste si nikdy předtím netroufl?
Zvětšený line-up kolekce mě přinutil najít své limity, přiznat si, že ne každý model musí mít všechno. Dovolil jsem si vyprávět kolekce pomaleji a trpělivěji.
Jedno slovo, které kolekci vystihuje?
Dáma.
Foto: Viktoryia Vaitusionak