Sustainability

Zero waste a beauty značky, které řeší plastovou krizi

Zamysleli jste se někdy nad tím, kolika vrstvami celofánu a tvrdých papírových krabiček se musíte prokousat pokaždé, než se dostanete k novému produktu? A kolik pumpiček, tub a kelímků skončí každoročně v koši? Jen za loňský rok kosmetický průmysl vyprodukoval přes 120 miliard kusů obalů, přičemž většina z nich skončila na skládce nebo hůř v oceánu. Když to tak budeme dělat dál, do roku 2050 bude v moři více plastu než ryb.
Zero waste filozofie je jedním z největších trendů kosmetického průmyslu pro rok 2019. Nejen kvůli tomu, že stále více spotřebitelů žije v oblastech postihovaných přírodními katastrofami a ubývajícími vodními zdroji, ale také jednoduše proto, že jsou daleko lépe informovaní. A kosmetické značky si toho pochopitelně všímají. Už nechtějí jen přihlížet, jak se plovoucí ostrov odpadků v oceánu rozrůstá, a začínají přemýšlet nad tím, jak omezit plasty na jedno použití, které celá léta jako lidstvo tak neúnosně zneužíváme.

Kevin Murphy

Koncem loňského roku spojila australská značka vlasové kosmetiky síly s organizací Pack Tech, aby společně začaly recyklovat mořský odpad a přeměňovat ho na ekologické obaly. Díky tomu jsou od roku 2019 všechny obaly Kevin Murphy vyráběné výhradně ze 100% plastového odpadu vytaženého z oceánu. Tím přispívá k odstranění 260 tun oceánského odpadu ročně.

Myro

Newyorské designové studio Visibility vytvořilo chytrý systém recyklace pro svůj deodorant Myro, který využívá o 50 % méně plastu než konvenční jednorázové deodoranty z drogerie. Tuhou náplň z čistě přírodních složek můžete jednoduše vsunout do recyklovatelného plastového obalu v několika barevných provedeních a používat ho donekonečna. Jakmile ho spotřebujete, koupíte si jen další náplň. Plastové pouzdro má jednoduchý design, díky robustnímu tvaru se snadno drží a můžete ho dokonce dát do myčky.

Lush

Britský Lush je lídrem v otázkách týkajících se životního prostředí už nějakou dobu, ale ucelené portfolio, ve kterém je 80 % produktů úplně bez obalu, představil teprve nedávno. Je libo nahý sprchový gel a šampon? Nejnovějším přírůstkem je řada dekorativní kosmetiky - make-upy, korektory, rtěnky a rozjasňovače. Ano i ty jsou zcela bez obalu. Když už jsou nějaké produkty v plastovém kelímku a spotřebujete jich pět, můžete je přinést do některého z obchodů a dostanete zdarma čerstvou masku. 

Le Labo

Skleněné parfémy na jedno použití? So last year! Parfémovému průmyslu budou v budoucnu vládnout znovuplnitelné flakony. Příkladem může být Le Labo se svou eco luxe filozofií. Nejenže jsou vůně vyrobené z přírodních ingrediencí a štítky z recyklovaného papíru, ale každý flakon z kolekce si můžete v jakémkoliv butiku nechat znovu naplnit svou oblíbenou vůní. A navíc dostanete slevu za opětovné použití. Tomu říkám motivace!

Tata Harper

Průkopnice zelené krásy z farmy ve Vermontu balí všechny produkty do skleněných lahviček vyrobených ze sklářského písku a na jejich potisk používá výhradně přírodní netoxický sojový inkoust. Její plastové pumpičky jsou vyrobené z kukuřice, a nahrazují tak ropu, která se při výrobě plastových obalů využívá kvůli nízké ceně nejčastěji.

The Body Shop

Ještě než jsme začali zkoumat složení produktů a pravidelně používat slovíčka jako sustainable, organic a eco, byl tu The Body Shop. Od svého založení v roce 1970 si firma zakládá na cruelty free produktech a ingrediencích z obnovitelných zdrojů. Nyní se soustředí na snížení uhlíkové stopy tím, že do roku 2020 chce omezit využití ropných derivátů při výrobě plastových obalů o 70 %, postupně je úplně odbourat a nahradit ekologičtější variantou z obnovitelných zdrojů.

Bleach London

Značku inspirovanou londýnskou undergroundovou scénou založily v roce 2010 dvě kamarádky, Alex Brownsell a Sam Teasdale. Jejich poznávacím znamením se staly nejen rebelské účesy a vlasy v neonových odstínech, ale také pozitivní přístup k recyklaci a životnímu prostředí. Všechny produkty Bleach London jsou 100% cruelty free, vyrobené z recyklovatelného plastu a veganské barvy na vlasy využívají místo chemie síly přírodních pigmentů, jako jsou například ty z červené řepy. V těchto dnech také zavádějí ve svých salonech v Londýně šamponové bary, kde si můžete nechat naplnit svou skleněnou lahvičku, a omezit tak plýtvání plastovými obaly na jedno použití.

Kjaer Weis

Značka založená dánskou make-up artiskou Kirsten Kjaer Weis je důkazem, že i svět luxusního make-upu může být inspirovaný zero waste filozofií. Nadčasové kovové kompakty se smaltovaným logem si můžete kdykoliv snadno a rychle nechat naplnit oblíbeným produktem bez toho, aniž byste měli výčitky, že kvůli vaší závislosti planeta trpí.