Wellness

Vůně lesa proniká do koupelen i ložnic. Jak si užít lesní terapii 24/7

Z lesní terapie, nebo chcete-li shinrin-yoku, forest bathing či al fresco, se stal jeden z největších wellness trendů současnosti. Pandemie a globální lockdown tomu ještě nahrály a zasáhly i do parfémů, péče o tělo i toho, jak může vonět domov. Spojte se s přírodou i uprostřed města a dopřejte si zasloužený pocit klidu, bezpečí a co největší pohody. Stačí vám k tomu opravdu málo.
Foto: Pauline Suzor
Helena Christensen
„Máme velmi silné spojení s přírodou, ale žijeme ve světě, ve kterém kvůli rychlosti životního stylu a technologiím zapomínáme na své kořeny,“ vysvětluje doktor Nadeem Crowe, který založil vlastní niche značku Rook. V jednotlivých parfémech se inspiruje zejména vůněmi přírody. „Les přináší klid a rovnováhu a připomene vám, že jste součástí něčeho mnohem většího.“ Britský parfémář, stejně jako mnoho jeho kolegů, během lockdownu zaznamenal zvýšený nárůst zájmu o tzv. zelené vůně. Důvod je zcela jasný, začala nám chybět příroda, od které jsme se v posledním roce a půl odřízli ještě více. Podle Crowea lidé začali vyhledávat tento typ parfémů a interiérových vůní, aby se dostali alespoň v mysli na milovaná místa.
Dřevité aroma se zelenými tóny automaticky evokuje bezpečí, komfort, klid. Tři věci, které se v pandemii doslova otřásly v základech. Jednou z jednoduchých a rychlých pomocí, jak se cítit okamžitě lépe. „Vůně dokáže okamžitě změnit prostředí. Její smysl je přitom velmi často podceňován, přitom má bezkonkurenční schopnost okamžitě navodit pocit pohodlí a klidu,“ říká doktor Crowe. 
Smysl vůně je často podceňován, přitom má bezkonkurenční schopnost okamžitě navodit pocit pohodlí a klidu.

Zelené vůně

Vytvořit správnou vůni přírody a lesa ovšem není tak jednoduché. Nestačí vzít dřevité akordy, trochu mechu a hotovo. „Potíž je v tom, že každý máme silnou asociaci, pokud jde o vůni. Borovicové aroma často lidi spojují s čisticími prostředky nebo osvěžovači do aut,“ upozorňuje Nadeem Crowe. V jeho portfoliu Rook Perfumes najdete jednu pojmenovanou přímo jako les. Parfémář si v tomto případě dal za cíl vytvořit fotorealistickou vůni, která ovšem nebude o stereotypech. 
Les jako samotný parfém najdete také u Wiener Blut, Diptyque, Maison Margiela, Jo Malone London. Značka The Nue Co. uvedla na trhu tzv. funkční vůni Forest Lungs, Aromatherapy Associates vytvořila celou kolekci na lesní terapii doma včetně roll-onu, který noste na rychlé uklidnění se v kabelce nebo si ho nechávejte na pracovním stole. Dost to pomáhá zejména uprostřed dne, kdy máte pocit, že se vám hlava zacyklila a nápady stejně jako energie rapidně klesá.

Na doma

Stejně sofistikované jsou i interiérové vůně ať už v podobě sprejů, svíček, nebo difuzérů. V této kategorii určitě nemá smysl šetřit; aby iluze byla opravdu dokonalá a vyvolávala správné emoce a asociace, musí být vytvořena velmi zkušenými parfémáři a z těch nejkvalitnějších ingrediencí. Jinak snadno sklouznete k zelenému stromečku do auta, což doma nechcete.
Máte chuť na výlet do cedrového háje v Libanonu, nebo vás láká hustý evropský les, kam proniká jen pár slunečních paprsků a všudypřítomná vlhkost dává místo charakteristické aroma? Stačí říct, na co zrovna máte náladu. 

Na tělo

Značky jako Björk & Berries a Aromatherapy Associates vytvořily ucelený program na tělo, díky kterému si můžete užít účinky lesní terapie, kdykoliv se vám jen zachce. Stejně jako Le Labo má ve svém portfoliu linii Hinoki, v níž najdete kromě jiného i šampon, kondicionér, mýdlo či pomádu na ruce s vůní připomínající japonské cypřiše. Rituals aktuálně přejmenovat řadu Happy Buddha na Ritual of Mehr, vůně cedru zůstala.